دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

گرفتگی عضلات یا اسپاسم چیست ؟ 11 نوع اسپاسمی كه عضلات را به خطر می اندازند
 
گرفتگی عضلات یا اسپاسم انقباضی عجیب، آزاردهنده، دردناك و حتی فلج كننده به نظر می رسد. شدت اسپاسم عضلانی از انقباضات خفیف و ناراحت كننده تا ناراحتی قابل توجه و درد شدید متغیر است. اگرچه گرفتگی عضلات یا اسپاسم عجیب و غریب اند اما به ندرت از نظر پزشكی نگران كننده خواهد بود. انواع مختلفی از گرفتگی ...
گرفتگی عضلات یا اسپاسم چیست ؟ 11 نوع اسپاسمی كه عضلات را به خطر می اندازند گرفتگی عضلات یا اسپاسم انقباضی عجیب، آزاردهنده، دردناك و حتی فلج كننده به نظر می رسد. شدت اسپاسم عضلانی از انقباضات خفیف و ناراحت كننده تا ناراحتی قابل توجه و درد شدید متغیر است. اگرچه گرفتگی عضلات یا اسپاسم عجیب و غریب اند اما به ندرت از نظر پزشكی نگران كننده خواهد بود. انواع مختلفی از گرفتگی عضلات یا اسپاسم ناخواسته وجود دارد كه بسیاری از آن ها دلیل مشخصی ندارند و حتی طبقه بندی آن ها سخت است.

برخی از گرفتگی عضلات یا اسپاسم شامل دردهای قاعدگی، گرفتگی عضلات ساق پا در حین بازی فوتبال، یا بیدار شـدن با گرفتگی پا، اسپاسم عصبی می شوند. این مقاله به انواع گرفتگی عضلات یا اسپاسم از جمله گرفتگی شدید كمر و اینكه برای گرفتگی عضلات چه بخوریم می پردازد. اما برای انتخاب روش مناسب برای رفع گرفتگی كمر باید درك بهتری از گرفتگی عضلات یا اسپاسم داشته باشیم كه در ادامه به آن می پردازیم.

گرفتگی عضلات یا اسپاسم چیست و چه حسی ایجاد می كند؟ اسپاسم یك اصطلاح غیر رسمی و غیر اختصاصی برای هر نوع انقباض عضلانی ناخواسته است كه باعث آسیب یا اختلال در عملكرد می شود. اسپاسم زمانی رخ می دهد كه عضله به طور غیرارادی و به اجبار به صورت غیرقابل كنترل منقبض و نمی تواند شل شود. گرفتگی عضلات بسیار رایج و می تواند بر هر یك از عضلات تاثیر بگذارند. آن ها می توانند بخشی یا تمام یك عضله یا چندین ماهیچه را در یك گروه درگیر كنند.

شایع ترین محل برای اسپاسم عضلانی ران ها، ساق پا، پاها، دست ها، بازوها، كمر و شكم هستند. گرفتگی ساق پا كه در شب هنگام استراحت یا خواب رخ می دهد، «گرفتگی شبانه پا» نامیده می شود.

عضلاتی كه دچار گرفتگی و اسپاسم می شوند در لمس سخت تر از حد معمول و به طور مشهودی منحرف شده به نظر می رسند. اسپاسم معمولا از چند ثانیه تا 15 دقیقه یا بیشتر طول می كشد و امكان دارد چندین بار قبل رفع، عود كند.

انواع اسپاسم و گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات از خفیف تا شدید متغیر و در بسیاری از موارد فعالیت های عادی روزانه مانند راه رفتن، حركت و گفتار را مختل می سازد. با گذشت زمان، گرفتگی عضلات یا اسپاسم درمان نشده می تواند منجر به انقباض و كوچك شدن دائمی عضلات شود. گرفتگی عضلات یا اسپاسم اغلب برای توضیح درد اسكلتی عضلانی به كار می رود و انواع مختلفی دارد كه عبارتند از:

1.گرفتگی های ورزشی نوعی از گرفتگی عضلات یا اسپاسم انقباضات شدید و دردناكی هستند كه معمولا در هنگام خستگی یا گرمازدگی و انقباض شدید (مثلا پریدن) ایجاد می شوند. آن ها بیشتر در پاها، به ویژه ساق پا و همسترینگ، و به ندرت در عضلات چهار سر ران رخ می دهند. گرفتگی در قسمت بالایی بدن نادر است.

