دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

50 درصد جمعیت استان اصفهان از وجود پزشكان و متخصصان مجرب بی بهره اند/تابوی كاشت حلزون و درمان بیماری روانی كودكان
 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در نشست علمی، آموزشی خبری، با بیان این كه 50 درصد جمعیت استان اصفهان از وجود پزشكان و متخصصان مجرب بی بهره اند، گفت: به دلیل عدم فرهنگ سازی كاشت حلزون شنوایی و درمان بیماری روانی كودكان برای برخی خانواده ها تابو است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان: 50 درصد جمعیت استان اصفهان از وجود پزشكان و متخصصان مجرب بی بهره اند/تابوی كاشت حلزون و درمان بیماری روانی كودكان معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در نشست علمی، آموزشی خبری، با بیان این كه 50 درصد جمعیت استان اصفهان از وجود پزشكان و متخصصان مجرب بی بهره اند، گفت: به دلیل عدم فرهنگ سازی كاشت حلزون شنوایی و درمان بیماری روانی كودكان برای برخی خانواده ها تابو است. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در نشست علمی، آموزشی خبری، با بیان این كه 50 درصد جمعیت استان اصفهان از وجود پزشكان و متخصصان مجرب بی بهره اند، گفت: به دلیل عدم فرهنگ سازی كاشت حلزون شنوایی و درمان بیماری روانی كودكان برای برخی خانواده ها تابو است.

سید مرتضی حیدری در ابتدا با اشاره به بیماری نقص ایمنی، گفت: بیماری نقص سیستم ایمنی آنقدر ضعیف می شود كه عواملی كه برای بدن یك فرد سالم بیماری زا نیستند انواع باكتری ها، ویروس ها و قارچ ها می توانند بیماری هایی كشنده را در فرد مبتلا به نقص سیستم ایمنی ایجاد كنند؛ اما اگر تشخیص به موقع داده شود و درمان مناسب، درمان دارویی ضد ویروس و داروهایی كه تقویت كننده ایمنی بدن هستند داده شود سیر و پیش آگاهی بیماری و تبعات اجتماعی بیماری بسیار كاهش می یابد.

وی در ادامه با اشاره به این كه اخیرا درگیر آنفولانزا بودیم و هنوز هم درگیر هستیم به این كه احتمال وقوع پیك دوم آنفلوانزا در دی ماه و بهمن ماه وجود دارد، اشاره و اظهار كرد: یك مسئله این است كه در رابطه با این بیماری مردم یك باور غلطی دارند برای درمان آن با برخی داروها دارند، مردم بدانند استفاده از آنتی بیوتیك ها و كورتون جایی در درمان بیماری آنفلوانزا ندارند، این بیماری ویروسی است و با داروهای بسیار ساده درمان خواهد شد و آنتی بیوتیك برای درمان صرفاً به تشخیص پزشك تجویز می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: موج جدید بیماری آنفلوانزا كه به تازگی ایجاد شد، نگرانی بیشتری ایجاد كرد كه درگیری های ریوی، بستری كودكان و ترشحات چركی ریوی افزایش یافت، اما در حال حاضر از این پیك گذر كردیم، برای پیك دوم احتمال هم پیش بینی های لازم در حال انجام است.

وی در خصوص بیماری كرونا، عنوان كرد: در مورد كرونا با طرح ملی واكسیناسیون كه انجام شد درصد قابل توجهی از افراد واكسینه شدند كه در استان اصفهان علاوه بر طرح ملی واكسیناسیون، طرح شهدای سلامت با همكاری چند نهاد بیشتر كمك كرد كه تعداد بالاتری را تحت پوشش واكسیناسیون قرار دادیم؛ به هر حال در تمام دنیا یك تعدادی از مردم زیر بار واكسن نرفتند.

