دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

23 واحد مسكن معلولان در استان اردبیل آماده بهره برداری است
 
اردبیل - ایرنا - مدیركل بهزیستی اردبیل از آماده بهره برداری شدن 23 واحد مسكن و 150 طرح اشتغالزایی معلولان در استان، به مناسبت هفته گرامیداشت توانمندی های این قشر خبر داد.
23 واحد مسكن معلولان در استان اردبیل آماده بهره برداری است اردبیل - ایرنا - مدیركل بهزیستی اردبیل از آماده بهره برداری شدن 23 واحد مسكن و 150 طرح اشتغالزایی معلولان در استان، به مناسبت هفته گرامیداشت توانمندی های این قشر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حامد رضایی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت 12 آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت، در اداره كل بهزیستی استان اردبیل گفت: مطالبه گری حقوق افراد تحت پوشش بهزیستی، در اولویت كاری این اداره كل قرار گرفته و توجه به تامین نیازهای جامعه هدف، در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

وی با اشاره به دیدار اخیر هفت نفر از معلولان استان اردبیل با رئیس جمهور، اظهار كرد: بسترهای لازم برای شكوفای استعدادهای جامعه هدف باید طبق تاكید آیت الله رئیسی فراهم شود و این امر نه یك لطف به معلولان، بلكه وظیفه كاركنان بهزیستی است.

وی تامین 370 سمعك، بیش از 55 هزار باطری سمعك، 370 دستگاه ویلچر، 314 عدد پوشك مواج، 112 كیلوگرم كاغذ بریل، 466 ضبط صدا، عصای سفید، ذره بین و ساعت گویا برای نابینایان، بیش از 90 هزار وسیله برای معلولان جسمی و حركتی و بیش از 250 وسیله دیگر توانبخشی را از خدمات اداره كل بهزیستی استان اردبیل ظرف یك سال گذشته به معلولان استان ذكر كرد.

رضایی افزود: از 27 هزار و 247 معلول تحت پوشش بهزیستی در استان یك هزار و 706 معلول جسمی و حركتی، سه هزار و 197 معلول بینایی، سه هزار و 143 معلول شنوایی و صوت و گفتار، 2 هزار و 643 معلول روان و 6 هزار و 558 معلول ذهنی داریم و بیش از 10 هزار و 400 معلول در جامعه روستایی و شهری استان از خدمات توانبخشی بهره مند هستند.

او ادامه داد: 25 صندوق با 373 عضو برای توانمندسازی اقتصادی و مالی جامعه هدف در استان تشكیل داده ایم و در حوزه مناسب سازی محیط زندگی و خودرو در استان 591 نفر از خدمات بهزیستی بهره مند شده اند.

مدیركل بهزیستی استان اردبیل پرداخت كمك هزینه به یك هزار و 300 دانش آموز و دانشجو و كمك هزینه ایاب و ذهاب به یك هزار و 119 معلول را از دیگر خدمات بهزیستی عنوان كرد و گفت: 31 مركز توانبخشی و مراقبتی در استان با یك هزار و 358 نفر تحت پوشش در استان فعال است و مجوز ایجاد 9 مركز جدید برای معلولان روان، ذهنی و سالمندان در استان اخذ شده است.

او گفت: با وجود افزایش شمار معلولان از 23 هزار و 649 نفر در آغاز سال جاری به 27 هزار نفر در حال حاضر، اغلب معلولیت ها ناشی از حوادث و سوانح است و خوشبختانه شمار برخی معلولیت ها از جمله شنوایی، به شكل چشمگیری رو به كاهش است.

وی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات درمانی استان اردبیل را از نظر جذب و استخدام 6 نابینا، در این راستا پیشگام معرفی كرد و گفت: بانك اطلاعاتی معلولان را برای جذب و استخدام آنها مطابق قانون تهیه كرده ایم و كارخانه داران در صورت به كارگیری معلولان، از پرداخت حق بیمه آنها معاف و از تسهیلات قرض الحسنه برخوردار می شوند.

رضا محمدی ، معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی استان اردبیل نیز در این نشست گفت: ایران جزو 40 كشور جهان است كه قوانین راجع به معلولان در آنها وضع شده است اما در اجرای این قانون ها مشكل و ضعف داریم و امیدواریم در دولت سیزدهم، گام های بلندی در راستای احقاق حقوق معلولان برداشته شود.

وی افزود: از یك هزار و 197 ورزشكار معلول در استان اردبیل 442 نفر زن و 755 نفر مرد هستند و 92 نفر از این ورزشكاران كم بینا و نابینا و 405 نفر كم شنوا و ناشنوا و 700 نفر دارای معلولیت جسمی و حركتی هستند و همه آنها در 27 رشته ورزشی فعالیت می كنند.

فاطمه جدی ، مدیر كانون نابینایان شهرستان اردبیل هم بزرگترین مشكل این قشر را دشواری ایاب و ذهاب و راهنمایی های نادرست برخی شهروندان در معابر عمومی اعلام كرد و گفت: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه برای ترویج فرهنگ صحیح برخورد با این افراد و اشتغال زایی برای آنها تاثیرگذار است و از رسانه ها در این راستا انتظار تلاش بیشتر داریم.

نوروز امانی ، مسئول انجمن معلولان جسمی و حركتی اردبیل، قانون جامع حمایت از معلولان را به كشتی شكسته تشبیه كرد و گفت: این كشتی نه غرق می شود و نه راه به ساحل می برد و جامعه ما از نظر معیشت و اشتغال وضعیت خوبی ندارد.

رحیم عالی مسئول ، هیات ورزش های معلولان و جانبایان اردبیل هم این هیات را مدال آورترین هیات ورزشی در استان و شمال غرب كشور اعلام كرد و از وجود ورزشكاران معلول صاحب عنوان و سكوهای قهرمانی كشوری در استان اردبیل خبرداد.

در پایان این نشست با اهدای هدایا و لوح تقدیر از خبرنگاران تجلیل به عمل آمد.

استان اردبیل با یك میلیون و 280 هزار نفر جمعیت و 12 شهرستان در شمال ایران واقع شده است.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۶:۰۷ - ۱۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۰