2. گرفتگی های شبانه نوعی رایج از گرفتگی عضلات یا اسپاسم بسیار شبیه به گرفتگی های ناشی از ورزش هستند اما بدون ورزش رخ می دهند. آن ها با خستگی ناشی از فعالیت در طول روز مرتبط هستند، اما دلایل احتمالی زیادی دارند، از عوارض دارو گرفته تا بیماری و كمبود آهن. بیشتر روی ساق پا و ران ها تاثیر می گذارند، اما گرفتگی قوس پا با گرفتگی های شبانه بسیار بیشتر از گرفتگی های ناشی از ورزش است.

3. دردهای قاعدگی نوعی شایع از گرفتگی عضلات یا اسپاسم در زنان به اسپاسم های مداوم رحم در طول قاعدگی اشاره دارد. با آزاد شدن پروستاگلاندین ها از سلول های آندومتر در حال مرگ، واسطه های هورمون مانند التهاب كه بافت ها را حساس می كند و باعث انقباض می شود، ایجاد می گردد. مشخص نیست كه چه مقدار از درد دیسمنوره ناشی از انقباض است.

4. اسپاسم عصبی چیست؟ آنچه كه درباره این نوع گرفتگی عضلات یا اسپاسم باید بدانید اسپاستیسیتی یا اسپاسم عصبی مغز یك بیماری عصبی عضلانی است كه اغلب با كودكان همراه خواهد بود، اما در بزرگسالان نیز رخ می دهد. این گرفتگی عضلات یا اسپاسم یعنی ارتباط بین مغز و عضلات دچار اختلال خواهد شد. مغز سیگنال هایی را در طول مسیرهای عصبی برای كنترل ماهیچه ها ارسال می كند.

زمانی كه این اعصاب به درستی عمل نكنند، سیگنال ها نمی رسند یا پیام اشتباهی را ارسال خواهند كرد كه منجر به گرفتگی عضلات یا اسپاسم می شود. اسپاسم عضلانی عصبی در واقع مشكل در ارتباط با عضلات ارادی مانند بازوها و پاها است. هیچ درمانی برای برای اسپاسم عصبی وجود ندارد، اما درمان های پیشرفته و جدیدی برای كنترل علائم اسپاسم عصبی وجود دارد.

یك مثال بالینی خوب از اسپاسم عضلانی و تنگی نفس، آغوش گرفتن مولتیپل اسكلروزیس است. این اسپاسم دردناك و خفه كننده عضلات تنه، مانند یك نوار سفت در اطراف قفسه سینه احساس می شود. میتونیا نیز یك نوع فرعی و نادر گرفتگی عضلات یا اسپاسم عصبی است كه در آن انقباضات مدت زیادی طول می كشد تا آرام شوند.

گرفتگی عضلات یا اسپاسم چیست ؟ 11 نوع اسپاسمی كه عضلات را به خطر می اندازند

علل اسپاسم عصبی چیست اسپاسم عصبی نتیجه آسیب به سیستم عصبی است كه می تواند به روش های مختلفی اتفاق بیفتد. این آسیب ممكن است به دلیل آسیب شدید یا اتفاقات دیگر مانند كمبود اكسیژن به مغز، سكته مغزی یا برخی اختلالات متابولیك باشد. این آسیب گاهی قبل یا در حین تولد اتفاق می افتد و منجر به بیماری فلج مغزی می شود.