حیدری یادآور شد: واقعیت این است كه اگر بخواهیم به بحث سلامت و درمان در كشور نگاه كنیم لازم است یك نگاه كوتاه و اجمالی در سال های اوایل انقلاب و قبل انقلاب داشته باشیم؛ آن موقع بسیار نیازمند پزشكان خارجی بودیم و در مواردی هم ناچار به اعزام بیماران به كشورهای دیگر بودیم. یكسر اعمال جراحی كه الان به سادگی در كلینیك های جراحی محدود انجام می دهیم باید اعزام به خارج انجام می گرفت كه باصرف دهها هزار دلار بود.

بسترها و ظرفیت های توسعه گردشگری سلامت در استان اصفهان فراهم است

وی افزود: الان جراحی های بسیار پیچید و اقدامات تشخیصی و درمانی بسیار پیچیده را در سطح استان با تكیه بر نیروی كارآمدی كه داریم تخصصی و فوق تخصصی انجام می دهیم و زمینه را برای توسعه گردشگری سلامت بعنوان یك منبع بسیار پایدار اقتصادی برای استان با توجه به ظرفیت موجود تلاش داریم بستر سازی كنیم البته نیازمند همكاری چندین دستگاه و اداره و ارگان هست؛ اما از نظر نیروی انسانی و فضای فیزیكی بیمارستان ها و ابزار تشخصی و درمانی مشكلی در سطح استان نداریم.

الان عمده تجهیزات پزشكی را در داخل كشور تولید می كنیم

دكترحیدری با یادآوری این كه بعنوان مثال در سال های دهه هفتاد یك تجهیز پزشكی كه در یكی از بیمارستان ها داشتیم بنا به اولویت جابجا می شد، اعلام كرد: الان عمده تجهیزات پزشكی را در داخل كشور تولید می كنیم دستگاه هایی كه به آن اعتماد داریم، دستگاه های مرتبط با درمان های قلبی، ماشین های بیهوشی، ونتیلاتورها و حتی سی تی اسكن و غیره در كشور تولید می شود كه به بركت توجه به شركت های دانش بنیان و جوانان مملكت این محقق شده است.

50 درصد جمعیت استان اصفهان از وجود پزشكان و متخصصان مجرب بی بهره اند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در ادامه اظهار كرد: یك موضوع مهم عدالت در درمان است، بیش از 50 درصد جمعیت استان در شهرستان های ما زندگی می كنند كه علیرغم این كه در نهایت خیلی كمبود نیروی تخصص و فوق تخصص نداریم اما بستر لازم و انگیزه لازم برای حضور این پزشكان با تجربه در شهرستان ها متاسفانه فراهم نیست روی این انتقاد داریم چرا كه بحث توزیع نیروی انسانی، نیروهایی كه به آنها نیروی تعهدات خدمت می گوییم است، كه باید مردم شهرستان ها و مناطق محروم هم از وجود پزشكان و متخصصان مجرب بهره مند شوند.

وی گفت: مهمترین موضوع برای تحقق این مهم این است كه بیمه ها را باید تقویت كنیم و سرانه درمان واقعی شود و تعرفه های درمان مطابق با واقعیت های روز كشور شود اگر این اتفاق بیفتد انگیزه برای حضور ایجاد خواهد كرد.

وی افزود: الان یك دغدغه و مسئله هرساله در معاونت درمان این است كه بتواند بعنوان مثال برای شهرستانی پزشك جراح تامین كند كه اگر تعرفه ها را حل كنیم خودبخود این مشكل حل می شود.

كمبود و غیر واقعی بودن تعرفه ها و سیاست های غلط ورود پزشكان عمومی به رشته های مهم و حیاتی را كاهش داد

دكترحیدری تصریح كرد: همین موضوع كمبود و غیر واقعی بودن تعرفه ها و متاسفانه سیاست های غلط چند سال گذشته كه اتخاذ كردند باعث شد ورود پزشكان عمومی به رشته های مهم و حیاتی مثل رشته های جراحی، طب اورژانس، بیهوشی و در فوق تخصصی جراحی قلب اطفال كاهش پیدا كرد حتما حتما باید برنامه داشته باشیم كه خوشبختانه این سیاست در وزارتخانه شكل گرفته سیاست های تشویقی كه مسئله حل شود.

