دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

5 عارضه جانبی كم آبی بر روی مغز
 
ارتباط قوی بین نوشیدن آب و حفظ سلامت مغز وجود دارد بنابراین، در طول روز مطمئن شوید، آنقدر آب نوشیده اید كه بدن تان هیدراته است.
5 عارضه جانبی كم آبی بر روی مغز
ارتباط قوی بین نوشیدن آب و حفظ سلامت مغز وجود دارد بنابراین، در طول روز مطمئن شوید، آنقدر آب نوشیده اید كه بدن تان هیدراته است.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، مغز شما اولین ارگان و بخشى از بدنتان است كه كم آبی را درك می كند. از آنجا كه تقریبا 80 درصد از بافت مغزی از آب تشكیل شده است، ضروری است كه آب كافی به آن برسانید. كمبود آب باعث مجموعه ای از اختلالات می شود كه بر بسیاری از زمینه های اساسی بقا تاثیر گذار است و همچنین كارایی حافظه كوتاه مدت را پایین می آورد و به قدرت تمركز آسیب می رساند. نوشیدن آب با سلامت روان شما ارتباط بسیار نزدیكى دارد. با نوشیدن آن از سموم و سلول های مرده رها می شوید و همین امر موجب ایجاد تعادل در فرایندهاى شیمیایى بدن مى شود و باعث راه اندازی مجدد ذهنی می شود. مغز شما به هیدراتاسیون براى عملكرد درست و صحیح نیاز دارد سلول هاى این ارگان احتیاج به تعادل ظریف و دقیق بین آب و سایر عناصر دارند تا فعالیت كنند.حتی دهیدراته بودن خفیف نیز تاثیر منفی فوری در تعادل مایعات مغزی دارد. این اتفاق می تواند باعث شود در به خاطر سپردن چیزهای اصلی، یادآوری شان و ایجاد خاطرات بلندمدت دچار مشكل شوید. آب كافی كمك می كند تا سریع تر واكنش نشان دهید. آنهایی كه قبل از شروع فعالیت های ذهنی، آب كافی نوشیده بودند نسبت به افرادی كه آب ننوشیده بودند، سرعت عمل شان 14 درصد بیشتر بوده است.

5 عارضه جانبی كم آبی بر روی مغز

بهترین راه برای هیدراته ماندن، نوشیدن جرعه های كوچك آب در هر ساعت است. در غیر این صورت شاهد 5 عارضه جانبی كم آبی بر روی مغز خواهید شد:

كاهش عملكرد مغز

توازن دقیق میان آب و عناصر دیگر بدن، برای بهبود عملكرد مغز ضروری است. نكته ای كه باید به آن آگاهی داشته باشید، نوشیدن آب بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب است چون در این زمان سلول های مغز نیاز به هیدراتاسیون دارند. شما 7 تا 9 ساعت را صرف خوابیدن می كنید و حتی اگر عرق نكنید، باز هم بدن تان مقادیری آب از دست می دهد. در واقع تنفس در خواب منجر به كاهش رطوبت بدن می شود. بعد از بیدار شدن از خواب آب و یا میوه های آبدار را برای جلوگیری از كم آبی بدن انتخاب كنید.

كاهش تمركز

كم آبی شدید بدن خود را با سرگیجه یا خشكی شدید پوست نشان می دهد و البته یك عارضه دیگر هم دارد و آن از دست دادن چابكی حافظه است. در این زمان مغز شما به سرعت به محرك ها پاسخ نمی دهد. در این زمان نوشیدن قهوه یا چای شاید تا حدی كمك كننده باشد ولی شما نمی توانید تمام روز از این نوشیدنی ها استفاده كنید. شما نیاز به نوشیدن جرعه های آب هر 45 دقیقه یكبار دارید تا بتوانید به افزایش تمركزتان كمك كنید.

افت خلق و خوی

ممكن است برای شما عجیب باشد كه نوشیدن آب كافی با بهبود سلامت روان ارتباط مستقیم دارد. همانطور كه شنیدن صدای آب منجر به بهبود خلق وخوی می شود، نوشیدن آب نیز با كاهش و دفع سموم از بدن، و از بین رفتن سلول های مرده منجر به سلامت روان می شود. نوشیدن آب كافی همچنین باعث تعادل فرایندهای شیمیایی می شود كه علت راه اندازی مجدد ذهنی هستند.

كاهش كیفیت خواب

حتی اگر فقط نیم لیوان آب، قبل از رفتن به رختخواب بنوشید، به كیفیت خواب شبانه خود كمك زیادی كرده اید. آب جریان خون به مغز را افزایش می دهد و منجر به افزایش اكسیژن رسانی به مغز می شود.

ضعف حافظه

كم آبی منجر به عدم تعادل هموستاتیك و به عبارت دیگر شروع یك سری از اختلالات در بدن می شود؛ از جمله كاهش حافظه. بنابراین برای فعال نگه داشتن حافظه خودنیاز به نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز دارید. زمانی كه بدنتان دچار كمبود آب می شود، نمی توانید درست فكر كنید ضمن این كه دچار سردرد نیز می شوید.

 

بنابراین آگاه باشید كه هنگامی كه از خواب بیدار می شوید، حتماً آب بنوشید. این لحظه از روز، زمانی است كه سلول های مغز شما نیاز به هیدراتاسیون دارند و این نیاز را فقط آب می تواند تامین كند نه قهوه و چای. این نكته را فراموش نكنید نوشیدن آب بهترین راه برای از بین بردن اضطراب و استرس است.
   تاریخ: ۱۳:۰۵ - ۰۸/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۴۶۵