دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

مناسب سازی امكانات شهری برای معلولان یك ضرورت است
 
مشهد ـ مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی گفت: یكی از ضروری ترین نیازهای افراد دارای معلولیت رفع مشكلات محیطی و مناسب سازی معابر و محیط فضای شهری است.
مناسب سازی امكانات شهری برای معلولان یك ضرورت است مشهد ـ مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی گفت: یكی از ضروری ترین نیازهای افراد دارای معلولیت رفع مشكلات محیطی و مناسب سازی معابر و محیط فضای شهری است.

مسعود فیروزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: حدود 12 تا 15 درصد جامعه را افراد كم توان یا ناتوان تشكیل می دهند كه از این میان 3 تا 5 درصد افراد با معلولیت های جدی هستند و با توجه به اینكه بزرگ ترین اقلیت جامعه معلولین با بیشترین مشكلات مواجهند ضرورت توجه به جامعه معلولین را بیش از پیش به ما یادآوری می كند.

مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی بیان كرد: 135 هزار فرد دارای معلولیت در خراسان رضوی پرونده دارند لذا با توجه به این تعداد یكی از ضروری ترین نیازهای افراد دارای معلولیت رفع مشكلات محیطی، مناسب سازی معابر، محیط فضای شهری، ادارات دولتی، حمل و نقل عمومی، مبلمان شهری، امكان استفاده از برنامه های صدا و سیما، ساخت و ساز منازل مسكونی، پارك ها و كتابخانه ها و.... است.

وی گفت: از ابتدای سال 20 درصد افزایش مستمری و از ابتدای آبان ماه نیز 30 درصد شامل افزایش شده است، امیدواریم برای پیش بینی بودجه 1402 با توجه به قانون حمایت افزایش بیشتری در بر گیرد.

فیروزی با بیان اینكه در جامعه و زندگی شهری مولفه هایی وجود دارد كه می تواند افراد را دچار افسردگی كند گفت: در خصوص افراد دارای معلولیت این میزان افزایش می یابد كه باید با كمك دستگاه های اجرایی، دولتی و ستاد مناسب سازی استان در راستای شامل سازی و تلفیق اجتماعی و امكان حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و همین طور استفاده از فرصت های برابر با بستر سازی مناسب و فرهنگ سازی مشكلات افراد در این بخش به حداقل برسانیم.

مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی گفت: مشكلات معلولان در هزینه های درمان بسیار بالا است، امكان حضور در محیط های عمومی در سطح شهر، هزینه های توانبخشی، مشكلات ازدواج، اشتغال و مسكن كه اكنون برای همه جامعه وجود دارد برای افراد دارای معلولیت با جدیت بیشتری روبرو است كه این عوامل زمینه ساز بحران های روحی برای این افراد است، و در همین راستا سازمان بهزیستی تلفن صدای مشاور 1480 را با حضور متخصصین راه اندازی كرد تا كمك كننده مشكلات روحی و روانی افراد باشد.

وی بیان كرد: نزدیك به 200 مركز مشاوره حضوری در سطح شهر راه اندازی شده كه امكان مراجعه معلولین و طرح مشكلاتشان از نزدیك وجود دارد. هر مددكار 150 پرونده در دست اقدام دارد كه اكثراً موارد تخصصشان روانشناسی یا مددكاری اجتماعی است.

فیروزی گفت: حدود 12 پارك مناسب برای استفاده افراد كم توان در سطح شهر مشهد مقدس وجود دارد و طی دستوری مقرر شده اتوبوس هایی كه برای افراد دارای معلولیت قابل استفاده نیست خریداری نشود همچنین در ادارات دولتی نیز اقداماتی از قبیل سرویس های بهداشتی مناسب، استفاده از درب های اتوماتیك، آسانسور و ساخت پله های مناسب ویلچر صورت گرفته كه همچنان نیاز به توجه بیشتری برای این اقشار در سطح جامعه است.

مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی افزود: آمارها و ارقام مشكلی را حل نمی كند باید بدانیم معلولین با توجه به تفاوت هایی كه دارند ما وظیفه فراهم كردن شرایط مناسب برای حضور مؤثر آنها و كاهش مشكلاتشان را در سطح جامعه داریم.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۷:۱۳ - ۱۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۱