دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

بیماری شانه یخ زده و روش درمان آن
 
شانه یخ زده كه به آن كپسولیت چسبنده نیز می گویند اختلالی دردناك است كه در آن حركت شانه محدود می شود. در این مقاله به بررسی عارضه شانه یخ زده می پردازیم.


بیماری شانه یخ زده اختلال شانه یخ زده (Adhesive capsulitis) هنگامی اتفاق می افتد كه بافت همبند محكم اطراف مفصل شانه ضخیم، سفت و ملتهب می شود. كپسول مفصلی حاوی رباط هایی است كه قسمت فوقانی استخوان بازو (هومروس) را به گودی كاسه ای (گلنوئید) متصل می كند و مفصل را در جای خود نگه می دارند كه به آن مفصل گوی و كاسه نیز می گویند. به این اختلال شانه یخ زده می گویند چون هر چه درد بیشتری احساس شود، توانایی استفاده از شانه كمتر می شود. عدم استفاده از شانه سبب می شود كه كپسول شانه ضخیم و سفت شود، و حركت شانه نیز دشوارتر شود.
شانه یخ زده تا چه حد رایج است؟ در گذشته گفته شده بود كه این اختلال 2% از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد اما بعدها این آمار توسط پزشكان به چالش كشیده شد. گفته می شود كه هم اكنون میزان رواج این اختلال كمتر از 2% است. آمار اولیه خیلی سال پیش به دست آمد، هنگامی كه هر درد و خشكی در شانه را شانه یخ زده می دانستند. اختلال شانه یخ زده در ارتباط با برخی از بیماری های رایج همچون دیابت است و اكنون دیابت بیش از گذشته رایج شده است. افزایش شیوع دیابت می تواند شانه یخ زده را با خود به همراه بیاورد.

آناتومی شانه یك مفصل گوی و كاسه است كه از سه استخوان تشكیل شده است: استخوان بازو (هومروس)، كتف (اسكاپولا) و ترقوه (كلاویكل). سر بخش فوقانی استخوان بازو در یك ساختار كاسه ای كم عمق در كتف جا می گیرد. بافت همبند محكمی (كپسول مفصلی شانه) مفصل را احاطه كرده است. مایع مفصلی (مایع سینوویال) به حركت راحت تر كپسول مفصلی شانه و مفصل شانه كمك می كند.

علائم شانه یخ زده علائم اصلی شانه یخ زده درد، خشكی و محدودیت در حركت یك شانه (نه هر دو شانه) هستند.

این علائم معمولا سه مرحله دارند:

- شروع یخ زدن
این مرحله دردناك است و بین 2-9 ماه دوام دارد. اولین علامت آن معمولا درد است. بعد از آن احساس خشكی و محدودیت در حركت شانه شكل می گیرند. این درد در شب ها و زمانی كه روی شانه آسیب دیده دراز می كشید تشدید می شود.
- یخ زدگی كامل
به این مرحله، مرحله خشك شدن نیز می گویند كه 4-12 ماه دوام دارد. درد این مرحله به تدریج كاهش میابد اما خشكی و محدودیت در حركت باقی می ماند و می تواند تشدید شود. در این مرحله تمام حركات شانه تحت تاثیر قرار می گیرند. حركتی كه بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد چرخش بازو به سمت عقب است. ممكن است عضلات اطراف شانه كوچك تر شوند چون از آن ها استفاده نمی شود.
- باز شدن یخ
این مرحله بین 1 الی 3 سال دوام دارد. درد و احساس خشكی به تدریج از بین می روند و توانایی حركت، به آرامی به حالت عادی یا نزدیك عادی بر می گردد. علائم اختلال شانه یخ زده در انجام وظایف روزانه همچون رانندگی، لباس پوشیدن و خوابیدن مشكل ایجاد می كنند. حتی خاراندن كمر یا قرار دادن دست ها در جیب عقب می تواند غیر ممكن شود. گاهی این علائم روی شغل و كار فرد هم تاثیر می گذارند. طول و شدت علائم می توانند از هر فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. در صورت عدم درمان، معمولا علائم 2-3 سال دوام خواهند داشت. در برخی موارد نیز طول مدت علائم كمتر خواهد بود. در موارد خیلی كم، این علائم چندین سال دوام خواهند داشت.

