دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

زمان طلایی تشخیص و درمان كم شنوایی تا 6 ماهگی است
 
اصفهان - ایرنا - مدیر گروه بیماری های غیر واگیر مركز بهداشت استان اصفهان گفت: زمان طلایی تشخیص و درمان كم شنوایی در نوزادان تا 6 ماهگی است و در صورتی كه از این فرصت به خوبی استفاده شود، فرد می تواند یك زندگی عادی داشته باشد.
زمان طلایی تشخیص و درمان كم شنوایی تا 6 ماهگی است اصفهان - ایرنا - مدیر گروه بیماری های غیر واگیر مركز بهداشت استان اصفهان گفت: زمان طلایی تشخیص و درمان كم شنوایی در نوزادان تا 6 ماهگی است و در صورتی كه از این فرصت به خوبی استفاده شود، فرد می تواند یك زندگی عادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی فارسی روز سه شنبه در كارگاه آموزشی " برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و كودكان " در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان افزود: امروزه دیگر ناشنوایی و كم شنوایی بعنوان معلولیت محسوب نمی شود زیرا پیشرفت های زیادی در درمان آن بوجود آمده و اگر به موقع تشخیص داده شود، قابل رفع شدن است.

وی با بیان اینكه در زمان حاضر خدمات كاشت حلزون شنوایی در 11 استان كشور انجام می شود، اظهار داشت: پس از غربالگری شنوایی، پیگیری و درمان از اهمیت خاصی برخوردارست و اگر در نوزادی كم شنوایی تشخیص داده شد اما برای درمان، دیر مراجعه شود فرصت طلایی از دست می رود.

فارسی با اشاره به اینكه هنوز به پوشش 100 درصدی غربالگری نرسیده ایم اما هدف ما دستیابی به این شاخص است، اضافه كرد: از نظر پوشش غربالگری در وضعیت مطلوبی هستیم اما از نظر پیگیری پس از تشخیص، وضعیت خیلی خوبی نداریم و لازم است خانواده ها زودتر به مراكز بهداشت مراجعه كنند.

وی با بیان اینكه در زمان حاضر خدمات غربالگری شنوایی در 29 مركز در استان اصفهان انجام می شود، گفت: هفت مركز از آنها در كلانشهر اصفهان مستقر است.

فارسی ادامه داد: از 58 بیمارستان استان اصفهان، خدمات غربالگری در بدو تولد در 18 بیمارستان انجام می شود و لازم است این موضوع توسعه یابد.

وی با اشاره به اینكه پارسال حدود 51 هزار نوزاد در استان اصفهان غربالگری شنوایی شدند، خاطرنشان كرد: از بین آنها 370 نوزاد برای مرحله تشخیص و 35 نوزاد برای مداخله ارجاع داده شدند.

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر مركز بهداشت اصفهان اظهار امیدواری كرد كه با مجموعه اقدامات انجام شده، میزان پوشش خدمات غربالگری شنوایی در شهرستان های استان در سال آینده به بیش از 80 درصد برسد.

انجام 1050 عمل كاشت حلزون شنوایی در اصفهان

مدیر مركز كاشت حلزون دانشگاه علوم پزشكی اصفهان نیز در این جلسه گفت: عمل كاشت حلزون شنوایی در اصفهان از سال 89 آغاز شده و تاكنون یكهزار و 50 عمل انجام شده است.

مهسا سپهرنژاد افزود: تعداد عمل كاشت حلزون شنوایی در اصفهان در سال 89 حدود 42 مورد بود كه در سال گذشته به 84 مورد رسید و از ابتدای امسال تا كنون 121 عمل كاشت انجام شده است.

وی با اشاره به فعالیت 16 مركز كاشت حلزون در كشور، افزود: یكی از این مراكز در اصفهان و در خیابان آمادگاه مستقر است.

این استاد دانشگاه تاكید كرد: یكی از نكات بسیار مهم برای كاشت حلزون شنوایی، تشخیص به موقع است زیرا هرچه كودك دیرتر عمل شود، رشد گفتاری و زبانی او نیز دیرتر مانند افراد عادی خواهد شد.

كارگاه آموزشی برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و كودكان با حضور متخصصان غربالگری شنوایی مستقر در بیمارستان ها و شبكه های بهداشت، كارشناسان سلامت شنوایی شبكه های بهداشت، بهزیستی، انجمن شنوایی، معاونت درمان، مركز كاشت حلزون و دانشكده توانبخشی در دانشگاه علوم پزشكی اصفهان برگزار شد.

حدود یك و نیم میلیارد نفر در دنیا به كم شنوایی مبتلا هستند كه پیش بینی می شود تا سال 2050 میلادی به دو و نیم میلیارد نفر افزایش یابد.

حدود 80 درصد از موارد كم شنوایی در كشورهای در حال توسعه است و كم شنوایی، سومین عامل شاخص سال های سپری شده با ناتوانی محسوب می شود.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۴۶ - ۰۸/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۶