دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

كتمان كردن معلولیت فرزندان در دوران طلایی آموزش، ظلمی بزرگ در حق كودكان است
 
موضوع پنهان و یا كتمان كردن معلولیت فرزندان از سوی برخی والدین نكته مهمی است كه متولیان بهزیستی از آن شاكی بوده و این اقدام را برای فرد دارای معلولیت فرصت سوزی و تصمیمی ظالمانه میدانند.
كتمان كردن معلولیت فرزندان در دوران طلایی آموزش، ظلمی بزرگ در حق كودكان است موضوع پنهان و یا كتمان كردن معلولیت فرزندان از سوی برخی والدین نكته مهمی است كه متولیان بهزیستی از آن شاكی بوده و این اقدام را برای فرد دارای معلولیت فرصت سوزی و تصمیمی ظالمانه میدانند.
به گزارش شبكه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، در جامعه امروز ما بحث حمایت از معلولین و رسیدگی به وضعیت معیشتی و زندگی و مطالبات آنها همواره از هر جایگاهی به مناسبت های گوناگون شنیده می شود اما كمتر دیده شده است كه معلولین جامعه از وضع رسیدگی به خود و حمایت دستگاههای رسیدگی كننده راضی باشند.

در این میان معلولین جامعه انتظاری از مردم و مسئولین به عنوان دلسوزی و ترحم ندارند بلكه آنچه حق مسلم خود می دانند اجرای قانون جامع حمایت از معلولین كشور است، قانونی كه در 34ماده و بیش از 20تبصره تحت عنوان قانون جامع حمایت از حقوق معلولین به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و شورای نگهبان آن را تائید و حسب دستور رئیس جمهور كشور جهت اجرا ابلاغ شده است.

سازمان بهزیستی هم كه همواره به عنوان حامی و متولی اصلی این قشر محسوب میشود، گاهی از همكاری دیگر دستگاه ها در ارائه خدمت به معلولین و توان خواهان گلایمند است.

محمد رضا هوشیارمدیر كل بهزیستی استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه به برسی برخی اقدامات انجام شده در حوزه های مختلف جهت زندگی راحت تر این گروه پرداخت.

وی اشاره ای به تعداد پرونده های موجود در فارس و اقدامات بخش ها و حوزه های مختلف اداره كل بهزیستی فارس كرد.

شیرازه: چه تعداد معلول در فارس وجود دارد؟

هوشیار: 141 هزار و 736 پرونده معلولیت در فارس وجود دارد كه بیشترین آمار آن با 54 هزار و 883 نفر مربوط به معلولین جسمی حركتی،29 هزار و 72 نفر شنوایی،20 هزار و 326نفر، بینایی و 8 هزار و 943 نفر بیماران روانی مزمن هستند كه طبقه بندی معلولین به خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف است و این برچسب ها توسط كمسیون پزشكی زده شده است.

شیرازه: مؤسسات غیر دولتی، مشاركتهای مردمی و اشتغال بهزیستی فارس چه اقداماتی جهت رفاه معلولان انجام داده است؟

هوشیار: در راستای حمایت از معلولان، سقف تسهیلات اشتغالزایی خود اشتغالی و كار فرمائی از مبلغ 100 میلیون تومان به 150 میلیون تومان، حذف سقف مدت زمان پرداخت مشوقهای بیمه ای به معلولین از 7 سال به مادام العمر و حذف سقف مدت زمان پرداخت مشوقهای بیمه ای به زنان سرپرست خانوار و بهبودیافتگان از 5 سال به 7 سال افزایش یافته است.

نصب دستگاه كارتخوان باشماره حساب مشاركت های مردمی استان جهت 36 شهرستان استان به تعداد 5 دستگاه سیار و 31 دستگاه ثابت، پیگیری ودریافت 5 سری جهیزیه كامل از بنیاد بركت جهت 5 نفر از زوجین مزدوج تحت پوشش و دریافت 25 درصد از هزینه لوله كشی گاز مددجویان تحت پوشش بملغ 375 میلیون تومان توسط توسط دفتر مشاركت های این اداره كل انجام شده است

مدیركل بهزیستی فارس در بین صحبتهای خود و اقدامات انجام شده درهر بخش به چالش های پیش روی این حوزه ها نیز اشاره كرد

شیرازه: عمده ترین چالش پیش روی دفتر مشاركتهای بهزیستی چیست؟

هوشیار: عدم پاسخگویی و یا عدم پاسخگویی بموقع شهرستانها به مكاتبات از مهم ترین چالش های این بخش میباشد.

