دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

درمان قطعی لغزندگی مهره كمر با 4 روش درمانی لیزخوردگی مهره كمر
 
درمان قطعی لغزندگی مهره كمر با 4 روش درمانی لیزخوردگی مهره كمر لغزندگی مهره های كمر یا اسپوندیلولیستزیس مربوط به یكی از آسیب های ستون فقرات است كه در طی آن یكی از مهره ها به جلو یا عقب لیز می خورد. البته این كه مهره لغزنده شده رو به جلو یا عقب باشد در انتخاب (...) نوشته درمان قطعی لغزندگی مهره ...
لغزندگی مهره های كمر یا اسپوندیلولیستزیس مربوط به یكی از آسیب های ستون فقرات است كه در طی آن یكی از مهره ها به جلو یا عقب لیز می خورد. البته این كه مهره لغزنده شده رو به جلو یا عقب باشد در انتخاب روند درمان نیز متفاوت است، به صورت كلی لغزش رو به جلوی مهره بالایی روی مهره پایینی آنترولیستزیس گفته می شود، حال آن كه از سر خوردن رو به عقب با اصطلاح رترولیستزیس گفته می شود.
درمان قطعی لغزندگی مهره كمر با 4 روش درمانی لیزخوردگی مهره كمر
درمان قطعی لغزندگی مهره كمر با 4 روش درمانی لیزخوردگی مهره كمر C:\Users\Leila\Desktop\1.jpg

لغزندگی مهره های كمر یا اسپوندیلولیستزیس مربوط به یكی از آسیب های ستون فقرات است كه در طی آن یكی از مهره ها به جلو یا عقب لیز می خورد. البته این كه مهره لغزنده شده رو به جلو یا عقب باشد در انتخاب روند درمان نیز متفاوت است، به صورت كلی لغزش رو به جلوی مهره بالایی روی مهره پایینی آنترولیستزیس گفته می شود، حال آن كه از سر خوردن رو به عقب با اصطلاح رترولیستزیس گفته می شود.

این عارضه علائم بسیاری به همراه دارد و كوچك ترین نشانه آن مربوط به بدشكلی ستون فقرات و تنگ شدن كانال نخاعی می باشد به این صورت كه ریشه های اعصاب خروجی تحت فشار قرار می گیرند و به موجب این موضوع بیمار درد بسیاری را متحمل می شود.

در این مطلب قصد داریم تا با جزئیات بیشتری این عارضه را بررسی كنیم و 4 روش درمان قطعی كه برای آن وجود دارد را برای شما آورده ایم؛ بنابراین اگر یكی از شما یا اطرافیانتان به این آسیب دچار شده است توصیه می كنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

علائم لیز خوردن مهره های ستون فقرات C:\Users\Leila\Desktop\علائم.jpg در بیشتر موارد لیز خوردگی مهره های كمر هیچ نوع علائمی را به همراه ندارد و بیمار زمانی آن را احساس می كند كه نزد فوق تخصص ستون فقرات مراجعه نماید و عكس برداری های مخصوص با اشعه ایكس انجام شود، یعنی شما برای عارضه های دیگر نزد پزشك مراجعه كنید و برایتان عكس برداری نوشته شود، در این صورت اگر به سرخوردگی مهره های كمر دچار باشید متوجه آن می شوید.

با این موضوع زمانی كه فشار آن بر روی اعصاب اضافه شود و یا شدت آن بالا باشد، علائمی را از خود نشان می دهد كه این نشانه ها عبارت است از:

- گرفتگی و انقباض عضلات همسترینگ
- درد و یا ضعف در یك یا هر دو ران یا پا
- درد پایین كمر، به ویژه پس از ورزش كردن
- كم شدن توانایی بیمار برای كنترل كردن عملكرد روده و مثانه
- بیشتر شدن گودی كمر در صورت شدید شدن این عارضه نیز تغیراتی در نحوه ایستادن و راه رفتن بیمار ایجاد می شود، به طور مثال ممكن است بیمار اردك وارد راه برود تا درد كمتری احساس كند، در این حالت راه رفتن انحنا بر روی جلوی كمر بیشتر می شود و شكم جلوتر می آید، قفسه سینه كوتاه تر می شود و گرفتگی عضلات بیشتر در پایین كمر احساس می شود كه در این شرایط تنها روش درمانی جراحی سرخوردگی مهره های كمر می باشد.

علت سرخوردگی مهره های كمر C:\Users\Leila\Desktop\علت.jpg قطعا اكنون این سوال برایتان ایجاد شده است كه چه چیزی موجب سرخوردگی مهره های كمر می شود؟ در حالت كلی تا كنون هیچ دلیل قطعی برای بروز این آسیب مشخص نشده است.

