دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تضمین امنیت شغلی و سختی كار؛ مطالبه به حق مددكاران اجتماعی از دولت
 
رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران در پیامی به مناسبت روزهای جهانی و ملی مددكاری اجتماعی ضمن تبریك این روز به تمامی مددكاران اجتماعی، اظهار كرد: دولت باید امنیت شغلی و سختی كار مددكاران اجتماعی را كه مطالبه به حق و جدی مددكاران اجتماعی است تضمین كند.
تضمین امنیت شغلی و سختی كار؛ مطالبه به حق مددكاران اجتماعی از دولتسید حسن موسوی چلك به گزارش ایسنا، سید حسن موسوی چلك در این پیام با عنوان «ضرورت های تحول در مددكاری اجتماعی»، نوشت: سی و پنج سال است كه هم زمان با روز ولادت امام علی(ع) در ایران جشن روز ملی مددكار اجتماعی برگزار می شود كه امسال هم این جشن در شرایط كرونایی برقرار خواهد بود. روز جهانی مددكار اجتماعی هم مصادف با 26 اسفند ماه سال جاری است كه به نوعی ماه اسفند (دسامبر) را به نام ماه مددكاری اجتماعی در جهان می شناسند.

وی ادامه داد: در ابتدا این مناسبت جهانی و ملی را به همه مددكاران اجتماعی تبریك گفته و سپاسگزار تلاششان هستم كه برای «ارتقای سلامت اجتماعی» و «به زیستن اجتماعی» مردم از هیچ كوششی دریغ نكرده و نمی كنند.

موسوی چلك افزود: علاوه بر این، این فرصت را بهانه می كنم و اعلام می دارم كه انجمن مددكاران اجتماعی ایران سومین كنگره بین المللی و سی وپنجمین همایش روز ملی مددكاری اجتماعی را با موضوع «مددكاری اجتماعی، دیده بانی اجتماعی و همبستگی اجتماعی» در تاریخ 19 اسفند ماه سال جاری به صورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد كرد.

رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران در بخش دیگر سخنان خود به چند نكته در خصوص ضرورت های اجتناب ناپذیر مرتبط با مددكاری اجتماعی اشاره كرد و گفت: تصویب قانون تشكیل سازمان نظام مددكاری اجتماعی در مجلس شورای اسلامی همچون سایر سازمان های نظام پزشكی، پرستاری، مهندسی، مشاوره و روان شناسی، منابع طبیعی كشاورزی، و... بسیار مهم است.

به گفته وی، در نظام آموزش مددكاری اجتماعی هم در دانشگاه ها و هم در آموزش ضمن خدمت كاركنان در بخش های دولتی و غیردولتی باید تحول صورت گیرد.

این مددكار اجتماعی معتقد است: تولید دانش بومی ضرورت دیگر این حرفه است كه در این زمینه از فقر تولید این نوع دانش رنج می بریم. همچنین مددكاران اجتماعی باید در عرصه های مختلف سیاست گذاری های اجتماعی و دیده بانی اجتماعی در حوزه سلامت اجتماعی، رفاه و تأمین اجتماعی. حضور موثر داشته باشند.

رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران تصریح كرد: مددكاری اجتماعی در هر سازمانی متناسب با وظایف و خدماتی كه ارائه می كنند تعریف شود. جایگاه مددكاری اجتماعی در ساختار سازمانی دستگاه های مرتبط در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و... تقویت شود. دولت باید امنیت شغلی و سختی كار مددكاران اجتماعی را كه مطالبه به حق و جدی مددكاران اجتماعی است تضمین كند كه متأسفانه در این دولت عزم بر این است كه برعكس عمل شود.

به گفته این مددكار اجتماعی، مددكاران اجتماعی نقش مهمی در دیده بانی از ارزشهای جامعه دارند و اطمینان از عدم هزینه بابت نقد علمی و منصفانه وضع موجود می تواند به بهبود كیفیت كارشان بسیار كمك كند.

موسوی چلك ادامه داد: خلق ایده های جدید در حوزه مددكاری اجتماعی هم در جهان و هم در ایران به شدت نیاز می شود. ایده هایی كه رو به جلو باشند نه اینكه داشته های موجود را هم دچار مشكل كنند. تخصصی شدن مددكاری اجتماعی ضرورت دیگر این حرفه است كه گام های كوچكی برداشته شده است ولی اصلا كافی نیست.

وی همچنین این را هم گفت كه مددكاران اجتماعی می توانند نقش محوری در ارتقاء همبستگی اجتماعی ایفا كنند بنابراین ضرورتی است كه این متخصصین، از سایر علوم اجتماعی و انسانی در این حرفه بهره بهتر و بیشتری ببرند و اختیارات مددكاران اجتماعی به تناسب نوع فعالیتی كه دارند باید افزایش یابد.