چه چیزی سبب بروز اختلال شانه یخ زده می شود؟ اگر دچار عدم توازن هورمونی، دیابت و سیستم ایمنی ضعیف شده هستید ممكن است كه در معرض التهاب مفاصل باشید. دوره های طولانی عدم فعالیت به علت صدمه، بیماری یا جراحی نیز شما را در معرض التهاب و چسبندگی كپسول قرار می دهند. در موارد شدید نیز ممكن است كه بافت زخم شكل بگیرد. این موارد می توانند به شدت روی توانایی حركت فرد تاثیر بگذارند. گاهی پیشرفت این اختلال می تواند طی 2 الی 9 ماه صورت بگیرد.

چه عواملی خطر ابتلا به شانه یخ زده را افزایش میدهد؟ برخی از عوامل می توانند خطر بروز شانه یخ زده را افزایش دهند. از جمله:

سن و جنسیت افراد بالای 40 سال، خصوصا زنان، بیشتر در معرض اختلال شانه یخ زده قرار دارند.

عدم تحرك یا كاهش تحرك افرادی كه به مدت طولانی دچار عدم تحرك یا كاهش تحرك شانه بوده اند، بیشتر در معرض اختلال شانه یخ زده قرار دارند.

عدم تحرك می تواند در نتیجه عوامل زیادی اتفاق بیفتد از جمله:

- آسیب به روتاتور كاف
- آسیب به بازو
- سكته
- ریكاوری بعد از جراحی چه عواملی خطر ابتلا به شانه یخ زده را افزایش میدهد؟

بیماری های سیستمیك افرادی كه به برخی از بیماری های خاص دچارند بیشتر در معرض اختلال شانه یخ زده قرار دارند. ب

بیماری هایی كه خطر بروز شانه یخ زده را افزایش می دهند عبارتند از:

- دیابت
- پركاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم)
- كم كاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم)
- بیماری های قلبی عروقی
- سل
- بیماری پاركینسون شانه یخ زده چگونه تشخیص داده می شود؟ اگر فكر می كنید كه دچار شانه یخ زده شده اید یا اگر شانه دردی دارید كه سبب محدود شدن امكان حركت كردن شده است به پزشك مراجعه كنید. درمان زود هنگام شانه یخ زده به پیشگیری از خشك شدن طولانی مدت مفصل و درد كمك می كند. پزشك درباره علائم تان از شما سوال می پرسد و شانه را با معاینه فیزیكی بررسی می كند.

علائم شانه یخ زده پزشك می خواهد بداند كه:

- چه زمانی علائم تان شروع شدند، خصوصا اگر علائم تان پس از حادثه ای همچون افتادن شروع شده باشند.
- اگر هر چیزی همچون حركت یا استراحت سبب تشدید یا بهتر شدن درد می شود.
- درد تا چه حد شدید است.
- اگر علائم دیگری همچون گردن درد دارید.
- علائم تان چه تاثیری روی زندگی روزمره تان می گذارند مثلا روی شغل تان
- اگر بیماری دیگری دارید یا اگر دارویی مصرف می كنید. معاینه فیزیكی در طول معاینه فیزیكی، پزشك به شما می گوید كه شانه یا بازوها را تا جایی كه می توانید در هر جهت حركت دهید تا امكان حركت را بررسی كند. ممكن است كه پزشك در حركت بازوها و شانه ها به شما كمك كند. اگر چه این كار می تواند دردناك باشد اما به پزشك كمك می كند كه تشخیص دهد مشكل بیمار تا چه حد شدید است. به علاوه گاهی پزشك روی قسمت هایی از شانه فشار وارد می كند تا تشخیص دهد كه چه چیزی سبب بروز درد می شود و درد در كدام قسمت شدیدتر است.