رشته های جراحی، طب اورژانس، بیهوشی و در فوق تخصصی جراحی قلب اطفال در شرایط بحران اهمیت دارند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان تاكید كرد: این رشته ها حیاتی هستند بویژه در بحران ها؛ در بحران كرونا هم عمدتا ما با این رشته ها سر كار و داشتیم.

استان اصفهان سن جمعیتی بالاتر و شیوع بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون بیشتر است

وی با اعلام این كه در سطح استان شیوع یكسری بیماری ها را داریم كه باید توجه شود، گفت: اولا سن جمعیتی استان به نسبت برخی استان ها یك مقدار بالا است كه بیماری های قلبی، فشار خون و دیابت در استان بیشتر خواهد بود، از طرفی هم خیلی ها یا از بیماری اطلاع ندارند یا برخی اطلاع دارند اما به بیماری فشار خون دیابت خود بی توجه هستند غافل از این كه اینها بیماری مزمنی هستند كه در طی چند سال عملكرد ارگان های حیاتی دیگر مثل قلب و كلیه و چشم و غیره را درگیر و تحت تاثیر قرار خواهند داد.

دكتر حیدری با تاكید به این كه افراد جامعه باید قند خون و فشار خون را در دوره های مشخص اندازه گیری كنند، تاكید كرد: توجه به سبك زندگی و تغییر در سبك زندگی و رژیم غذایی و فعالیت های روزانه را توصیه اكید داریم چون در موارد خفیف مثل دیابت و فشار خون بسیار اثرگذار است.

اصفهان بعنوان اولین استان كه لیست انتظار كاشت حلزون صفر شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان اظهار كرد: بعنوان خبرخوب این كه هفته گذشته بعنوان اولین استانی شناخته شدیم كه لیست انتظار بیماران ناشنوا یا كم شنوا كه در لیست انتظار كاشت حلزون بودند را جشن گرفتیم؛ طرح ملی كاشت حلزون از 29 مرداد امسال با حمایت وزارت بهداشت ابلاغ شد كه بطور رایگان انجام می شود، درمانی كه فقط پروتز آن حدود 500 میلیون قیمت دارد كه همه را دولت تقبل می كند.

دودهم درصد از موالید ما كاهش شنوایی دارند و حدود ده درصد آنها نیازمند كاشت حلزون هستند

وی تاكید كرد: نوزادان متولد شده در بدو تولد حداكثر یك ماهگی باید غربالگری شوند، دودهم درصد از موالید ما كاهش شنوایی دارند كه حدود ده درصد از این تعداد نیازمند كاشت حلزون شنوایی خواهند بود؛ اگر مراحل تشخیص، غربالگری و اقدامات تشخیصی بعد و درمانی ما به درستی انجام شود، شاهد كاهش افراد مبتلا به كم شنوایی و ناشنوایی در جامعه خواهیم بود.

سن طلایی كاشت حلزون 18 ماهگی است/كاشت حلزون برای برخی خانواده ها تابو است

وی افزود: سن طلایی كاشت حلزون 18 ماهگی است، اما یك مشكل ما این است كه این خدمت رایگان برای برخی خانواده ها تابو است، خانواده ها با این كار كودكشان را از شنوایی محروم می كنند.

تشكیل قرارگاه جمعیت در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان/راه اندازی سطح دو ناباروری در شهرستان ها

دكتر حیدری اظهار كرد: موضوع دیگر كه به شدت پیگیر هستم موضوع جوانی جمعیت كه از مصوبات مجلس است، در دانشگاه قرارگاهی را تشكیل دادیم ماهیانه یك جلسه تشكیل می شود وظایفی و تكالیفی كه حوزه درمان به معاونت درمان و اداره مامایی واگذار شده مشكلات و موانع برطرف شود. از جمله تكالیفی كه باید انجام شود این كه بتوانیم سطح 2 ناباوری را در اكثر شهرستان ها راه اندازی كنیم، حداقل یك مركز ما پا را فراتر گذاشته تا حدود 10 مركز اقدامات اولیه را انجام دادیم، آموزش های لازم و كلاس هایی برگزار شده؛ متخصصان زنان شناسایی شدند و كلاس هایی تحت نظارت گروه زنان دانشگاه از همین هفته شروع خواهد شد.