شیرازه: اشاره ای به اصلی ترین اقدامات حوزه مسكن بهزیستی كنید

هوشیار: پرداخت كمك بلاعوض احداث واحد مسكونی به مبلغ 100 میلیون تومان بر اساس پیشرفت فیریكی واحد مسكونی جهت مددجویان بهزیستی، تصویب كمك بلاعوض به مبلغ 11 میلیارد تومان جهت پروژه 42 واحدی خانوارهای دوعضو معلول فاضل شیراز از سوی شورای شهر و شهرداری شیراز و صدور الكترونیكی مجوز مراكز و موسسات از جمله این موارد می باشد.

شیرازه: عمده ترین چالش ها ی این بخش را نام ببرید

هوشیار: فرزندان بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش (نوجوانان 13 تا 17 ساله) ، با هدف رشد مهارت های كارآفرینی و آموزش مهارت های مورد نیاز در جامعه، بازار كار و به ویژه اكوسیستم استارتاپی در سنین كم، به زودی استعدادیابی خواهند شد.

افزایش تعامل و هم گرایی در بین كارشناسان و مراكز آسیب دیدگان اجتماعی و دستگاه های همكار در ساماندهی افراد آسیب دیده، برگزاری آزمون خرید خدمت نیروهای اورژانس اجتماعی و به تبع آن افزایش نیروی انسانی در مركز اورژانس اجتماعی برخی از شهرستان های استان، ساماندهی 10 فرزند ترخیصی توسط خیریه ( مكان ، شغل و .... ) و راه اندازی كانون فرزندان هدایت شده به زندگی مستقل و برگزاری دوره آموزشی ویژه مشاوران و روانشناسان فرزندخواندگی منتخب استان فارس.

شیرازه: به چند مورد از چالش ها در این بخش نیز اشاره كنید

هوشیار: مشكل ضمانت های بانكی جهت تسهیلات اشتغال بانوان سرپرست خانوار در مسیر توانمندسازی اقتصادی و همچنین پایین بودن مبلغ سرمایه كار بلاعوض، تعیین تكلیف كودكان اتباع جهت دریافت خدمات مالی از مراكز ساماندهی و حمایتی، آموزشی كودكان كار، عدم همكاری دستگاه های ذكر شده در آئین نامه اورژانس اجتماعی مصوب سال 1392 و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب 1399، افزایش تعداد فرزندان پذیرش شده در شیرخوارگان، عدم بهره مندی فرزندخوانده از ارث پدرخوانده و مادرخوانده از جمله این مشكلات است.

شیرازه: اخبار مثبت و امید بخش و چالشهای پیش روی حوزه معاونت امور توسعه پیشگیری

هوشیار: افزایش كمك هزینه آزمایشات ژنتیك رایگان به تعداد 600 نفر تا كنون (دفتر پیشگیری از معلولیتها)، اجرای برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها در مدارس متوسطه با همكاری آموزش و پرورش به تعداد 45000 نفر (دفتر پیشگیری از معلولیتها)،اجرای طرحهای پیشگیری با اولویت اجتماع محور و فعالیت در محلات پس از یك دوره روكود (دوران پسا كرونایی)، تعداد 640 نفر از معتادین ترخیص شده از مركز ماده 16 توسط كلنیك های مددكاری و طرح مدیریت مورد در سال جاری توانمند و به جامعه بازگشت داده شد.

همچنین رتبه بندی مراكز و حمایت از مركز اقامتی دارای كادر درمان توانمند و اصلاح ساختار مراكز مختلف طی رتبه بندی 67 مركز اقامتی میان مدت، افزایش 30 درصدی حق الزحمه تسهیل گران مجرب طرحهای دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، افزایش پرونده های اجتماعی همیاران سلامت و روان نسبت به برش كشوری سالیانه، افزایش آموزش تعداد تسهیلگران طرح توانمند سازی خانواده محور همیار مادر و كودك و عملیات اجرای طرح بهزیستی روانشناختی پیش سالمندی و سالمندی به صورت پایلت در استان فارس بخشی از اقدامات انجام شده برای معلولان می باشد.

نظارت از مراكز مشاوره به صورت تیمی با همكاری دادگستری، ارتقا كارگاه های آموزشی در استان و شهرستانها، آموزش مربیان پیش از ازدواج و زندگی خانواده به منظور ارتقا كیفی طرحهای یاد شده و ارتقا طرح محب به صورت اجرای كارگاه های آموزشی و انجام مانورها در شهرستانهای استان.

هوشیار: چالش های حوزه معاونت پیشگیری

موازی كاری برنامه ها خصوصاً غربال تنبلی چشم با آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشكی، روند طولانی اختصاص اعتبارات و اسناد مالی در شهرستانهان شیراز، راه اندازی و جانمایی مراكز كاهش آسیب در مناطق و محلات آسیب پذیر با مخالفتهای شدید محلی همراه می باشد، تعدد طرحهای دفتر پیشگیری از اعتیاد و عدم تناسب فعالیتها با تعداد كارشناسان و ریزش در تسهیلگران و داوطلب آموزش دیده بسیار زیاد است.