پزشك وجود علائمی همچون این موارد را نیز بررسی می كند:

- ورم
- كبودی
- كوچك شدن عضلات آزمایش های بیشتر ممكن است برای تشخیص سایر اختلالات به انجام آزمایش های بیشتری نیاز باشد. برای مثال اگر پزشك شك كند كه ممكن است دچار این موارد باشید از شما آزمایش خون می گیرد. دیابت (اختلال طولانی مدتی كه به علت وجود گلوكز یا قند زیاد در خون اتفاق می افتد). شانه یخ زده در افرادی كه دیابت دارند رایج تر است.

پلی میالژی روماتیكا یا آرتریت گیجگاهی اختلالی است كه سبب می شود بافت مفاصل ملتهب (گرم و متورم) شود و سبب بروز علائمی نظیر درد مفاصل و احساس خشك شدن می شود.

ممكن است كه پزشك سایر دلایل ممكن برای علائم تان را بررسی كند همچون:

- عفونت
- تومور تصویر برداری مطالعات تصویر برداری معمولا از مطالعات تصویر برداری در تشخیص شانه یخ زده استفاده نمی شود. به علت ناهمگون بودن روش های تصویر برداری و وجود عواملی مخل كه نتیجه گیری از مطالعات تصویر برداری را دشوار می كنند، معمولا هیچ آزمایش تصویر برداری ای به طور كامل نمی تواند این اختلال را تشخیص دهد. اما مطالعات بیشتری در حال یافتن ملاكی برای روش های تصویر برداری هستند. یافته های جدید قادر به نشان دادن ضخیم شدن رباط كوراكوهومرال و گلنوهومرال هستند.

رادیوگرافی معمولا رادیوگراف ها نقشی در تشخیص شانه یخ زده ندارند اما فیلم های ساده از شانه باید تهیه شوند تا هر پروسه آسیب شناختی دیگری را تشخیص دهند.

این رادیوگراف ها شامل این مواردند:

- بررسی قدامی خلفی (AP) مفصل گلنوهومرال
- بررسی عضله فوق خاری چه اختلالاتی هستند كه می توانند شبیه شانه یخ زده باشند؟

اولتراسونوگرافی استفاده از سونوگرافی (معمولی و داپلر) برای تشخیص شانه یخ زده هنوز هم بحث برانگیز است. به طور كلی، این مطالعات و روش ها می توانند ضخیم شدن برخی رباط ها را نشان دهند.

آرتروگرافی آرتروگرافی كه شامل تزریق داخل مفصلی كنتراست رقیق ید دار شده است، می تواند در تشخیص و درمان شانه یخ زده استفاده شود.

این موارد می توانند نشان دهنده شانه یخ زده باشند:

- كاهش انبساط كپسولی
- عدم انبساط كیسه های بورس واقع در زیر استخوان شانه طبق گزارشات، یافته های سی تی (CT) آرتروگرافی قابل مقایسه با یافته های تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI) هستند.

تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI) معمولا در مواردی كه شانه یخ زده وجود دارد از همان ابتدا از MRI استفاده نمی كنند. اما اگر بیمار بعد از گذشت زمانی (6 هفته تا 3 ماه) بهبود پیدا نكند، سپس از MRI برای بررسی پارگی روتاتور كاف یا آسیب شناسی داخل مفصلی استفاده می كنند. طبق نتایج به دست آمده، MRI غیر كنتراست (بدون MRI آرتروگرافی) به همراه ملاك های بالینی گاهی می تواند به تشخیص دقیق شانه یخ زده كمك كند.

چه اختلالاتی هستند كه می توانند شبیه شانه یخ زده باشند؟ التهاب مفصل شانه (آرتریت) یا مفاصل اطراف شانه و آرتریت دژنراتیو مفصل شانه می توانند سبب ورم، درد یا خشك شدن مفصل شوند كه می توانند امكان حركت شانه یخ زده را محدود كنند.

آسیب به تاندون های اطراف شانه (تاندون های روتاتور كاف) می تواند حركت شانه را محدود كند اما معمولا این حركت در تمام جهات محدود نمی شود. معمولا در طول بررسی شانه ای كه دچار آسیب تاندون شده (تاندونیت یا پارگی تاندون) پزشك گاهی مفصل را بیش از آن چیزی كه خود بیمار می تواند، حركت می دهد.

شانه یخ زده چگونه درمان می شود؟ می توان شانه یخ زده را بدون درمان گذاشت اما درد و احساس خشك بودن می توانند تا 3 سال دوام داشته باشند.