اما عواملی مثل ضرب دیدگی های مكرر، كشش بیش از اندازه مهره های كمر می توانند از دلایل ایجاد باشند و در ایجاد سرخوردكی مهره های كمر بی تاثیر نیستند. در این میاا ورزشكاران خصوصات آن هایی كه در رشته های ژیمناستیك و وزنه برداری فعالیت دارند به دلیل نیروی بسیاری كه در هنگام كشش تحمل می كنند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این آسیب قرار دارند.

تشخیص سرخوردگی مهره های ستون فقرات C:\Users\Leila\Desktop\2.jpg همان طور كه اشاره كردیم این عارضه علائمی به همراه ندارد بنابراین در هنگام مراجعه به پزشك نمی تواند نشانه ای مربوط به این آسیب را بررسی كند. معمولا تمامی بیماران مبتلا به این آسییب از درد كمر و پشت بدن خود گله مند هستند. بنابراین همین موضوع نشانه ای می شود تا پزشك آزمایشات و عكس برداری های لازم برای بررسی این بیماری را از شما بخواهد.

خوشبختانه اگرچه در ظاهر علائمی برای این بیماری وجود ندارد، اما سرخوردگی مهره های كمر را می توان به خوبی از طریق رادیوگرافی تشخیص داد، به این صورت كه لغزندگی مهره كمر رو به جلوی مهره روی مهره ی مجاور در تصاویر اشعه ایكس جانبی مشخص می شود. سرخوردگی مهره كمر بر اساس درصد لغزش مهره نسبت به مهره مجاور درجه بندی می شود:

درجه 1: به میزان 25%

درجه 2: بین 26% تا 50%

درجه 3: بین 51% تا 75%

درجه 4: بین 76% تا 100%

درجه 5: یا اسپوندیلوز در صورت لغزش كامل یك مهره و افتادن آن از روی مهره مجاور رخ می دهد.

اگر سرخوردگی مهره های كمر شما در حد 1 و 2 باشد احتیاجی به جراحی نیست و درمان دیسك كمر بدون جراحی و با كمك سایر روش های درمانی انجام می شود؛ اما برای درجه 3،4 و 5 حتما لازم است كه از جراحی استفاده شود.

4 روش درمان سرخوردگی مهره های كمر C:\Users\Leila\Desktop\درمان.jpg تا اینجا شما را با علت، علائم و چگونگی تشخیص این عارضه به خوبی آشنا كردیم، در ادامه این مطلب از كلینیك خانه درد قصد داریم بررسی نماییم كه بهترین روش های درمانی كه برای درمان لیزخوردگی مهره های كمر وجود دارد چیست و چگونه می توان به كنترل این آسیب كمك كرد؟

مهم ترین موضوعی كه در انتخاب درمان برای این آسیب وجود دارد این است كه شدت عارضه تا چه اندازه می باشد، معمولا همیشه در ابتدا تلاش می شود تا از روش های درمانی ساده و كم تهاجمی مثل فیزیوتراپی كمر استفاده شود و اگر به هر دلیلی نتایج مثبتی به دست نیاید لازم است كه به سراغ سایر روش های درمانی برویم. در ادامه رایج ترین و بهترین روش های درمانی برای سرخوردگی مهره های كمر را برای شما آورده ایم:

تزریق ترانسفوورمینال (بلوك فاست) در این روش درمانی ماده استروئیدی با تاثیر درمانی طولانی مدت در حفره های كنار ستون فقرات و در محل ریشه های عصبی تزریق می شود. البته برخی این تزریق را به نام بلوك های عصبی، بلوك های ایپدورال نیز می شناسند.

استروئید وارد شده التهاب و تورم را در ریشه های عصبی نخاع و دیگر بافت های نزدیك از بین می برد. همین موضوع موجب می شود تا درد بیمار تا حد زیادی كمتر شود و دیگر علائم كه شامل گزگز، بی حسی، حساسیت و تورم است نیز از بین می رود.

برای انجام این روش درمانی بیمار بر روی شكم دراز می كشد و سپس مقداری داروی بی حسی به محل مورد نظر بر روی كمر تزریق می شود، سپس به جهت این كه تزریق در محل درست انجام شود، به كمك اشعه ایكس سوزن به درون فضای مورد نظر هدایت می شود و پس تكمیل كار تزریق انجام می شود.

این فرایند معمولا درد زیادی به همراه ندارد و تاثیر آن نیز پس از 3 الی 5 روز بعد مشخص می شود و تا چندین ماه دوام خواهد داشت. خوشبختانه دوران نقاهتی نخواهد داشت و بیمار بلافاصه پس از تزریق به خانه باز خواهد گشت.

