دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

كمبود پرستار باری بر دوش پرستاران
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، هرساله مصادف با ولادت با سعادت حضرت زینب س در كشور عزیزمان روز پرستار را گرامی میداریم اما مساله مهی كه وجود دارد مشكلاتی است كه سر راه این قشر زحمت كش وجود دارد.   شاید بتوان گفت مهمترین بخش این حرفه ارائه خدماتی است كه پرستاران به بیماران میدهندخدماتی ...
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، هرساله مصادف با ولادت با سعادت حضرت زینب س در كشور عزیزمان روز پرستار را گرامی میداریم اما مساله مهی كه وجود دارد مشكلاتی است كه سر راه این قشر زحمت كش وجود دارد.

 

شاید بتوان گفت مهمترین بخش این حرفه ارائه خدماتی است كه پرستاران به بیماران میدهندخدماتی كه به گفته میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری 16 ساعت در شبانه روز به صورت تكی و بدون همراهی پزشك و دیگر اعضای كادر درمان است.

 

گفتی است رفع مسائل صنفی پرستاران راجع به ارتقای كیفیت خدمات به شهروندان و مراقبت های پرستاری بهتر خواهد شد.
م با رعایت استاندارد پرستار در بیمارستان بیماران خدمات بهتری دریافت كرده و در زمان كمتری بهبود خواهند یافت و درمان مقرون به صرفه تر خواهد بود.

پرستاران تنها گروهی هستند كه برای ارائه مراقبت های پرستاری در جامعه حضور دارند و در دانشگاه مباحث علمی را می آموزند؛ و ادامه داد: هر بیمار در زمان بستری در بیمارستان 16 ساعت تحت نظر پرستار است و تنها 8 ساعت پزشكان حضور دارند.

وی افزود: پرستار مدافع نظام سلامت است كه باید در هر شرایطی از شیوع كرونا تا آلودگی هوا، بدون هیچ تعطیلی در بیمارستان ها فعال باشد.

رئیس جمهور دستور های متعددی در این زمینه داده و در مجلس شورای اسلامی نیز قوانینی در این زمینه تصویب شده است.
رئیس جمهور تنها در سال گذشته 22 دستور در زمینه پرستاری صادر كرده است.

مجلس شورای اسلامی نیز حدود پنج قانون در این زمینه تصویب كرده است، علیرغم این گلایه هایی وجود دارد، اما جامعه پرستاری آنقدر فرهیخته است كه این گلایه ها را به حساب بدنه كلیت نظام نگذارد.

همچنین رییس سازمان پرستاری گفته است برخی از عملكرد های بعضی مدیران به گونه ای است كه نظام هزینه می كند، اما نارضایتی در پی دارد.

میرزابیگی گفت: تا دو سال گذشته 52 هزار پرستار استخدام شده اند، اما در این دوره استخدامی نداشتیم.

وی با اشاره به اجرای تعرفه گذاری پرستاری گفت: خدمات پرستاری هم بر اساس ارزش نسبی خدمات پرستاری مانند دیگر گروه های پروانه دار نظام پزشكی محاسبه می شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: كارانه پرستاران از محل ارائه خدمات خودشان باشد كه همان آیین نامه باز تولید است.
وی افزود: اعتبار پرداخت تعرفه گذاری در سبد بیمارستان ها قرار گرفته است كه بیمه ها آن را می پردازند.

میرزابیگی یادآور شد: باید خدمات پرستاری به صورت هوشمند ثبت شود كه آیین نامه آن نوشته شده است.

وی گفت: دستورالعمل های خدمات پرستاری و نظارت بر خدمات و همچنین باز تولید آن، تدوین شده است.

وی گفت: برخی از مراكز درمانی خدمات پرستاران را ثبت نكردند یا امكان آن را نداشتند و این امر موجب ناهماهنگی بود، اما از 2 هفته گذشته تعرفه گذاری پرستاری به صورت علی الحساب پرداخت شده، اما پرستاران بدانند در آینده خدمات آن ها ثبت شده و بیمه ها بر اساس رسیدگی به عملكردشان كارانه پرداخت می كنند.

بیمه ها 5200 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای قانون تعرفه گذاری در اختیار دارند و مشكلی در پرداخت به ازای خدمات پرستاری بر اساس تعرفه گذاری وجود ندارد.

رئیس سازمان نظام پرستاری كشور گفت: سازمان تا اجرای كامل قانون، لحظه ای پیگیری ها را رها نخواهد كرد و هم اكنون 99 درصد اجرای قانون انجام شده است.

اما مشكلی كه وجود دارد این است كه همواره كمبود پرستار در كشور مشاهده می شود و با توجه به روند سالمندی كشور افزایش تعداد ظرفیت های پرستاری باید در همین چند سال به وقوع بپیوندت.

محمد میرزا بیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در مورد وضعیت پذیرش پرستاری گفت:در دانشگاه های مختلف خوشبختانه بورد پرستاری و آنچه كه ما با این دوستان داریم همفكری می كنیم بحث پذیرش هدفمند است. یعنی شما ممكن است در بعضی از استان ها یا دانشكده ها نیاز داشته باشید پذیرش را كاهش دهید.

 

وی ادامه داد: مثلا شما در یك شهرستان كوچك كه هم دانشگاه آزاد است و هم دانشگاه دولتی و از یك طرف هم تعدادی نیرو پشت خط ایستاده كه می خواهد كار كند و كار هم برایش نیست آنجا قاعدتا باید یك مقداری پذیرش را كم كرد.

 

میرزا بیگی تصریح كرد: اما در دانشكده هایی مثل توانبخشی، در بعضی از استان های بزرگ و دانشگاه های بزرگ باید پذیرش دانشجوی پرستاری را بیشتر كرد. از سوی دیگر هم باید رده های تحصیلات تكمیلی را برای تربیت استاد و مربی در آن رشته ها و فیلدی كه در آن عرصه می خواهیم دانشجو پرورش دهیم افزایش داد.

 

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: این ها خوشبختانه مباحثی است كه در بورد پرستاری مرتب پیرامونش انجام می شود. به نظرم ما اگر استانداردی را به ازای هر تخت و هر بخش و ... حساب كنیم و سازمان برنامه و سازمان امور اداری و استخدامی این را قبول كنند كه بر اساس آن وزارت بهداشت بتواند پست های سازمانی خود و مدرس های خود را ساماندهی كند؛ طبیعتاً تربیت نیروی متخصص در دانشكده ها با تغییر دو سه تا سر فصل حاصل می شود.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه دانشكده های ما این انعطاف را دارند و تعداد دانشكده های ما خوب است. الان ما بالغ بر 200 دانشكده پرستاری در كشور داریم. هر لحظه كه بخواهند تعداد پذیرش دانشجو را زیاد كنند مشكلی ندارند. اما مشكل اصلی كه هنوز مشخص نیست همین استاندارد است. وقتی ما می گوییم به ازای 1000 نفر جمعیت فلان تعداد پرستار لازم است؛ آن موقع شما نسبت به سن جامعه دسته بندی می كنی كه چقدرش باید پرستار سالمندی باشند، چقدر پرستار جامع نگر باشند، چقدر آموزشی، بالینی و ... باشند.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۰۹:۳۶ - ۰۹/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۰