85 درصد ناباوری در سطح 2 قابل انجام و درمان است

وی افزود: همچنین همكاران اورولوژی برای سطح دو فعال می شوند حضور متخصص زنان آموزش دیده در ارتباط با ناباوری و جراج مجاری اداری و همكاران آزمایشگاهی و غیره آنچه نیاز هست در حال انجام هستند كه حُسن مهم آن این است كه تا 85 درصد ناباوری در سطح 2 قابل انجام و درمان است و نیازی به اعزام به مركز استان نیست، كه به دلیل عدم وجود سطح دو الان خدمات سطح دو در مركز شهید بهشتی كه سطح سه است برای اینها ارائه می شود.

برخوردهای شدید با سقط جنین غیر قانونی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، اعلام كرد: در ارتباط با موضوع جوانی جمعیت یك مسئله آمار سقط جنین است كه به شدت در معاونت درمان، اداره نظارت و حقوقی و سایر ارگان هایی كه برای آنها تكالیفی مشخص شده؛ برخورد و شناسایی كردیم و اقدامات حقوقی و قضایی خیلی موثری را انجام داده با این موضوع كه خلاف شرع و خلاف اخلاق حرفه ای و اسلامی است.

افت پیوند عضو از سال 96 به بعد، فرهنگ سازی ضرورت دارد

وی گفت: نكته دیگر بحث پیوند است كه از سال 96 به بعد یك افت آمار پیوند كلیه و كبد را در استان داریم، شاید بزرگترین منابع ما برای اهدای عضو بیماران مبتلا به مرگ مغزی هستند كه باید فرهنگ سازی شود چرا كه یك بیمار مرگ مغزی تعدادی بیماری را نجات خواهد داد.

اولین بار پیوند مغز استخوان در اصفهان انجام شده/الان مركز پیوند الزهرا (س) آماده و منتظر تایید و مجوز است

وی ادامه داد: همچنین اولین شهری كه پیوند مغز استخوان انجام داده اصفهان بوده توسط آقای دكتر آذر بوده، اما بنا به شرایط و موانعی كه در آن زمان بوده، الان در اصفهان فقط پیوند مغز استخوان داریم از خود فرد است، در بیمارستان الزهرا (س) فضا و تجهیزات و همه امكانات آماده شده منتظر تایید و مجوز برای راه اندازی پیوند مغز استخوان از غیر هستیم.

كمیته های برای سلامت روان و پیشگیری از خودكشی تشكیل شده

وی در ادامه به بحث سلامت روان و ارتقای سلامت روان و پیش گیری از خودكشی اشاره كرد و گفت: كمیته های برای سلامت روان و پیشگیری از خودكشی تشكیل دادیم، چون الان هوش معنوی و تاثیر در پیشگیری از مسائل روانی و مشكلات ناشی از آن اهمیت بسار زیادی دارد بویژه كه این بیماری به علت شهرنشینی در حال افزایش است.

بیماری روانی بعنوان تابو بویژه در ارتباط با كودكان دارای مشكلات روانی وجود دارد/والدین به جای آینده كودك نگران انگ اجتماعی هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان گفت: نكته مهم توصیه مهم ما این است كه قبل از این كه مشكل روانی به مراحل شدید و اتفاقات ناگوار ختم شود، باید توسط بیماران و بویژه خانواده ها توجه و مورد را برای درمان پیگیری كنند، چرا كه متاسفانه شاهد هستیم بیماری روانی بعنوان تابو بویژه در ارتباط با كودكان دارای مشكلات روانی وجود دارد، والدین بجای درمان اطفال خود نگران انگ اجتماعی هستند، مانع درمان و بستری كودك می شوند كه تبدیل به یك معضل بزرگ در آینده كودك می شود.