موسوی چلك یادآور شد: مددكاری اجتماعی در همه نقاط كشور و به ویژه در استانهای محروم تر از اتفاقاتی است برای توسعه كشور، ضروری است. تجمع خدمات و نیز تجمع دانش در شهرهای بزرگ بدون دسترسی به این خدمات در شهرهای كوچكتر و روستاها نمی تواند هدفها و رسالت های این حرفه را پوشش دهد. بنابراین مددكاری اجتماعی در مدیریت های شهری و روستایی در سراسر كشور باید توسعه یابد.

وی معتقد است كه جهت گیری مددكاری اجتماعی به سمت ایجاد جوامع با همبستگی بالا ایجاب می كند تا مددكاران اجتماعی بتوانند نقش هماهنگ كننده و تسهیلگرانه خود را در سطوح مختلف كه برای آن آموزش می بینند به خوبی به عمل درآورند. بنابراین، ضرورت دارد تا متخصصین این حرفه بتوانند توان و مهارت كار تیمی را در خود تقویت كنند و بتوانند با متخصصین متنوع و سطوح فعالیت متنوع كار كنند.

رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران تشكیل و تقویت ادارات مددكاری اجتماعی دستگاه های اجرایی از جمله در آموزش و پرورش و مدارس عادی كشور و توسعه كمی و كیفی در مدارس استثنایی را ضروری دانست و ادامه داد: گسترش كمی و كیفی گروه ها و جمعیت های تخصصی از ضروریات توسعه پایدار در هر حرفه ای است. تلاش برای ایجاد كانون ها و جمعیت های اثرگذار و قوی می تواند در تحقق مأموریت های مددكاری اجتماعی نقش مهمی ایفا كند.

وی همچنین این را هم گفت كه باید پذیرفت كه برآیند حضور و فعالیت گروه آن به مشاركت بیشتر متخصصین و استفاده از حداكثر ظرفیت های این حرفه در كشور می انجامد و توسعه آموزش و اقدام مددكاری اجتماعی و نهایتاً خدمات رسانی بیشتر به گروه های هدف كمك زیادی خواهد كرد.

چلك با بیان اینكه خدمات مددكاری اجتماعی در پیشگیری های اجتماعی از آسیب های اجتماعی معلولیت ها و جرائم باید توسعه یابد، افزود: پوشش بیمه ای خدمات مددكاری اجتماعی توسط سازمان های بیمه ای دولتی و خصوصی اقدامی بسیار حیاتی است كه می تواند دسترسی گروه های هدف را به خدمات این متخصصین بیشتر كند.
همچنین خدمات مددكاری اجتماعی در سیستم قضائی كشور باید توسعه یابد و تصمیمات قضائی با اخذ نظرات مددكاران اجتماعی همراه شود.

رئیس انجمن مددكاری اجتماعی معتقد است كه خدمات مددكاری اجتماعی در همه بخش های نظام سلامت كشور باید توسعه كیفی و كمی یابد و مددكاری اجتماعی در نهادهای نظامی و انتظامی توسعه یابد، همچنین مددكاری اجتماعی در جامعه كار و تولید توسعه یابد و تقویت شود و خدمات مددكاری اجتماعی در بازآفرینی محلات ناكارآمد شهری توسعه یابد.

وی با بیان اینكه از ظرفیت مددكاران اجتماعی در بحران های طبیعی و غیرطبیعی و سایر حوزه های مرتبط استفاده شود، افزود: علیرغم برخی تلاش ها برای تضعیف مددكاری اجتماعی، با توجه به شرایط كشور و موضوعات مرتبط با حوزه اجتماعی، توسعه خدمات مددكاری اجتماعی یك ضرورت اجتناب ناپذیر است و مددكاری اجتماعی راه خود را برای ارایه خدمت به مردم در راستای مسوولیت حرفه ای و اخلاقی، تاثیر گذاری در سیاستگذاری های اجتماعی و مطالبه گری اجتماعی در راستای حقوق شهروندان ایران عزیز اسلامی در چارچوب مقررات كشور انجام خواهد داد و فراز و فرود های اداری ناشی از ضعف مدیریت در حوزه اجتماعی، مانعی برای انجام این وظایف نخواهد بود.

چلك در پایان گفت: ما مددكاران اجتماعی ایران مردم این سرزمین مادری مان را بسیار دوست داریم. همچنین سپاسگزار مدیرانی و كارشناسانی هستم كه برای توسعه كمی و كیفی مددكاری اجتماعی تلاش های ارزنده ای هم داشتند و در مقابل شان تعظیم می كنم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۰۶ - ۰۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۵