تزریق فاست در طی این تزریق دارو به صورت مستقیم وارد مفاصلی می شود كه میان مهره های ستون فقرات از گردن تا استخوان دنبالچه قرار دارند؛ به تمامی این مفاصل فاست گفته می شود.

تزریق در این مفصل موجب می شود تا التهاب و تورم موجود درون بافت و اطراف مفاصل كاهش یابد و همین موضوع موجب می شود تا علائم دیگر نیز از بین برود و بیمار دردی نخواهد داشت.

در این نوع عمل عمل بسته و بلوك عصبی كمر مخلوطی از داروی استروئیدی و بی حسی موضعی وارد مفصل فاست می شود. فرایند اصلی تزریق حدوداً 10 تا 20 دقیقه طول می كشد و لازم است كه در این مدت بیمار روی شكم دراز بكشد، پس از آن پوست كمر به كمك محلول ضدعفونی كننده تمیز می شود با استفاده از تصاویر فلوروسكوپ تزریق در هر مفصل به صورت جداگانه انجام می شود.

معمولا روند كار به این صورت است كه در یك جلسه تنها یك طرف كمر تحت درمان قرار می گیرد و روند تزریق نیز در سه یا چهار مفصل انجام می شود، تاثیر این روش درمانی پس از 2 الی 7 روز مشخص می شود و خوشبختانه هیچ عوارض یا اثرات جانبی نخواهد داشت.

تزریق اوزون یكی دیگر از روش های درمانی كه برای سرخوردگی مهره های كمر استفاده می شود اوزون درمانی است، در این تزریق جریان خون تحریك می شود و موجب بازگشت جریان خون به بافت ها می شود كه با مهیا كردن مواد لازم برای بافت های آسیب دیده روند بازسازی و بهبود آن ها طی می شود.

در روش درمانی اوزون تراپی بیمار به اتاق عمل می رود و با قرارگیری یك بالشت در زیر شكم به صورت دمر می خوابد، برای این روش درمانی بی حسی موضعی انجام می شود و به كمك تصاویر فلوروسكوپی انجام می شود.

به كمك تصاویر به دست آمده از این دستگاه سوزون وارد دیسك لغزنده می شود و سپس به مقدار لازم مخلوط اكسیژن تزریق می شود. عوارض تزریق اوزون بسیار نادر است و گرفتگی عضلانی پس از عمل و درد سوزشی موقت است و بیمار معمولاً ظرف یك روز پس از عمل مرخص می شود.  تزریق اوزون میزان موفقیتی در حدود 80 درصد دارد.

درمان قطعی به كمك جراحی آخرین و قطعی ترین روش درمانی سرخوردگی مهره های كمر جراحی است، اگر سه روش گفته شده در بالا برای بیمار تاثیر نداشته باشد و همچنان پس از آن ها درد و علائم وحود داشته باشید لازم است كه از جراحی استفاده شود.

رایج ترین جراحی كه انجام برای لغزندگی مهره های كمر انجام می شود فیوژن ستون فقرات است، این روش درمانی قطعا نتیجه بخش می باشد اما به دلیل دوران نقاهت طولانی كه دارد معمولا تنها در زمان های ضروری انجام می شود.

نكات درمانی كه در این جراحی طی می شود و از اهداف آن می باشد شامل:

- رفع فشار روی عصب های نخاعی (دكمپرشن)
- هم تراز كردن مهره های ستون فقرات
- پایدار كردن ستون فقرات آیا امكان پیشگیری وجود دارد؟ پس از بررسی چهار نوع از بهترین روش های درمانی به بررسی این پرسش می پردازیم كه آیا این امكان وجود دارد كه سرخوردگی مهره های كمر پیشگیری شود؟

در خصوص این موضوع باید بیان كنیم كه باتوجه به اینكه علت این آسیب به طور كامل مشخص نیست، بنابراین نمی توان عنوان كرد كه چگونه می توان از آن پیشگیری كرد؛ اما همان طور كه در ابتدا بیان كردیم برخی از ورزش ها در ایجاد آن نقش دارند.

بنابراین اگر شما ورزش هایی مثل ژیمناستیك، وزنه برداری و فوتبال انجام می دهید، با به صورت كنترل شده در آن ها فعالیت داشته باشید تا از ایجاد هرگونه آسیب جلوگیری شود.

كلام آحر در این مقاله شما را با علت، علائم، تشخیص و انواع روش های درمانی سرخوردگی مهره های كمر آشنا كردیم؛ امیدواریم كه این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در آخر این مورد را در نظر داشته باشید كه اگر به این آسیب دچار شوید لازم است كه هر چی سریع تر اقدامات لازم را جهت درمان انجام دهید.

|
منبع خبر:
روزنامه رسالت
   تاریخ: ۱۴:۲۱ - ۱۲/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۵۲۸