عدم بیمه خدمات مشاوره ای از دیگر مواردی بود كه هوشیار به عنوان یك چالش از آن یاد كرد.

شیرازه: چند خبر امید بخش به معلولان استان؟

هوشیار: تا پایان سال 1401 اداره كل بهزیستی استان فارس بیش از 3 برابر سال های گذشته در بین ناشنوایان نیازمند سمعك توضیح خواهد كرد، همچنین تا پایان سال جاری این اداره كل بیش از دوبرابر سال 1400 در بین افراد معلول و نیازمند ویلچر توزیع میكند، سقف هزینه درمان برای افراد دارای معلولیت به 16 میلیون تومان افزایش یافته و سقف پرداخت كمك هزینه تهیه اندام مصنوعی به معلولین واجد شرایط نیازمند به 30 میلیون تومان ، همچنین در سال 1401 تعداد 2255 نفر از معلولین نیازمند كمك هزینه نگهداری در منزل پرداخت كردند عمده ترین چالش ها آمار پشت نوبت بیماران روانی و نیاز به تاسیس مركز خرید جدید بیش از هزار نفر پشت نوبت دریافت ویلچر هستند بیش از هزار نفر پشت نوبت دریافت سمعك هستند هر معلول برای حضور در جامعه نیازمند تردد در محیط شهری و روستایی است و مناسب سازی محیط فیزیكی در حد انتظار انجام نشده است كه از عمده ترین چالش های حوزه توانبخشی اداره كل بهزیستی فارس به شمار می رود.

جامعه معلولین دارای توانمندی های بسیاری هستند كه علاوه بر حوزه های علمی، پژوهشی و كارآفرینی در زمینه ورزش نیز خوش درخشیده اند و پا به پای افراد سالم قهرمانی كسب كرده اند به همین منظور نیازمند حمایت بیشتر می باشند.

شیرازه: برای رشد و پیشرفت ورزش های نابینایان و كم بینایان چه اقداماتی انجام شده است؟

هوشیار: ورزشكاران نابینا و كم بینای استان فارس در رشته های مختلف ورزشی همواره جزو برترین ها بوده اند و برای استان و كشور مدال آور و مایه افتخار هستند.

ورزش نابینایان و كم بینایان نیازمند یك ساماندهی مناسب بود كه با توجه به حضور هیئت ورزش های ویژه این عزیزان و با عزم و اراده و اشتیاقی كه در متولیان هیئت می بینم مطمئنا می توان آینده درخشان تری را برای ورزشكاران متصور باشیم.

در بحث ورزش، برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی بودجه و یا امكاناتی پیش بینی نشده زیرا متولی ورزش بهزیستی نیست اما با هر شخص یا دستگاهی كه در بحث رشد و پیشرفت ورزش نابینایان و كم بینایان تلاش كند، در محدوده اختیارات قانونی خود همكاری می كنیم.

زرقان سومین شهر بدون مانع برای معلولین معرفی خواهد شد

مدیركل بهزیستی فارس در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه در خصوص وضعیت مناسب سازی استان و شهرهای بدون مانع برای معلولین در فارس، از نی ریز و استهبان به عنوان دو شهر بدون مانع برای معلولان در فارس نام برد.

شیرازه: آیا معابر شهری كلانشهر شیراز برای معلولان مناسب است؟

هوشیار: درصد مناسب سازی در استان بین 30 تا 50 درصد است ولی در حوزه معابر در وضعیت خوبی نیستیم، به همین جهت با كمك افراد دارای معلولیت 40 خیابان پرتردد كه توسط معلولین انتخاب شده ، مشخص شد و شهرداری قول داده است تا پایان 1402 این خیابان ها مناسب سازی می شود.

وی با اعلام این مطلب كه استهبان و نیریز دو شهر بدون مانع برای معلولین انتخاب شده اند، از بررسی و پیگیری های لازم جهت تبدیل شهر زرقان به سومین شهر بدون مانع خبر داد.

شیرازه: مهم ترین خواسته شما از خانواده های دارای معلول چیست؟

مدیر كل بهزیستی فارس در پایان این مصاحبه تفصیلی به موضوع پنهان و یا كتمان كردن معلولیت فرزندان از سوی برخی والدین هم اشاره و تاكید كرد: این كار برای فرد دارای معلولیت فرصت سوزی است و برخی مادران سال های طلایی آموزش های اولیه را از كودك معلول می گیرند و وقتی فرزندشان هفت ساله می شود، توقع دارند به راحتی با دیگر بچه ها سر كلاس اول بنشیند كه در این خصوص از والدین خواستاریم در حق فرزند معلول ظلم نكنند.

انتهای پیام/
منبع خبر:
دانا
   تاریخ: ۱۹:۲۹ - ۲۳/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۴