دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

كشف پروتئینی كه منجر به بیماری قلبی می شود
 
كشف یك پروتئین ایمنی كه منجر به بروز بیماری قلبی می شود می تواند به توسعه درمان های جدید برای بیماری های قلبی كمك كند.
كشف پروتئینی كه منجر به بیماری قلبی می شود كشف یك پروتئین ایمنی كه منجر به بروز بیماری قلبی می شود می تواند به توسعه درمان های جدید برای بیماری های قلبی كمك كند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)، بیماری های قلبی عامل شماره یك مرگ و میر در ایالات متحده آمریكا هستند و درمان های مربوط به آن ها هنوز هم به طور حیرت آوری محدود هستند. به غیر از كاهش سطح كلسترول با استاتین ها، بیشتر درمان ها مانند پیشگیری از دیابت و فشار خون بالا، یا بهبود رژیم غذایی و ورزش، درمان های غیر مستقیم به حساب می آیند.

تحقیقاتی جدید به رهبری گروهی از دانشگاه میشیگان نشان می دهد كه یك پروتئین ایمنی ممكن است عامل اصلی بروز تصلب شرایین یا ضخیم شدن شریان های قلب باشد. این كشف امكان توسعه طیف وسیعی از درمان های جدید را فراهم می كند.

سلیم هایك (Salim Hayek)، نویسنده ارشد این مطالعه جدید، توضیح می دهد: مورد هدف قرار دادن این مؤلفه ایمنی راهی برای درمان این بیماری قلبی است.

این تحقیقات جدید بر روی یك پروتئین ایمنی به نام «suPAR» متمركز شده است. این پروتئین توسط مغز استخوان تولید می شود و به عنوان یك تنظیم كننده كلی فعالیت سیستم ایمنی عمل می كند.

سال ها است كه محققان «suPAR» را به عنوان یك نشانگر زیستی مؤثر برای فعالیت ایمنی شناخته اند. سطوح بالای «suPAR» با همه چیز از سرطان گرفته تا دیابت مرتبط است، اما به تازگی مشخص شده كه این پروتئین نقشی سببی در بیماری های كلیوی ایفا می كند. مطالعات پیش بالینی نشان داده اند كه مهار «suPAR» می تواند از آسیب كلیوی جلوگیری كرده یا حتی آن را معكوس كند. این بدان معناست كه پروتئین گفته شده ممكن است بیشتر از آنچه پیش از این تصور می شد با بروز بیماری ارتباط داشته باشد.

در این مطالعه جدید با استفاده از سه رویكرد مختلف، پتانسیل «suPAR» به عنوان یك عامل ایجاد كننده بیماری های قلبی عروقی بررسی شد. ابتدا، محققان گروهی متشكل از 5000 نفر را در یك مطالعه مربوط به تصلب شرایین بررسی كردند. آنها دریافتند كه سطوح بالاتر «suPAR» به طور قابل توجهی با نرخ بیشتر بروز عارضه های قلبی عروقی ارتباط دارد.

گام بعدی در این تحقیق، جستجوی گونه های ژنتیكی بالقوه ای بود كه می توانستند بر سطوح «suPAR» تأثیر بگذارد. محققان با نگاهی به مجموعه داده ای متشكل از اطلاعات 24 هزار نفر دریافتند كه یك نوع خاص از ژن به نام «PLAUR» می تواند با سطوح بالاتر «suPAR» در خون مرتبط باشد. آن ها با ردیابی این نوع ژن در 500 هزار نفر، دریافتند كه این ژن می تواند با نرخ بالاتر تصلب شرایین مرتبط باشد.

جورج هندی (George Hindy)، نویسنده اول این مطالعه، می گوید: ما همچنین دریافتیم كه شركت كنندگانی كه فاقد یك نسخه از ژن «PLAUR» هستند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها كمتر است.

آخرین قطعه در این پازل بررسی این موضوع بود كه چگونه «suPAR» می تواند به ایجاد تصلب شرایین كمك كند. در اینجا، محققان سطوح «suPAR» را در مدل های موش افزایش دادند. آنها دریافتند كه پلاك ها در شریان های حیوانات نسبت به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

دنیل تایرل (Daniel Tyrrell) از نویسندگان این مطالعه توضیح می دهد: به نظر می رسد سطوح بالای «suPAR» سلول های ایمنی را فعال می كند و این سلول ها واكنش بیش از حدی به محیط های دارای كلسترول بالا نشان می دهند كه باعث ورود این سلول ها به دیواره عروق خونی شده و تسریع پیشرفت تصلب شرایین می شوند.

در نهایت، این یافته های جدید به توسعه روشی كاملاً جدید برای درمان بیماری های قلبی منجر خواهد شد. مهار «suPAR» می تواند به طور قابل قبولی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را كاهش دهد.

درحال حاضر درمان هایی وجود دارند كه از این روش استفاده می كنند. آنتی بادی های مونوكلونال و مهاركننده های مولكول كوچكی كه «suPAR» را هدف قرار می دهند، نتایج امیدواركننده ای در مطالعات بالینی با تمركز بر بیماری های كلیوی نشان داده اند.

هایك گفت: امیدوارم بتوانیم این درمان ها را طی سه تا پنج سال آینده به بیماران خود ارائه دهیم.

منبع: ایسنا

لینك كوتاه خبر

اخبار مرتبط برای قلب كدام بهتر است: پروتئین گیاهی یا حیوانی؟
ریزش مو دارید؟ بخوانید
بیماران كرونایی چه تغذیه ای داشته باشند؟
پروتئینی كه می تواند عامل نابینایی باشد
طراحی پروتئین با عملكرد خاص از روی زخم!

برچسب ها
- #تصلب شرایین
- #پروتئین

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
captcha
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید

ارسال

آخرین اخبار نشست امنیت غذایی با حضور فرمانده سپاه فجر برگزار شد 1401-09-26 09:29
در برگزاری اردوی ""راهیان نور"" كرمان مشكل حمل و نقل داریم 1401-09-26 09:24
خدمات توانبخشی كودكان در هلال احمر توسعه می یابد/ نورافشار؛ قطب خدمات جامع توانبخشی كودكان در كشور 1401-09-26 09:11
اشتغال 35 زندانی در كارگاه ظروف چوبی زندان شیراز 1401-09-26 09:04
پوسته های الكترونیكی راهگشای ساخت لباس های هوشمند هستند 1401-09-26 09:02
«ید واحد» راه رسیدن به ایران قوی و مستقل 1401-09-26 09:00
كشف پروتئینی كه منجر به بیماری قلبی می شود 1401-09-26 08:52
ماجرای افزایش 150 درصدی مصرف آنتی بیوتیك در كشور 1401-09-26 08:49
نخستین اجلاسیه فعالان مردمی جهاد و شهادت استان كرمان برگزار شد 1401-09-26 08:48
اولین تزریق داروی SMA در مركز طبی كودكان انجام شد 1401-09-26 08:44
برگزاری آزمون های ادواری استاندارهای مهارتی 1401-09-26 07:37
میزان ابلاغ الكترونیك باید تا پایان سالجاری به 95 درصد افزایش یابد 1401-09-25 23:18
انهدام باند سارقان فرا استانی در بم 1401-09-25 23:05

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل



-
-
-
-
-
-

خبرگزاری سلامت | طبنا رسانه سلامتی

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه

بالا
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۰۹:۴۰ - ۲۶/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۲۲۳