اصفهان از نظر تخت بیمارستانی، كمبود تخت ویژه دارد

وی اظهار كرد: علیرغم این كه اصفهان بعنوان استان برخوردار نام برده می شود در مورد تخت كمبود تخت ویژه داریم، در حالی كه یك هدف از تاسیس بیمارستان پیش بینی بحران آینده است، یعنی برای بحرانی مثل كرونا یا سایر بحران های احتمالی باید ظرفیت داشته باشیم كه در سفر رئیس جمهور این مورد مورد توجه قرار گرفته است، كه تعداد تخت های بیمارستانی افزایش یابد كه اولین مورد بیمارستان ورزنه بزودی انجام خواهد شد، دوم بیمارستان كودكان امام حسین (ع) است كه سلامت مادر و كودك همه اقدامات تشخیصی و درمانی مادر به شكل جامع انجام دهیم و بقیه بیمارستان ها؛ در كل بحث سرمایه گذاری حوزه سلامت یك مطالبه باید باشد.

وی با تاكید براین كه برای بحث سلامت و ارتقای آن باید هزینه كرد؛ گفت: دستاوردهایی است كه بعد از انقلاب حاصل شده باید حفظ كنیم هم از نظر تجهیزات و فضا و هم از نظرنیروی انسانی و متخصص.

دكتر حیدری با بیان این كه سال های سال به دلیل عدم بسترسازی نظام ارجاع، پزشك خانواده نبود، اما به تازگی این كار اجرایی شده است، ادامه داد: در مورد كمبود دارو كه اخیرا داشتیم آنتی بیوتیك و سرم حقیقتا بخش زیادی از كمبودها حقیقی نبود و اگر تجویز منطقی دارو داشته باشیم مشكلی نداریم، البته گاهی كمبود در بخشی داشتیم كه دارد برطرف می شود اما هیچ موقع درمان دچار توقف نشد.

نظارت بر عملكرد ارائه كنندگان خدمت تشدید شده است

وی با بیان این كه در حوزه نظارت از مهمترین وظایف ما نظارت بر عملكرد ارائه كنندگان خدمت هست كه یكی از بزرگترین خواسته ها هم هست، گفت: حوزه نظارت بر عملكرد ارائه كنندگان خدمت به خواسته مردم در حال تشدید است و در حال حاضر برخورد با موارد تخلف با تعرفه های مازاد را افزایش دادیم.

دكتر حیدی افزود: یك قرارگاهی هم در وزارت در شهریور تشكیل شده كه در آن سطح عالی نظارت بر درمان است كه درآن معاونت درمان، دادستان یا نماینده دادستان، نظام پزشكی و پزشكی قانونی و چند ارگان دیگر هم هستند در آنجا موارد بزرگ تخلفات بررسی و حكم مستقیم صادر می شود قرار است معادل آن در استان ها هم تشكیل شود.

تعداد كل تخت های بیمارستانی استان اصفهان

حیدری در خصوص تخت های درمانی اصفهان، اظهار كرد: استان اصفهان(به غیراز كاشان و آران و بیدگل) 59 بیمارستان دارند كه 31 بیمارستان در شهر اصفهان و 28 بیمارستان خارج از شهر قرار دارند.

مجتبی گُلزاری افزود: در كل استان 38 بیمارستان دانشگاهی، 13 مركز دولتی، 25 مركز درمانی خارج از بخش دولتی، 10 مركز خصوصی، 4 بیمارستان خیریه ای و 7 مركز وابسته به ارگان ها وجود دارند.

وی اعلام كرد: در استان اصفهان تعداد 7 هزار و 277 تخت درمانی وجود دارد، كه 4 هزار و 14 تخت دانشگاهی و 2 هزار و 63 متعلق مربوط به سایر مراكز هستند. همچنین 548 تخت روان پزشكی و 1205 تخت آی سی یو، ان سی یو و سی سی یو در استان فعال است.

توسعه تعداد تخت های بیمارستانی استان اصفهان تا 12 هزار تخت در افق 1408

وی سیاستگذاری و سقف توسعه تعداد تخت های بیمارستانی در استان را تا 12 هزار تخت تا سال 1408 عنوان كرد.

انتهای پیام/

معصومه صادقی
   تاریخ: ۱۱:۳۰ - ۰۸/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۱