دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

افزون بر 81 هزار فرد ضایعه نخاعی از كمك هزینه لوازم بهداشتی بهره مند شدند
 
تهران - ایرنا - رئیس گروه توان پزشكی، تجهیزات وسایل كمك توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: از سال 1396 تاكنون تعداد 81 هزار و 333 نفر از افراد دارای ضایعه نخاعی و بسترگرا از كمك هزینه لوازم بهداشتی بهره مند شده اند.
افزون بر 81 هزار فرد ضایعه نخاعی از كمك هزینه لوازم بهداشتی بهره مند شدند تهران - ایرنا - رئیس گروه توان پزشكی، تجهیزات وسایل كمك توانبخشی سازمان بهزیستی كشور گفت: از سال 1396 تاكنون تعداد 81 هزار و 333 نفر از افراد دارای ضایعه نخاعی و بسترگرا از كمك هزینه لوازم بهداشتی بهره مند شده اند.

مریم رمضانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وسایل بهداشتی از نیازهای اولیه معلولان ضایعه نخاعی، جسمی حركتی شدید و سالمندان بسترگرا است كه تامین آنها به صورت مستمر برای بسیاری از افراد امكان پذیر نیست. استفاده به موقع از این وسایل نه تنها در بهبود عملكرد این افراد موثربوده بلكه می تواند از بسیاری از عوارض و مشكلات ثانویه مانند آسیب های كلیوی، بیماری های عفونی وپوستی همچون زخم بستر جلوگیری كند. به همین منظور و با در نظر داشتن موارد فوق سازمان بهزیستی از سال 96 نسبت به پیش بینی ردیف اعتباری برای كمك به تامین لوازم بهداشتی برای این افراد اقدام كرده است.

وی ادامه داد: ارتقای كیفیت زندگی افراد دارای معلولیت، جلوگیری از بیماریهای عفونی و پوستی و پیشرفت شدت معلولیت از جمله اهداف این گروه است. در راستای رضایتمندی وبه منظور حفظ كرامت و حق انتخاب افراد دارای معلولیت جهت تامین وسایل بهداشتی مورد نیاز این افراد، تهیه لوازم بهداشتی از خرید توسط بهزیستی به صورت پرداخت كمك هزینه نقدی به حساب افراد به صورت الكترونیك تغییر پیدا كرد.

رمضانی ارائه خدمات توانپزشكی از طریق خرید خدمت را ازجمله برنامه های این سازمان عنوان كرد و گفت: این خدمات در جهت ارتقای عملكرد، افزایش كیفیت زندگی، كاهش شدت معلولیت و وابستگی در فعالیت های روزانه افراد دارای معلولیت و به منظور پیشگیری و بهبود نقص عارض شده و پیامدهای ناتوان كننده ناشی از آن به افراد ارائه می شود.

وی یادآور شد: با توجه به بالا بودن تعداد افراد دارای معلولیت پشت نوبت نیازمند این خدمت و اعتبارات محدود فعالیت مذكور، اختصاص اعتبار از محل اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در راستای اجرای ماده 6 قانون توانسته است به رفع نیاز این گروه كمك كند.

رئیس گروه توان پزشكی، تجهیزات وسایل كمك توانبخشی سازمان بهزیستی كشور، هدف از اجرای این برنامه را بهبود عملكرد افراد دارای معلولیت، جلوگیری از پیشرفت معلولیت و ارتقای كیفیت زندگی افراد دارای معلولیت برشمرد.

رمضانی همچنین به تامین اندام های مصنوعی (ارتز و پروتز) افراد دارای معلولیت، كمك به كودكان ناشنوای نیازمند كاشت حلزون و تامین وسایل كمك توانبخشی از سوی بهزیستی اشاره كرد و گفت: توسعه تامین وسایل كمك توانبخشی و خدمات توانپزشكی برای 200 هزار نفر، كمك به ارتقای كیفیت و ساخت وسایل كمك توانبخشی تولید داخلی با همكاری سازمان های دانش بنیان و انجمن های مردم نهاد، ایجاد بانك اطلاعاتی تولیدكنندگان داخلی اعم از معلول و غیر معلول و پوشش كامل افراد معلول و سالمندان نیازمند به وسایل كمك توانبخشی از جمله برنامه هایی به شمار می رود كه قرار است از سوی سازمان بهزیستی در آینده صورت گیرد.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۱۷ - ۲۶/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۲۶۳