5. دیستونی نوع گسترده اسپاسم عصبی كه اثرات آن بسیار متغیر است دسته وسیعی از اختلالات حركتی و انقباضی است كه باعث پیچ خوردگی، لرزش و وضعیت های نامناسب می شود. از بی اهمیت تا فلج كننده متغیر و علل زیادی از روان زا تا آرام بخش و بیماری های عصبی دارد. بین دیستونی و دیگر گرفتگی عضلات یا اسپاسم همپوشانی زیادی وجود دارد. تورتیكولی (كجی گردن) رایج ترین نمونه خاص از دیستونی كلاسیك است. واژینیسموس یك مثال خوب دیگر است كه در ادامه به آن می پردازیم. سندرم پای بی قرار یك اختلال خواب در نظر گرفته می شود.

6. فاسیكولاسیون نوعی از گرفتگی عضلات یا اسپاسم كه كوتاه و تكراری هستند انقباضات كوچك، كوتاه و تكراری هستند كه معمولا در افراد سالم رخ می دهند. پرش پلك (بلفارواسپاسم) به ویژه بسیار شایع است. نمونه دیگر سكسكه است كه گاهی طولانی تر خواهد شد. علت های این نوع گرفتگی عضلات یا اسپاسم می تواند پاتولوژیك باشد. اگر بیش از حد و بدون هیچ علتی پاتولوژیك رخ دهد، این سندرم فاسیكلاسیون خوش خیم است، اما می تواند در برخی افراد بدشانس شدید باشد.

7. میوكلونوس نوعی از گرفتگی عضلات یا اسپاسم كه ناشی از چندین اختلال عصبی است میوكلونوس می تواند بسیار بد باشد و یك علامت غیر اختصاصی از چندین اختلال عصبی است. به خوبی در هیچ یك از دسته بندی های مربوط به آن قرار نمی گیرد. می توان آن را یك انقباض در نظر گرفت، اما برای آن كمی بزرگ و بد است. شاید بهتر باشد آن را یك دیستونی بنامیم. این نوع گرفتگی عضلات یا اسپاسم اغلب خیلی سریع می آید و می رود و شباهت زیادی با سایر دیستونی ها ندارد.

8. كلونوس نوعی اسپاسم كه معمولا با میوكلونوس اشتباه گرفته می شود علیرغم شباهت این اصطلاح، كاملا با میوكلونوس متفاوت است. این گرفتگی عضلات یا اسپاسم انقباضات ریتمیك، منظم و سریع مكرر كه توسط یك رفلكس كششی ایجاد می شود. اغلب با اسپاسم عصبی همراه و معمولا نشانه ای از سكته مغزی یا آسیب نخاعی است.

9. لرزش شایع ترین نوع گرفتگی عضلات یا اسپاسم دسته ای از فعالیت های غیرارادی ماهیچه ای است كه از كارهای بی اهمیت تا فاجعه بار، از دندان قروچه در سرما تا لرزش های بیماری پاركینسون را شامل می شود. لرزش اساسی بزرگترین زیرمجموعه و از شایع ترین اختلالات حركتی ناشی از استرس است. لرزش معمولا هنگام استراحت یا هنگام تلاش برای استفاده از عضله رخ میدهد.

10. میوكیمیا نوعی كمتر شایع از گرفتگی عضلات یا اسپاسم موج دار شـدن و لرزش عضلانی ناشی از خستگی است. در افراد سالم گهگاه رخ می دهد و به صورت پاتولوژیك در افراد مبتلا به بیماری عضلانی موج دار (یك ژن بد CAV3) رخ می دهد.

11. نقاط ماشه ای یا گره های عضلانی انقباض ناحیه كوچك عضلانی ناحیه كوچكی از بافت عضلانی كه به طور غیر طبیعی منقبض می شوند و باعث ایجاد نقاط حساس همراه با درد و سفتی می شوند. این مدل از آن ها حدس و گمان است و درد و حساسیت ممكن است ربطی به انقباض عضلانی نداشته باشد.

