دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

درد سیاتیك با استراحت خوب نمی شود
 
متخصص طب فیزیكی و توانبخشی درمان در منزل (دم) گفت: سیاتیك به این معنی است كه یك عامل خارجی روی سیستم عصبی و ریشه های عصبی كه از نخاع جدا شده و وارد پا می شوند، فشار وارد كند.
درد سیاتیك با استراحت خوب نمی شود
متخصص طب فیزیكی و توانبخشی درمان در منزل (دم) گفت: سیاتیك به این معنی است كه یك عامل خارجی روی سیستم عصبی و ریشه های عصبی كه از نخاع جدا شده و وارد پا می شوند، فشار وارد كند.
درد سیاتیك

به گزارش خبرگزاری صداوسیما  به نقل از جهاددانشگاهی، دكتر حسین یاری گفت: عوامل خارجی مختلفی موجب بیماری سیاتیك می شود اما شایع ترین آن ها كه باعث ایجاد درد سیاتیك می شود عبارتند از: 1- بیرون زدگی دیسك، 2-آرتروز پیشرفته روی كمر و 3- لیز خوردگی مهره است .

درد سیاتیك با استراحت خوب نمی شود
این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی درمان در منزل (دم)، با اشاره به درد شدید سیاتیك افزود: درد سیاستیك مانند حس برق گرفتگی است و از كمر و باسن به ران و ساق پا كشیده می شود. برای درمان درد سیاتیك نخستین قدم مهم معاینه دقیق بیمار است تا هم راه های درمان به درستی تجویز شود و هم بتوان میزان خطر را در بیمار مشاهده كرد.

بررسی میزان خطر در درد سیاتیك
دكتر یاری در پاسخ به این سوال كه میزان خطر در درد سیاتیك به چه صورت بررسی می شود، گفت: خطر اول این است كه فرد دچار ضعف پیش رونده شود، در این صورت بیمار نمی تواند روی پنجه و پاشنه راه برود و كم كم این وضعیت بدتر می شود. خطر دوم بی اختیاری ادرار و خطر سوم بی حسی در ناحیه تناسلی بیمار است. اگر این علائم خطر وجود داشته باشد درمان درد سیاتیك جراحی است اما اگر علائم خطر وجود نداشته باشد می توان از درمان غیرجراحی مانند دارودرمانی، فیزیوتراپی و درمان های فیزیكی و تمرینات ورزشی بهره برد كه در این مرحله بخش زیادی از بیماران بهبود می یابند.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی درمان با تأكید بر استفاده از فیزیوتراپی و درمان فیزیكی در كنار دارو درمانی در صورت نبود خطر، گفت: در مورد درمان درد سیاستیك از طریق روش فیزیوتراپی از دستگاه هایی كه جریان برق یا امواج مختلف ایجاد می كنند مانند دستگاه لیزر استفاده می شود تا التهاب سیاتیك بیمار كمتر و جریان خون بیشتر شود و در نتیجه درد كاهش یابد.

كدام یك از روش ها تأثیر بیشتری دارد؟
دكتر یاری افزود: در كنار دستگاه های مختلف، درمانگر از روش های دیگری برای تقویت عضلات تضعیف شده استفاده می كند. از جمله تمرینات هوازی و ورزشی، درمان های دستی مانند ماساژ و سوزن درمانی خشك یا درای نیدلینگ و … كه برای درمان درد سیاتیك مؤثر است.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی درمان در پاسخ به این سؤال كه كدام یك از این روش ها تأثیر بیشتری دارد، پاسخ داد: به نظر می رسد كه استفاده از روش های مختلف دركنار هم می تواند روی درد سیاتیك تأثیر بیشتری داشته باشد. بویژه اگر توانبخشی و ورزش باعث فعالیت فرد شود، تأثیری پایدارتر خواهد داشت. اما اینكه درمان درد سیاتیك چقدر زمان می برد، هرگز قابل پیش بینی نیست.

دكتر یاری تاكید كرد: باور فرد، نگاه فرد به زندگی، سلامت روحی و شغلی، میزان رضایت او از محیط كاری، خانواده، زندگی زناشویی می تواند در طولانی شدن درد سیاتیك تأثیرگذار باشد.