تركیبی از موارد زیر می تواند پروسه ریكاوری تان را تسریع ببخشد:

- فیزیكال تراپی
- دارو
- جراحی
- درمان در خانه تمرینات كششی برای بهبود شانه یخ زده همیشه قبل از ورزش، شانه هایتان را گرم كنید. بهترین راه برای انجام این كار این است كه یك دوش آب گرم بگیرید یا حمام 10 الی 15 دقیقه ای داشته باشید. می توانید از پد گرمایی مرطوب شده یا یك حوله نمداری كه گرم شده هم استفاده كنید. اما استفاده از این روش ها به اندازه دوش گرفتن موثر نیست.

انجام تمرینات كششی زیر كشش را تا جایی ادامه دهید كه احساس كشیدگی احساس كنید و نه احساس درد:

- حركت كششی نوسانی
این تمرین را زودتر از سایر تمرینات امتحان كنید. شانه هایتان را در حالت استراحت قرار دهید. بایستید و به آرامی به سمت جلو یا پایین خم شوید و به بازوی آسیب دیده این امكان را بدهید كه در حالت آویزان باشد. بازو را در یك حركت چرخشی كوچك بچرخانید.
روزانه این تمرین را 10 بار در هر جهت انجام دهید. وقتی علائم تان بهبود پیدا كردند، نوسان را بیشتر كنید اما هیچ وقت به دست تان فشار وارد نكنید. وقتی برای انجام تمرینات بیشتری آماده بودید، با نگه داشتن یك وزنه سبك كشش را افزایش دهید.
- حركت كششی با كمك حوله
یك حوله را با دو دست تان پشت سرتان نگه دارید. حوله را در یك موقعیت افقی نگه دارید. از بازویی كه آسیب ندیده برای كشیدن بازوی آسیب دیده به سمت بالا استفاده كنید. می توانید حوله را دور شانه ای بپیچید كه آسیب ندیده و نوع پیشرفته تری از این حركت كششی را انجام دهید. انتهای حوله را با دست آسیب دیده بگیرید و آن را به سمت پایین كمر بكشید. این تمرین را روزی 10 تا 20 بار انجام دهید.
- حركت كششی انگشت
روبروی یك دیوار بایستید و سه چهارم طول بازو از دیوار فاصله بگیرید. به آرامی به دیوار نزدیك شوید و با نوك انگشت دست آسیب دیده دیوار را لمس كنید. در حالی كه بازو كاملا در حالت خمیده قرار دارد، به آرامی مثل عنكبوت انگشت تان را از روی دیوار بالا ببرید تا زمانی كه دست به سطح شانه ها برسد یا تا زمانی كه احساس اذیت شدن نداشته باشید.
باید با انگشتان تان این كار را انجام دهید و نه با عضلات شانه تان. به آرامی دست تان را پایین بیاورید (در صورت لزوم با كمك دست آسیب ندیده) و این حركت را تكرار كنید. این حركت را روزانه 10 الی 20 بار تكرار كنید.
- تمرین كششی بازو
بنشینید یا بایستید. از دست آسیب ندیده برای بالا بردن بازویی كه آسیب دیده استفاده كنید، سپس آن را بالا ببرید و برای كشیدن شانه به آرامی فشار وارد كنید. این حركت كششی را برای 15 الی 20 ثانیه حفظ كنید و این تمرین را روزانه 10 الی 20 بار انجام دهید.
- حركت چرخشی به سمت داخل
در كنار یك در بسته بایستید و یك سر بلند ورزشی را دور دسته در بپیچید. سر دیگر آن را با دستی كه آسیب دیده بگیرید و آرنج را در زاویه 90 درجه نگه دارید. باند را تا 2 الی 3 اینچ به سمت داخل بدن بكشید و برای 5 ثانیه این حالت را حفظ كنید. روزانه 10 الی 15 بار این حركت را تكرار كنید.
- چرخش به سمت بیرون
یك باند ورزشی را بین دستان تان نگه دارید در حالی كه آرنج هایتان در زاویه 90 درجه در كنارتان قرار دارند. قسمت پایینی بازوی آسیب دیده را تا 2 الی 3 اینچ به سمت بیرون بچرخانید و این حالت را برای 5 ثانیه حفظ كنید. این حركت را روزانه 10 الی 15 بار تكرار كنید.
- شروع حركات مقاومتی
بعد از این كه توانایی حركت در شانه بهتر شد، می توانید تمرینات مقاومتی روتاتور كاف را آغاز كنید. اطمینان حاصل كنید كه شانه هایتان را گرم می كنید و قبل از انجام تمرینات مقاومتی حتما تمرینات كششی را انجام دهید. درمان شانه یخ زده شانه یخ زده معمولا با گذر زمان بهتر می شود اگر چه ممكن است بهبود آن 3 سال زمان ببرد. تمركز درمان روی كنترل درد، ترمیم امكان حركت و قوی كردن مفصل آسیب دیده از طریق فیزیكال تراپی است.