اسپاسم در عضلات پشت یك نوع شایع كمردرد است. گرفتگی عضلات یا اسپاسم زمانی است كه ماهیچه ها به طور ناگهانی و برخلاف میل درگیر می شوند. آن ها ممكن است به طور دردناكی پیچ خورده، تشنج یا منقبض شوند. ماهیچه های قسمت فوقانی، میانی و پایین كمر به سه نوع تقسیم می شوند: ماهیچه های درونی و عمیق، عضلات سطحی و عضلات میانی. اسپاسم كمر جزو شایع ترین انواع گرفتگی عضلات است، اما هر عضله ای می تواند منقبض شود.

درمان های خانگی مانند یخ و گرما می توانند به رفع گرفتگی كمر كمك كنند. همچنین داروی اسپاسم عضلانی مانند شل كننده ها، ماساژ، كشش و ورزش مداوم نیز كارساز و مفید هستند. گاهی اوقات اسپاسم كمر می تواند نشان از یك اختلال جدی باشد و باید فورا به پزشك مراجعه كنید

گرفتگی عضلات یا اسپاسم چیست ؟ 11 نوع اسپاسمی كه عضلات را به خطر می اندازند

علائم گرفتگی عضلات و اسپاسم كمر چیست؟ اسپاسم پشت امكان دارد خفیف، مانند یك درد یا انقباض مبهم باشد، یا می تواند آنقدر تیز و دردناك شود كه ناتوان كننده باشد.

همه اسپاسم های عضلانی دردناك نیستند، اما برخی می توانند باعث درد شوند. ممكن است احساس شود كه عضله به خودی خود می پرد یا حركت می كند، كه این احساس معمولا فقط چند ثانیه طول می كشد. برخی از افراد حتی امكان دارد بتوانند تكان خوردن عضله را ببینند. اگر اسپاسم عضلانی بخشی از یك وضعیت سلامت عصبی باشد امكان دارد علائم دیگری همراه آن بروز یابد. اگر علاوه بر گرفتگی عضلات یا اسپاسم كمر، هر یك از علائم زیر را تجربه كردید، باید فوراً به پزشك مراجعه كنید:

- از دست دادن كنترل مثانه یا روده
- ضعف عضلانی در بازوها یا پاها
- احساس های عجیب، بی حسی یا ضعف در یك طرف بدن
- از دست دادن تعادل و هماهنگی
- از دست دادن حس در اندام / اندام
- درد در پشت، گردن یا سر
- ضعف در عضلات
- بی حسی پوست
- فلج شدن
- دوبینی
- مشكلات خواب

گرفتگی عضلات یا اسپاسم كمر چگونه درمان می شود؟ پزشكان برای كسانی كه با گرفتگی عضلات یا اسپاسم كمر سروكار دارند، استراحت در بستر را تجویز می كردند.

- كمپرس یخ و گرما: یخ یا گرما را روی محل اسپاسم كمر خود قرار دهید. كیسه یخ یا پد حرارتی را در یك حوله یا روبالشی بپیچید و به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. سپس بعد از 20 تا 30 دقیقه دوباره آن را استفاده كنید.
- داروهای مسكن بدون نسخه: داروهای مسكن بدون نسخه، از جمله استامینوفن، ناپروكسن یا ایبوپروفن.
- شل كننده های عضلانی: پزشك احتمالا مصرف شل كننده عضلانی مانند سیكلوبنزاپرین، متاكسالون یا متوكاربامول را توصیه كند. آن ها را در شب (یا زمانی كه با ماشین یا ماشین آلات سنگین كار نمی كنید) و فقط برای 72 ساعت یا كمتر مصرف كنید.
- فیزیوتراپی: پزشك امكان دارد فیزیوتراپی را تجویز كند، جایی كه می توانید تكنیك های آرام سازی و كشش عضلات پشت را یاد بگیرید.
- گاباپنتین برای گرفتگی عضلات یا اسپاسم: نورو ترانسمیترها یا واسطه های عصبی از انتهای آكسون ها (رشته انتهایی سلول های عصبی) ترشح می شود. این ترشح باعث تحریك رشته عصبی بعدی خواهد شد یا رشته عصبی بعدی را مهار می كند. به عمین دلیل در درمان گرفتگی عضلات یا اسپاسم از آن گاهی بهره می برند. گرفتگی عضلات یا اسپاسم چیست ؟ 11 نوع اسپاسمی كه عضلات را به خطر می اندازند

