دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

1750مددجو در زلزله خوی آسیب دیدند/ تامین سیمان و میلگرد جهت بازسازی مناطق زلزله زده
 
درحالی روز شنبه (8 بهمن ماه) زلزله ای به بزرگی 5.9 ریشتر حوالی خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند كه طبق اعلام سازمان بهزیستی و براساس ارزیابی صورت گرفته از 8140 مددجوی شهرستان خوی حدود 1750 مددجو در 50 روستا درگیر زلزله شده اند كه نسبت به اسكان موقت این مددجویان اقدامات لازم صورت گرفته است.
1750مددجو در زلزله خوی آسیب دیدند/ تامین سیمان و میلگرد جهت بازسازی مناطق زلزله زده به گزارش ایسنا، چند ساعت پس از این زمین لرزه، محمدرضا كاظم زاده- دبیر ستاد بحران سازمان بهزیستی كشور، با اشاره به وقوع زلزله 5.9 ریشتری در شهرستان خوی، در اظهارات اولیه خود به ایسنا اعلام كرد كه بلافاصله با مدیركل استان آذربایجان غربی و همچنین مدیر بهزیستی شهرستان تماسی برقرار و تیم های محب و اورژانس سازمان آماده باش هستند.

او همچنین با اشاره به اینكه طبق گزارشات بنیاد مسكن منازل مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی تاحدودی تخریب شده است، تاكید كرد: هنوز درصد تخریب مشخص نیست اما از 20 تا 90 درصد منازل مسكونی مددجویان مانند سایر افراد دچار تخریب شدند كه گزارش تكمیلی آن ارائه خواهد شد.

كاظم زاده، مدیركل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی كشور، با اشاره به پیگیری های ریاست سازمان درخصوص وضعیت مددجویان تحت پوشش، در جدیدترین اظهارات خود اعلام كرده است كه خوشبختانه برای مراكز تحت نظارت بهزیستی مشكلی به وجود نیامده است.

مدیركل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی كشور با اشاره به تخریب منازل مسكونی مددجویان در این منطقه، عنوان كرد: پس از شناسایی مددجویان آسیب دیده، نسبت به ارائه خدمات تخصصی و حمایتی اقدام می شود. در حال حاضر با هماهنگی ستاد بحران و هلال احمر نسبت به اسكان و توزیع اقلام معیشتی اقدام شده است و واحدهای سیار بهزیستی برای ارائه خدمات حمایتی و روانشناسی در مناطق زلزله زده حاضر شدند و به ارائه فعالیت های تخصصی همچون مداخلات روانی اجتماعی، توانبخشی و توان پزشكی مددكاری می پردازند.

وی درباره آخرین وضعیت مددجویان در منطقه زلزله زده خوی، گفت: در این زلزله خسارات جانی در میان جامعه هدف نبوده است. در حال حاضر شهرستان خوی خالی از سكنه است و تعدادی از مراكز تحت نظارت خسارت و آسیب جدی دیدند كه افراد مستقر در 2 مركز نگهداری از دختران 6 تا 12 سال و 12 تا 18 سال به شهرستان سلماس و 2 مركز پسران به شهرستان ارومیه منتقل شدند.

1750 مددجو در زلزله آسیب دیدند

سه برابر مستمری به حساب زلزله زدگان واریز می شود

به گفته مدیركل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بهزیستی كشور طبق ارزیابی كه صورت گرفته از 8140 مددجویی شهرستان خوی نزدیك به 1750 مددجو در 50 روستا درگیر زلزله شده اند كه نسبت به اسكان موقت این مددجویان اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی از ابلاغ اعتبار كمك موردی به دستور معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی كشور برای تهیه و توزیع بسته معیشتی برای مددجویان زلزله زده خوی خبر داد و گفت: پس از احصاء لیست كامل مددجویان آسیب دیده به دستور رئیس سازمان بهزیستی كشور، اعتباری معادل 3 برابر مستمری برای آنها واریز می شود.

كاظم زاده همچنین به اعلام آمادگی استان های همجوار برای كمك رسانی به مددجویان زلزله زده شهرستان خوی اشاره كرد و گفت: امیدواریم با بهره مندی از ظرفیت خیرین و مشاركت های مردمی این استان ها بتوانیم در سریع ترین زمان ممكن نسبت به تامین وسائل گرمایشی اقدامات لازم را انجام دهیم.

همچنین به دنبال وقوع زلزله كه باعث وارد آمدن خسارت هایی به زیرساخت ها و خانه های اهالی خوی شد، بنیاد مستضعفان برای جبران بخشی از خسارت های وارده به این مناطق، تصمیماتی را اتخاذ كرد.

به طوری كه پس از هماهنگی به عمل آمده میان بنیاد مستضعفان، وزارت كشور و استانداری آذربایجان غربی، بنیاد مستضعفان سیمان و میلگرد مورد نیاز برای بازسازی مناطق خسارت دیده این منطقه را به صورت رایگان تامین خواهد كرد.

در هماهنگی به عمل آمده مقرر شد، پس از ارزیابی دقیق خسارت ها توسط استانداری و مراجع ذی ربط، این مصالح در اختیار بنیاد مسكن قرار داده شود تا برای بازسازی این مناطق مورد بهره برداری قرار گیرد.

علاوه بر این موارد بنیاد مستضعفان، ارسال محموله هایی اضطراری شامل آب، لبنیات و … را برای كمك به مردم زلزله زده این مناطق عهده دار شد.

با توجه به ادامه دار بودن روند سنوات قبل بنیاد مستضعفان در تامین سیمان مورد نیاز برای بازسازی مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی، تا امروز بیش از «یك میلیون و 100 هزار تن سیمان رایگان» توسط این بنیاد در اختیار بنیاد مسكن قرار گرفته است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۴۷ - ۱۱/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۹