درمان جراحی شانه یخ زده

درمان غیر از جراحی مراحل اولیه مرحله اولیه شانه یخ زده دردناك ترین مرحله است. اگر در مراحل اولیه شانه یخ زده هستید، پزشك پیشنهاد می دهد كه از انجام حركاتی (همچون كشیدن دست ها بالای سر) كه سبب تشدید درد می شوند بپرهیزید. اما به طور كامل انجام حركات را قطع نكنید. درمان در طول این مرحله روی رهایی از درد تمركز دارد.

مسكن

اگر درد دارید ممكن است كه پزشك مسكن هایی (نظیر پاراستامول یا تركیبی از پاراستامول و كدئین) را تجویز كند. برخی از مسكن ها نظیر پاراستامول نیز به صورت بدون نیاز به تجویز در دسترس هستند. همیشه دستورالعمل روی داروها را دنبال كنید تا اطمینان حاصل كنید كه آن دارو و دوز دریافتی آن مناسب شما است. اگر دردتان شدید است ممكن است كه پزشك داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) را پیشنهاد دهد. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی علاوه بر رهایی از درد به كاهش ورم در كپسول شانه هم كمك می كنند. وقتی داروهای NSAID به طور مرتب مصرف شوند تاثیر بیشتری دارند. پس به جای این كه هنگام تشدید علائم از آن ها استفاده كنید، به طور مرتب آن ها را مصرف كنید. داروهای NSAID عوارض جانبی ای هم دارند. همیشه به بروشور دارو توجه كنید تا اطلاعات بیشتری درباره عوارض جانبی آن به دست بیاورید.

اگر دچار این علائم هستید داروهای NSAID را دریافت نكنید:

- آسم (اختلالی كه روی ریه ها تاثیر می گذارد)
- فشار خون بالا (هایپرتنشن)
- مشكلات قلب و كلیه تزریق كورتیكواستروئید

اگر دچار اختلال شانه یخ زده از نوع شدید هستید، درمان با كمك مسكن برای كنترل درد كافی نیست. اگر این مشكل را دارید ممكن است كه پزشك از تزریق كورتیكواستروئید در مفصل شانه و اطراف آن استفاده كند. كورتیكواستروئیدها داروهایی هستند كه حاوی هورمون هستند (گروهی از مواد شیمیایی قوی كه تاثیر زیادی روی بدن دارند).

این داروها به كاهش ورم و درد كمك می كنند. ممكن است كه كورتیكواستروئیدها با بیحسی موضعی (داروهای مسكن) استفاده شوند. تزریق كورتیكواستروئید به رهایی از درد و تقویت حركات شانه كمك می كند. اما این تزریق نمی تواند اختلال شما را درمان كند و علائم تان به تدریج باز خواهند گشت.

از تزریق كورتیكواستروئید هنگامی كه درد شانه از بین رفته و تنها احساس خشك بودن باقی مانده استفاده نمی شود. تزریق زیاد كورتیكواستروئید می تواند سبب آسیب به شانه شود پس تنها 3 بار در سال می توانید این نوع درمان را داشته باشید. بین تزریق های كورتیكواستروئید نیز به 3 الی 4 هفته زمان نیاز است.