جمع بندی پایانی درباره گرفتگی عضلات یا اسپاسم گرفتگی عضلانی و اسپاسم بسیار رایج است و افراد معمولا نیازی به نگرانی در مورد آن ندارند. ورزش بیش از حد، كم آبی بدن و استرس شایع ترین علل هستند. اسپاسم زمانی اتفاق می افتد كه عضله به طور ناگهانی و غیرارادی حركت كند. امكان دارد مانند یك انقباض خفیف یا یك گرفتگی دردناك باشد و در عضلات هر قسمت از بدن رخ دهد.

اسپاسم عضلانی می تواند فقط چند ثانیه یا تا چند دقیقه طول بكشد، اما تمایل دارند كه خود به خود بدون هیچ درمانی برطرف شوند. كشش یا ماساژ ملایم ناحیه آسیب دیده یا استفاده از كیسه گرما یا یخ به رفع آن كمك می كند. گاهی اوقات، اسپاسم عضلانی می تواند نشانه ای از یك بیماری زمینه ای باشد. هر فردی كه از اسپاسم عضلانی مكرر یا شدید رنج می برد باید با پزشك صحبت كند.

journalistعلی احمدی نیا

لینك كوتاه خبر

اخبار مرتبط جزئیات ثبت نام داوطلبان شركت در رشته های بدون كنكور
دریافت نور ناكافی در روز منجر به دیرتر خوابیدن می شود
تصادف در تونل شهداد با 10 مصدوم و یك كشته
هدف گذاری برای كاهش 35 درصدی ترافیك تهران
یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد پس از حضور در مراسم بزرگداشت شهید مفتح

برچسب ها
- #خبرگزاری طبنا
- #گرفتگی عضلات
- #اسپاسم عضلات
- #علی احمدی نیا
- #آرتروز روماتوئید
- #استامینوفن كدئین
- #ناپروكسن
- #كمیسیون بهداشت و درمان

نظر شما شما در حال پاسخ به نظر «» هستید. × لغو پاسخ

نام
ایمیل
نظر شما
captcha
لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد كنید

ارسال

آخرین اخبار گرفتگی عضلات یا اسپاسم چیست ؟ 11 نوع اسپاسمی كه عضلات را به خطر می اندازند 1401-10-02 13:16
جزئیات ثبت نام داوطلبان شركت در رشته های بدون كنكور 1401-10-02 13:01
دریافت نور ناكافی در روز منجر به دیرتر خوابیدن می شود 1401-10-02 12:53
عین اللهی: ذخایر سرم تا دوماه آینده به 100 درصد می رسد 1401-10-02 12:48
هلاكت و مجروحیت 4 قاچاقچی مسلح در رودبار جنوب 1401-10-02 12:45
كردستان دبیرخانه باشگاه كارآفرینی سازمان جوانان هلال احمر شد 1401-10-02 12:38
تصادف در تونل شهداد با 10 مصدوم و یك كشته 1401-10-02 12:17
11 فوتی و مصدوم در سانحه تصادف تونل شهداد 1401-10-02 12:16
هدف گذاری برای كاهش 35 درصدی ترافیك تهران 1401-10-02 12:12
یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد پس از حضور در مراسم بزرگداشت شهید مفتح 1401-10-02 11:49
سفیر بولیوی: شعرهای ایرانی در دنیا به خوبی نشر پیدا كرده 1401-10-02 11:47
مهلت 5 روزه سازمان بازرسی به وزارت ارتباطات جهت اصلاح یك مصوبه 1401-10-02 11:34
آخرین وضعیت آلودگی هوا در دومین روز زمستان 1401-10-02 11:30

نسخه دسكتاپ نسخه موبایل



-
-
-
-
-
-

خبرگزاری سلامت | طبنا رسانه سلامتی

Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه

بالا
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۱۴:۰۸ - ۰۲/۱۰/۱۴۰۱   بازدید: ۵۰۲