دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

بررسی منابع مالی بخش سلامت در بودجه 1402
 
عضو هیات رئیسه كمیسیون تلفیق بودجه 1402 ،بودجه اختصاصی به بخش سلامت را در سال آینده ناكافی دانست.
بررسی منابع مالی بخش سلامت در بودجه 1402
عضو هیات رئیسه كمیسیون تلفیق بودجه 1402 ،بودجه اختصاصی به بخش سلامت را در سال آینده ناكافی دانست.
بررسی منابع مالی بخش سلامت در بودجه 1402به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، باقرزاده، عضو هیات رئیسه كمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 و خیرآبادی ،عضو هیات مدیره سندیكای صاحبان صنایع دارو های انسانی در برنامه زنده كشیك سلامت تاكید كردند با بودجه پیشنهادی دولت برای بخش نظام سلامت، صنعت داروسازی كشور به سمت نابودی می رود.
علی اصغر باقرزاده، با اشاره به وضعیت بهداشت و درمان در لایحه بودجه 1402 گفت كه اگر بودجه دارو تغییر نكند و به همین سیاق و روال اجرایی شود، بدون شك دارو، پاشنه آشیل دولت سیزدهم در سال آینده خواهد بود. سال گذشته هم قرار نبود حذف ارز ترجیحی درباره دارو و تجهیزات پزشكی اجرایی شود و در كمیسیون بهداشت، مخالف این مسئله بودیم.
این نماینده مجلس در ادامه افزود كه همچنین قرار بود در صورت حذف ارزترجیحی قیمت ها بر اساس شهریور 1400 باشد، اما به یك باره شاهد حذف این ارز بودیم. از اساس نباید این حذف تا زمانی كه منابع مالی آن دیده و زیرساخت ها تامین می شد، صورت می گرفت.
باقرزاده با بیان اینكه به رئیس جمهوری اطلاعات غلط می دهند، گفت: پیش از این 3 ونیم میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشكی در نظر می گرفتند، اما بازهم شاهد كمبود دارو بودیم. حالا آمدند 69 هزار همت برای دارو درنظر گرفتند كه فاجعه همین جاست. اگر آمار ارقامی كه خودشان به آن اعتقاد دارند را با دلار، به همان قیمتی كه خودشان می گویند، درنظر بگیرند، متوجه می شوند كه این میزان از بودجه كافی نیست.
دبیر اول كمیسیون تلفیق بودجه گفت: فرض كنیم 69 هزار همت برای تامین دارو كافی باشد، موارد دیگر مانند تامین تجهیزات و ملزومات پزشكی، شیرخشك و... از كجا تامین می شود؟ اگر قرار باشد مردم ملزومات پزشكی مانند پروتز و یا دریچه قلب را از بازار آزاد تهیه كنند، فاجعه به بار می آید. این در حالی است كه تنها برای تامین شیرخشك به 5 همت بودجه نیاز است كه متاسفانه در بودجه سال آینده به درستی ردیف آن مشخص نشده و آنچه مشخص شده هم بسیار كم است.
دارویار قشنگ نوشته شده است
باقرزاده افزود: این بودجه، یعنی صنعت دارو در كشور نابود می شود، آنهم در شرایطی كه ارزی برای واردات هم وجود ندارد. طرح دارویار روی كاغذ بسیار قشنگ نوشته شده، اما برای اجرا، منابع مالی آن دیده نشده است. در این طرح اولویت بر دارو های وارداتی بود نه حمایت از تولیدكنندگان داخلی.
این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه آیا مجلس نهاد نظارتی نیست، گفت: در سال جاری تذكرات لازم داده شده و با پیگیری های مجلس برخی از مشكلات حل شد و امیدواریم برای سال آینده با بسیج رسانه و اطلاع رسانی مشكلات بودجه برای سال آینده به حداقل برسد.
تامین 30 هزار میلیارد تومان عملی نیست
در برنامه كشیك سلامت، مرتضی خیرآبادی، عضو هیئت مدیره سندیكای صاحبان صنایع دارو های انسانی با اشاره به طرح دارویار گفت: به ما یك میلیارد دلار بودجه می دادند و ما 97 درصد داروی كشور را تامین می كردیم و برای 3 درصد باقی مانده یك ونیم میلیارد دلار پرداخت می شد و ما پیشنهاد دادیم كه پله پله صورت بگیرد، اما دولت با آن مخالفت كرد.
او ادامه داد: اكنون برای تامین یك میلیارد دلار به حدود 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی احتیاج داریم كه برای تامین آن شركت ها باید 26 هزار میلیارد تومان هزینه می كردند كه این موضوع عملا از توان شركت های تولیدكننده دارو خارج است. شركت ها یا باید این مبلغ را تسهیلات بگیرند یا باید طلب شان را از سازمان برنامه و بودجه و داروخانه ها وصول می كردند كه این اتفاق هم نیفتاد.
خیرآبادی با اشاره به مذاكرات بی نتیجه با بانك های خصوصی برای اخذ تسهیلات، تاكید كرد: دولت تنها فشار می آورد كه 6 ماه ذخیره استراتژیك داشته باشیم كه در حال حاضر این ذخیره موجود نیست و تامین برخی از دارو ها به مشكل برخواهد خورد؛ اگر نقدینگی وجود داشت، می توانستیم تولید هم داشته باشیم.
او با بیان اینكه دولت هزینه های دیگر تولید، عوارض و حقوق گمركی و سود تولیدكنندگان و داروخانه ها را محاسبه نمی كند، ادامه داد: در ساختاری كه هرروز تمامی قیمت ها تغییر می كند، چگونه می توان برای دارو در هیات وزیران نرخ قطعی و اجباری تعیین كرد؛ در چنین شرایطی شركت ها به سوی واردات می روند، چرا كه نقدینگی برای تامین مواد اولیه دارو وجود ندارد.
عضو هیئت مدیره سندیكای صاحبان صنایع دارو های انسانی ادامه داد: چاره ای به غیر از طرح دارویار نبود، اما سئوال اینجاست كه چرا دولت از همان منابع مالی مابه التفاوت نرخ ارز كه از شركت ها دریافت می كند، منابع اجرای طرح دارویار را تامین نمی كند و به سراغ منابع هدفمندی یارانه ها می رود.

كشیك سلامت به تهیه كنندگی سهیل سلیمانی كاری است از گروه سلامت اجتماعی كه روز های شنبه، دوشنبه و چهارشنبه حوالی ساعت 18 از شبكه سلامت سیما پخش می شود.
   تاریخ: ۰۷:۵۹ - ۱۲/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۱