هیدرودیلاسیون

اگر علائم تان با استفاده از سایر روش های غیر جراحی بهبود نیافتند، ممكن است كه پزشك تان هیدرودیلاسیون را پیشنهاد دهد. این پروسه شامل تزریق میزان زیاد مایع استریل به مفصل شانه برای انبساط و كشیدن كپسول مفصلی شانه است. هیدرودیلاسیون توسط رادیولوژیست صورت می گیرد كه از تكنیك های تصویر برداری برای هدایت قرار گرفتن مایعات استفاده می كند.

درمان جراحی شانه یخ زده اگر علائم تان توسط درمان و سایر روش های محافظه كارانه بهبود نیافتند ممكن است كه پزشك درباره جراحی با شما صحبت كند. حتما درباره ریكاوری، درمان های ساده و خطرات جراحی با پزشك مشورت كنید. جراحی شانه یخ زده در طول مرحله دوم شانه یخ زده صورت می گیرد. هدف جراحی كشش و رها كردن كپسول مفصلی خشك شده است. رایج ترین روش های درمانی شامل درمان های تحت بیهوشی (MUA) و آرتروسكوپی شانه هستند.

درمان های تحت بیهوشی (MUA)

در طول این پروسه فرد در خواب است. پزشك با استفاده از زور شانه را حركت می دهد كه این كار می تواند سبب كشیدگی یا پارگی كپسول مفصلی و بافت زخم شود. این كار سبب رهایی شانه سفت شده و افزایش امكان حركت می شود.

آرتروسكوپی شانه

در این پروسه پزشك در قسمت های سفت شده كپسول مفصلی برش ایجاد می كند. این پروسه توسط استفاده از ابزاری با اندازه مداد صورت می گیرد كه در برش های كوچك ایجاد شده اطراف شانه جاسازی می شود. در بسیاری از موارد، پروسه MUA و آرتروسكوپی در تركیب با هم استفاده می شوند تا فرد به بهترین نتیجه برسد. بسیاری از بیماران نتایج خوبی از این روش ها دریافت می كنند.

ریكاوری بعد از جراحی شانه یخ زده بعد از جراحی استفاده از فیزیكال تراپی برای حفظ حركتی كه با جراحی به دست آمده ضروری است. زمان ریكاوری می تواند از 6 هفته تا 3 ماه متفاوت باشد. اگر چه ریكاوری پروسه ای آهسته است، اما ادامه دادن درمان یكی از عوامل مهم در بازگشت به تمام فعالیت هایی است كه از انجام آن ها لذت می برید. معمولا جراحی در طولانی مدت نتایج مناسبی فراهم می كند و اكثر بیماران دردشان كاهش میابد یا دردی حس نمی كنند و امكان حركت در آن ها بهتر می شود.

در برخی موارد، حتی بعد از چندین سال امكان حركت به طور كامل بر نمی گردد. گاهی نیز احساس خشك بودن تا حدی بر می گردد. بیماران دیابتی بعد از جراحی تا حدی احساس خشكی ادامه دار در شانه را تجربه می كنند. اگر چه به ندرت اما شانه یخ زده می تواند دوباره اتفاق بیفتد خصوصا اگر عواملی همچون دیابت هنوز وجود داشته باشند.

در طولانی مدت چه انتظاری می توانید داشته باشید؟ بسیاری از افراد در طول 2 سال بدون درمان بهبود پیدا می كنند. فیزیكال تراپی و داروهای مسكن سبب تسریع پروسه بهبود می شوند. اگر جراحی داشته اید حتما تمرینات درمانی را در ماه های بعد از جراحی ادامه دهید تا مشكل برنگردد.

چگونه می توان از شانه یخ زده پیشگیری كرد؟ درمان زود هنگام از بدتر شدن مشكل پیشگیری می كند. اگر دیابت دارید، كنترل درست آن به كاهش خطر بروز شانه یخ زده كمك می كند.