شرایط روحی روی درد سیاتیك تأثیر دارد
این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی درمان اذعان كرد: اگر درد سیاتیك در بیمار پس از گذشت دو ماه با استفاده از روش درمان های غیر جراحی بهبود نیافت،پزشك بیمار باید به درمان های پیشرفته تر و جراحی فكر كند. نكته دیگری كه در مورد درمان درد سیاتیك باید گفت، شرایط بالینی و روحی بیمار است.

دكتر یاری با تأكید بر تأثیر مثبت پیاده روی، اضافه كرد: اگر پیاده روی به صورت اصولی انجام شود، می تواند به عنوان ورزش هوازی به درمان و پییشگیری درد سیاتیك كمك كند، اما نكته مهم این است كه ورزش های هوازی باید در جای درست انجام شود. یعنی زمانی كه بیمار درد شدید ندارد یا درد او نسبت به ابتدا بیش از 50 درصد كاهش یافته باشد. از طرفی پوشیدن كفش مناسب، انتخاب مسیرهایی كه سربالایی و سرپایینی نباشد، حركت نوسانی بیش از حد دست ها جهت كاهش فشار به كمر بسیار مهم است. نكته آخر اینكه بیمار پیاده روی را از حدود 20 دقیقه شروع و بعد به مرور مدت آن را افزایش دهد.

ورزش بهتر است یا استراحت؟
دكتر یاری در پاسخ به این سؤال كه برای درمان درد سیاتیك استراحت بهتر است یا ورزش كردن، گفت: سال ها پیش اعتقاد بر این بود كه استراحت مطلق در درمان درد سیاتیك نقش  زیادی دارد. اما بیش از 20 سال است كه پزشكان به این نتیجه رسیده اند هرچه فرد مبتلا به درد سیاتیك زودتر به زندگی عادی بازگردد، نتیجه درمان او نیز افزایش می یابد.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی درمان افزود: استراحت بیشتر و خوابیدن تأثیرات جسمانی مخربی دارد. برای مثال عضلات ضعیف می شود، گوارش به مشكل می خورد، روحیه فرد تخریب می شود و در نتیجه فرد احساس بی كفایتی می كند و اتفاقا پاسخ به درمان در آنها كم شود. بنابراین در موارد درد سیاتیك شدید، بعد از 2 تا 3 روز استراحت، بهتر است فرد هرطور شده خود را به زندگی عادی بازگرداند.

عملكرد بیمار مهم است
این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی كلینیك (دم) در انتها تأكید كرد: پس از دوره های درمان، عملكرد بیمار در زندگی روزمره  مهم است. زیرا با از بین رفتن درد سیاتیك بیمار، كار پزشك و درمانگر تمام می شود و بیمار باید با عملكرد خود مانع از بازگشت درد سیاتیك شود. انجام مواردی از جمله: افزایش نیافتن وزن، بلند نكردن لوازم سنگین، تغییر وضعیت نشستن در فواصل زمانی مشخص، استفاده از ویتامین های B,D و كلسیم، داشتن سلامت روان و تفكرات مثبت از مهمترین موضوعاتی است كه بیمار باید به آن توجه كند.

دكتر یاری گفت: انجام مداوم و مرتب ورزش هایی كه فیزیوتراپیست آموزش داده را بیش از هر مورد دیگری در پیشگیری از درد سیاتیك تأثیرگذار می داند.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی كلینیك (دم) افزود: درد سیاتیك اگر در مراحل اولیه درمان نشود می تواند آزار دهند باشد و عملكردها و زندگی روزمره بیمار را مختل كند. در این صورت یكی از بهترین گزینه ها انجام فیزیوتراپی در منزل است تا درد بیمار بهبود یابد. كلینیك درمان در منزل جهاد دانشگاهی با بهره گیری از متخصصین مجرب، شما را در درمان این آسیب در منزلتان همراهی خواهد كرد. فقط كافی است با شماره 64064_021 تماس بگیرید یا از طریق وب سایت كلینیك درمان در منزل دم، درخواست خود را ثبت كنید.
   تاریخ: ۱۱:۰۸ - ۱۱/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۸