دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایمپلنتی برای بازیابی كامل شنوایی در ناشنوایان
 
یك دستگاه كاشت حلزون، شنوایی را حتی برای افراد كاملا ناشنوا بازیابی می كند.
ایمپلنتی برای بازیابی كامل شنوایی در ناشنوایان به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، بیش از 1.5 میلیارد نفر در سراسر جهان از مشكل كم شنوایی رنج می برند و انتظار می رود تا سال 2050 این رقم به 2.5 میلیارد نفر در سراسر جهان برسد.

پژوهش های زیادی در مورد افراد مبتلا به كم شنوایی و توسعه دستگاه های سمعك انجام شده است. یكی از این پیشرفت ها دستگاه ایمپلنت یا كاشت حلزون Cochlear است كه به بازیابی شنوایی در افراد ناشنوا كمك می كند.

از دهه 1970 پیشرفت های مختلفی در توسعه كاشت حلزون Cochlear صورت گرفته است. شركت Cochlear یك شركت پیشرو در توسعه سمعك ها و ایمپلنت های كاشت حلزون برای بازیابی شنوایی است.

این دستگاه ها برای افرادی ساخته شده اند كه از كم شنوایی شدید به دلیل آسیب گوش داخلی رنج می برند و با استفاده از سمعك های معمولی خوب نمی شنوند.

پروتز كاشت حلزونی، ابزاری الكترونیكی است كه از طریق جراحی در گوش داخلی قرار می گیرد و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا كم شنوا را فراهم می كند.

كاشت حلزون تنها شكل از مداخلات پزشكی است كه می تواند به واسطه تحریك الكتریكی عصب شنوایی مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق بازگرداند.

در حدود سه دهه قبل، كاشت حلزون برای اولین بار به شكل ابزاری تك الكترودی كه عمدتاً برای افزایش توانایی لب خوانی و كمك به فرد در آگاهی از صداها استفاده می شد، معرفی شد، اما امروزه ابزارهای چند الكترودی پیشرفته ای موجود هستند كه امكان مكالمات تلفنی را نیز به كاربرانی كه كاشت انجام داده اند، می دهد.

دستگاه كاشت Cochlear اساساً نواحی آسیب دیده گوش انسان را دور می زند تا صدا را به عصب شنوایی برساند.

دستگاه كاشت Cochlear علاوه بر كمك شنوایی كه ارائه می دهد، به دلیل آسانی استفاده و عدم عوارض جانبی معمول، توجه عمومی را نیز به خود جلب كرده است، چرا كه عفونت پوست و خرابی دستگاه از عوارض اولیه كاشت حلزون است.

نتایج استفاده از كاشت Cochlear بر روی افراد بسیار متفاوت است. مطالعات متعددی در مورد اثربخشی كاشت حلزون بر روی موش ها انجام شده است. این پژوهش نشان داد كه موش ها نیز مانند انسان واكنش های بسیار متفاوتی به آن دارند. تنوع در واكنش ها به فعالیت عصبی و پاسخ های رفتاری در ناحیه لوكوس سرولئوس(LC) مغز بستگی دارد.

نحوه استفاده از كاشت حلزون شنوایی Cochlear

كاشت حلزون Cochlear مستلزم این است كه بیماران با جراح گوش و حلق و بینی كه یك عمل جراحی كوتاه را برای قرار دادن ایمپلنت انجام می دهد، مشورت كنند. جراح یك برش كوچك در پشت گوش ایجاد می كند و دستگاه را در گوش بیمار قرار می دهد. افراد در طول جراحی ناراحتی كمی را تجربه می كنند و خطر كلی كمی در این فرآیند وجود دارد.

در ابتدا، پزشكان این كاشت را فقط به افرادی كه كم شنوایی كامل داشتندt توصیه می كردند. اما با پژوهش های پیشرفته ای كه در طول سالیان اخیر انجام شده است، ثابت شده كه این ایمپلنت ها برای افراد مبتلا به كم شنوایی نسبی نیز مفید هستند.

علاوه بر این، دانشمندان روی داروهای احیاكننده برای معكوس كردن كم شنوایی كار كرده اند.

كاشت حلزون شنوایی Cochlear چگونه كار می كند؟

صداهایی كه می شنویم از پرده گوش وارد قسمت داخلی مارپیچی شكل گوش ما می شود كه به آن «حلزون گوش» می گویند. این صدا باعث خم شدن سلول های مویی روی حلزون گوش می شود كه سیگنالی را از طریق اعصاب به مغز می فرستد كه آنچه را می شنویم، تفسیر می كند.

هر سلول حسی دارای فركانس بهینه ای است كه به بهترین نحو به آن پاسخ می دهد. سلول های حلزون گوش به صداهای با فركانس پایین (مانند حروف صدادار) پاسخ می دهند و دانشمندان در تلاش برای توسعه سیستم های شنوایی پیشرفته تر هستند.

گفتنی است كه دستگاه كاشت حلزون Cochlear موفق ترین سیستم شنوایی موجود است كه در آن الكترودها دقیقاً در حلزون گوش قرار می گیرند.

طراحی دستگاه های كمك شنوایی امروزی بر این فرض استوار است كه هر الكترود عصب را در فركانس های خاصی تحریك می كند و به گونه ای كه تلاش می كند از عملكرد سیستم شنوایی انسان تقلید كند.

محدودیت های دستگاه كاشت Cochlear

با وجود توسعه دستگاه های كمك شنوایی، هنوز محدودیت هایی در ارتباط با آنها وجود دارد. تعاریف غیراستاندارد و فرمول های محاسباتی منجر به عدم دقت در اثرات توانبخشی آنها می شود. برای آزمایش دقت و اثربخشی این ایمپلنت ها، باید مطالعات بیشتری انجام شود و سیستم هایی برای ارزیابی و پیگیری ایجاد شود.

این دستگاه ها هنوز در مرحله توسعه خود هستند و برای اطمینان از اثربخشی و امكان تبدیل شدن به یك سمعك كاملا كاربردی در آینده به تحقیقات و مطالعات بیشتری روی بیماران نیاز است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۵۸ - ۰۲/۱۰/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۴