چگونه می توان از شانه یخ زده پیشگیری كرد؟

درمان های دیگر شانه یخ زده طب سوزنی طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های ظریف در پوست قسمت های مشخصی از بدن است. معمولا این سوزن ها برای 15 الی 40 دقیقه در جایی كه هستند باقی می مانند. در طول این زمان ممكن است كه این سوزن ها برداشته شوند یا تغییر داده شوند. از آن جایی كه این سوزن ها به باریكی مو هستند، بسیار انعطاف پذیرند، و به روش های ماهرانه جاسازی می شوند؛ اكثر درمان های طب سوزنی معمولا بدون درد هستند.

تحریك الكتریكی اعصاب از طریق پوست (TENS) واحد TENS از جریان های الكتریكی روی نقاط اساسی در راه های عصبی استفاده می كند. جریان از طریق الكترودهای متصل به پوست منتقل می شود. این روش دردناك یا مضر نیست. این كه TENS دقیقا چگونه عمل می كند شناخته شده نیست اما گمان می رود كه از طریق تحریك رهاسازی مولكول های پیشگیری كننده از درد (اندورفین) عمل می كند.

درمان های طبیعی شانه یخ زده افرادی كه شانه یخ زده دارند باید تمرینات فیزیوتراپی خفیف را به صورت روزانه انجام دهند، در نتیجه عضلات شانه خشك تر نمی شوند. می توانید این درمان ها را نیز امتحان كنید:

- درمان طبیعی شانه یخ زده با خمیر زردچوبه
خمیری از زردچوبه را دوبار در روز روی شانه یخ زده قرار دهد. یا می توانید استفاده از مكمل كوركومین زردچوبه را آغاز كنید.
- تمرینات كششی
تمرینات كششی را امتحان كنید. این تمرینات به افزایش حركت بازو و شانه ها كمك می كنند.
- پدهای گرمایی
استفاده از پدهای گرمایی نیز می تواند یكی از درمان های موثر برای شانه یخ زده باشد.
- روغن هایی كه بر اساس كافور هستند
استفاده موضعی از روغن هایی كه بر اساس كافور هستند، به رهایی از درد و بهبود شانه یخ زده كمك می كند.
- درمان طبیعی شانه یخ زده با سیر و روغن خردل
2 یا 3 حبه سیر را در روغن خردل قرار دهید، آن را بجوشانید، سپس بگذارید تا سرد شود و از این تركیب دوبار در روز روی شانه استفاده كنید.
- روغن نارگیل
ماساژ آرام با استفاده از روغن نارگیل نیز می تواند مفید باشد.
- روغن سبزیجات
همیشه سعی كنید كه از روغن سبزیجات (به میزان مناسب) روی مفاصل استفاده كنید چون به روان كردن مفاصل كمك می كند.
- كمپرس سرد یا گرم
استفاده از كمپرس سرد یا گرم نیز می تواند سودمند باشد. یك حوله نخی را در آب داغ بخیسانید. سپس برای 5 الی 10 دقیقه شانه تان را با این حوله بپوشانید. این روش می تواند برای رهایی از درد شانه یخ زده مفید باشد.
- درمان طبیعی شانه یخ زده با مكمل های غذایی
مكمل های غذایی همچون زردچوبه یا كندر نیز نقشی اساسی در بهبود شانه یخ زده ایفا می كنند.
- روغن ماهی و گلوكوزامین
روغن ماهی و گلوكوزامین در رهایی از درد مفاصل سودمندند.
- مواد غذایی سرشار از كلسیم
استفاده از مواد غذایی سرشار از كلسیم نیز توصیه می شود. این مواد غذایی شامل حبوبات، سوپ جو و سوپ جلبك هستند. به علاوه مصرف سبزیجات نیز توصیه می شود.
- درمان طبیعی شانه یخ زده با اسپیرولینا
اسپیرولینا نیز یك منبع طبیعی از پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. مصرف اسپیرولینا همراه با فلفل سیاه به بهبود شانه یخ زده كمك می كند. برخی از درمان های پیشنهادی بالا می توانند برای خیلی از افراد موثر باشند. در موارد شدید این اختلال باید با پزشك مشورت كنید. اطلاعات بالا توسط سازمان غذا و دارو بررسی نشده اند و تنها به عنوان توصیه بیان شده اند پس نباید به عنوان تنها ابزار درمانی از آن ها استفاده شود.
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۱۳:۴۱ - ۰۸/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۳۷۶