دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

دانش آموزان اوتیسمی مازندران نیازمند فضای آموزشی اختصاصی هستند
 
ساری - ایرنا - رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت كه دانش آموزان مبتلا به بیماری اوتیسم در این استان نیازمند فضای آموزشی اختصاصی با نیازها و تجهیزات ویژه هستند.
دانش آموزان اوتیسمی مازندران نیازمند فضای آموزشی اختصاصی هستند ساری - ایرنا - رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت كه دانش آموزان مبتلا به بیماری اوتیسم در این استان نیازمند فضای آموزشی اختصاصی با نیازها و تجهیزات ویژه هستند.

سیدسروش ساداتی جمالی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به كمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان اوتیسمی افزود: درحال حاضر بابل تنها شهر در مازندران است كه مدرسه ویژه دانش آموزان اوتیسمی در آن راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: ساخت مركز خاص آموزشی برای این دانش آموزان بویژه در شهرهای با جمعیت بالا، یكی از نیازهای اساسی است.
وی با اشاره به تهیه زمین برای ساخت مدرسه ویژه دانش آموزان اوتیسمی در مركز مازندران، گفت: قطعه زمینی كه برای این منظور تهیه شد، وقفی و در مالكیت شهرداری است و برای رفع این مشكل در حالی پیگیری و رایزنی هستیم.

وی افزود: در منطقه گرجی محله شهر ساری نیز یك مدرسه برای دانش آموزان اوتیسمی در نظر گرفته شد كه نیازمند تجهیز امكانات است و در آینده ای نزدیك در جلسه ای كه با حضور اولیا برگزار خواهد شد نسبت به انجام این مهم و یا جا به جایی مدرسه به نقطه ای دیگر تصمیم گیری می شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران، كمبود زمین، افزایش بی رویه قیمت زمین و محدود بودن منابع مالی این نهاد را از جمله دلایل اصلی كمبود مدارس خاص برای دانش آموزان مبتلا به بیماری اوتیسم در این استان عنوان كرد و گفت كه یك فرد خیر و نیكوكار در تنكابن اعلام آمادگی كرد كه در صورت تهیه زمین، هزینه ساخت مدرسه برای دانش آموزان اوتیسمی این شهرستان را تا 20 میلیارد تومان تقبل خواهد كرد.

جمالی تصریح كرد: نبود مدارس خاص ویژه دانش آموزان اوتیسمی از یك سو و كمبود مربیان توانبخشی، كار درمانی و گفتار درمانی و هزینه بالای ایاب و ذهاب در مازندران باعث شده است تا خانواده ها و والدین برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس با مشكلاتی مواجه شوند.
وی بر لزوم جذب مربیان آموزشی و نیروی انسانی متخصص تاكید كرد و با بیان اینكه در صورت تحقق این مهم می توانیم تا حدی به آرمان و اهداف مورد نظر خود دست یابیم، گفت: تداوم وضع موجود، می تواند مشكلات آموزشی زیادی را برای دانش آموزان اوتیسمی و یا دیگر دانش آموزان استثنایی به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول، شمار نیروی انسانی شاغل آموزش و پرورش استثنایی مازندران را یكهزار و 22 نفر و شمار دانش آموزان اوتیسمی این استان را نیز در زمان حاضر 78 نفر اعلام كرد و افزود: به تناسب افزایش جمعیت بیماران اوتیسمی، امكانات مورد نیاز متناسب با آنان نیز از جمله مدارس خاص و كلاس های درسی نیز باید افزایش یابد تا موانع فراروی تحصیل این دانش آموزان نیز رفع شود.

جمالی، شمار دانش آموران در حال تحصیل در مدارس استثنایی مازندران را هشت هزار نفر اعلام كرد و گفت: از این تعداد 2 هزار و 750 دانش آموز استثنایی با نیازهای ویژه از خدمات 55 باب آموزشگاه دولتی و غیردولتی و 24 مركز دولتی آموزشی ویژه اختلالات یادگیری و 18 مركز غیردولتی در این استان بهره مند هستند.

اوتیسم ( Autism) یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است كه با رفتارهای ارتباطی و كلامی غیرطبیعی مشخص می شود و علایم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می كند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است.به افرادی كه این اختلال را دارند اوتیستیك یا درخود مانده گفته می شود. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است و وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبك زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.
این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد و كودكان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات كلامی و غیركلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی، مشكل دارند و ارتباط با دیگران و دنیای خارج برای آنان دشوار می شود.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۴۷ - ۲۰/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۲