دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

30 درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی به مناسب سازی محیط زندگی نیاز دارند
 
تهران- ایرنا - رییس گروه دسترسی و مناسب سازی دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی كشور گفت: بالغ بر یك میلیون و 600 هزار نفر دارای معلولیت تحت پوشش این سازمان هستند كه براساس آمار، 30 درصد این افراد به اقدامات مناسب سازی محیط زندگی نیاز دارند.
30 درصد معلولان تحت پوشش بهزیستی به مناسب سازی محیط زندگی نیاز دارند تهران- ایرنا - رییس گروه دسترسی و مناسب سازی دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی كشور گفت: بالغ بر یك میلیون و 600 هزار نفر دارای معلولیت تحت پوشش این سازمان هستند كه براساس آمار، 30 درصد این افراد به اقدامات مناسب سازی محیط زندگی نیاز دارند.

علی مشیری رودسری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مناسب سازی محیط زندگی از سال 91 در دستور كار دفتر توانمندسازی معلولین قرار گرفت و اعتبار مربوط به این فعالیت تامین شد. در حال حاضر تلاش می شود كه هر سال بتوان قسمتی از این نیازها را پوشش داد.

وی ادامه داد: مناسب سازی محیط خانه با تغییرات در معماری و بازطراحی محیط متناسب با نوع و محدودیت های عملكرد فرد معلول انجام می پذیرد. بدیهی است بسیاری از تغییرات، نیازمند تامین تجهیزات مناسب سازی مانند بالابر، وسایل فعالیت های روزمره زندگی و تجهیزات مرتبط با معلولیت های هوشی رشدی، جسمی حركتی، حسی و شناختی است. جهت انجام و تكمیل فعالیت مذكور تامین اعتبار در زمان مناسب مسیر می شود.

رییس گروه دسترسی و مناسب سازی دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی گفت: انجام تغییرات محیطی به زندگی مستقل افراد كمك كرده و به رفاه خانواده های آنان منجر می شود، از سوی دیگر انجام مطلوب مناسب سازی محیط زندگی به كاهش تقاضا از خدمات مراقبتی در منزل و مراكز مراقبتی منجر می شود.

به گفته مشیری، از وظایف اصلی كارشناسان این دفتر، ارایه مشاوره و الگو جهت تغییر در معماری محیط زندگی متناسب با شرایط و محدودیت های عملكردی افراد دارای معلولیت برای گروه های مختلف معلولین است به نحوی كه فرد بتواند فعالیت های روزمره زندگی خود را با وسایل كمكی تا حد امكان به طور مستقل انجام دهد.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده اشاره كرد و گفت: لحاظ كردن تجهیزات فعالیت های روزمره زندگی (وسایل انطباقی) جهت انجام فعالیت روزمره زندگی در دستورالعمل مناسب سازی محیط منزل، ارتقای سقف پرداخت كمك هزینه مناسب سازی مسكن به 200 میلیون ریال در سال به افراد واجد شرایط دستورالعمل وآموزش كارشناسان و مددكاران در سطح استان و شهرستان و آشنایی آنان به مفاهیم روز مناسب سازی و زندگی مستقل از جمله اقدامات این دفتر است.

رییس گروه دسترسی و مناسب سازی دفتر توانمند سازی سازمان بهزیستی خاطرنشان كرد: همچنین پوشش سالانه حدودا 15 هزارنفر از افراد واجد شرایط از این خدمت و ارایه سالانه حدود 5000 مورد تجهیزات انطباقی جهت گروه مختلف معلولین (بینایی، شنوایی، جسمی حركتی، ذهنی و سالمندان) و آموزش مددكاران و كارشناسان مختلف سطوح مختلف استانی، تسهیلگران برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه، مددكاران مثبت زندگی از دیگر اقدامات بهزیستی جهت مناسب سازی محیط زندگی است.

مشیری به برنامه های آینده این دفتر اشاره كرد و افزود: استفاده از ظرفیت شركت های دانش بنیان در زمینه تجهیزات مرتبط با مناسب سازی، فعال كردن شركت ها و تولید كنندگان در سطح استان های كشور و استفاده از ظرفیت های شركای كاری خارج از سازمان جهت انجام طرح های مناسب سازی از جمله برنامه های آتی این دفترخواهد بود.
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۴۵ - ۰۲/۱۰/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۳