دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

مسئول مددكاری اجتماعی بیمارستان رفیده: از بدو ورود بیمار به بیمارستان تا پس از ترخیص، در كنار بیمار هستیم
 
در آستانه سالروز ملی "مددكاری اجتماعی":

مسئول مددكاری اجتماعی بیمارستان رفیده: از بدو ورود بیمار به بیمارستان تا پس از ترخیص، در كنار بیمار هستیم

نازنین روستا مسئول واحد مددكاری اجتماعی بیمارستان توانبخشی رفیده در آستانه سالروز ملی "مددكاری اجتماعی" گفت: این واحد از بدو ورود بیمار تا پس از ترخیص و در منزل همراه بیمار و خانواده اوست تا با نقش تسهیل گری خود، مسائل بیمار را حل كند.

روستا در مصاحبه با روابط عمومی بیمارستان توانبخشی رفیده به مناسبت روز ملی مددكاری اجتماعی، این حرفه را مبتنی بر دانش، تخصص و تجربه دانست و تاكید كرد كه بدون علاقه مندی به این حرفه و داشتن دغدغه گروه هدف، نمی توان در آن موفق بود.

وی درباره وظایف این بخش افزود: مددكاری اجتماعی بیمارستان، طبق پروتكل شش گانه مددكاری اجتماعی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كه راهنمای این حرفه است، عمل می كند و زیر نظر معاونت درمان بیمارستان، وظایفی از جمله مداخله در بحران، شركت در راندهای روزانه، مشاوره ها، ارزیابی روانی_اجتماعی بیمار، بد نیوز (ارائه اطلاعات منفی به بیمار)، شركت در تیم ورك ها و... را بر عهده دارد.

مسئول مددكاری اجتماعی بیمارستان در توضیح برخی از این وظایف نیز گفت: در ارزیابی روانی_اجتماعی مواردی از جمله اینكه آیا بیمار عضو گروه پر خطر است یا خیر؟، آیا معلولیت جسمانی دارد؟، آیا دارای بیماری مزمن است یا خیر؟، كودك آزادی، همسر آزاری، معلول آزاری، سالمند آزاری، خشونت جسمی، فیزیكی، روانی، عاطفی، پوشش بیمه ای بیمار، حضور همراه موثر بیمار، شبكه حمایتی بیمار، وضعیت اقتصادی بیمار، اختلال در عملكرد اجتماعی بیمار و آمادگی بیمار برای بازگشت به اجتماع و جامعه سنجیده می شود، تا طبق آن به بیمار كمك شود.

روستا افزود: در بیمارانی مثل آسیب نخاعی كه گاهی بر اثر تصادف دچار این وضعیت می شوند، شرایط حقوقی و قانونی بیمار بررسی می شود و در صورت نیاز برای پیگیری امور حقوقی، به بیمار وكیل معرفی می گردد تا اموری مثل دیه، بیمه و پزشك قانونی پیگیری شود و بیمار از این نظر آرامش خاطر داشته باشد.

وی درباره شركت در تیم ورك ها و گراند روندهای بیمارستان گفت: تیم ورك و گراند روند بیمارستان به صورت گروهی و متشكل از متخصصان پزشكی، توانبخشی، روانشناسی، روانپزشكی و مددكاری اجتماعی است كه در آن وضعیت بیمار بررسی می شود و برای روند درمان با مشاركت اعضا تصمیم گیری می گردد كه مددكاری اجتماعی هم در آن نقش دارد و با توجه به تصمیمات این گروه، وظیفه ارائه اخبار بد مانند عدم پیشرفت روند درمان را به بیمار و خانواده او بر عهده دارد.

روستا افزود: به جزء شركت در تیم ورك و گراند روند، مددكاری اجتماعی عضو كمیته حوادث و بلایا، كمیته اخلاق، كمیته اورژانس است تا بتواند در هر موردی كه نیاز به تصمیم گیری در مورد بیمار باشد، حضور فعال داشته باشد.

وی به فعالیت های آموزشی واحد مددكاری اجتماعی نیز اشاره كرد و اظهار داشت: با توجه به اینكه بیمارستان زیر نظر دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فعالیت می كند و این دانشگاه دارای رشته مددكاری اجتماعی است، دانشجویان این رشته زیر نظر اساتید گروه مددكاری اجتماعی دانشگاه در مقاطع مختلف برای كارورزی به این بخش مراجعه می كنند.

فقط 10 تا 15 درصد از كار مددكار اجتماعی، حمایت اقتصادی است

روستا در ادامه مصاحبه بیان كرد: متاسفانه تا اسم مددكار اجتماعی شنیده می شود، همه یاد تخفیف میافتند در حالی كه فقط 10 تا 15 درصد از كار مددكار اجتماعی، می تواند حمایت اقتصادی باشد و در اغلب اوقات ما با مشاركت بیمار و خانواده او، حمایت بیمه ای انجام داده و تامین منابع می كنیم تا جایی كه شاید بیمار نیازی به تخفیف نداشته باشد.

مسئول واحد مددكاری اجتماعی بیمارستان رفیده با اشاره به سختی های این حرفه، اظهار داشت: سختی كار مددكاری اجتماعی، می تواند فرسودگی شغلی باشد، اما با توجه به اینكه مددكاران اجتماعی اغلب خود مراقبتی را خوب می دانند، می توانند از عهده این مسئولیت برآیند.

وی در توضیح خود مراقبتی افزود: مددكاران اجتماعی باید بلد باشند كه حیطه كار را از زندگی جدا كنند و از خود مراقبت كنند تا حال خوبی داشته باشند، چون بدون داشتن حال خوب نمی توانند حال دیگران را خوب كنند. برای مثال در بیمارستان وقتی ناامیدی، ناتوانی، شرایط روحی و مستاصل بودن برخی بیماران را می بینیم واقعا سخت و اذیت كننده است، اما باید به عنوان مددكار اجتماعی، تحت تاثیر قرار نگیریم و به دنبال حل مشكل و مداخله در بحران باشیم.

روستا در پایان این گفت وگو با اشاره به ویژگی های كارشناس مددكاری اجتماعی، تصریح كرد: پایبندی به اصول حرفه ای مانند اصل رازداری، اصل پذیرش، اصل احترام به برابری انسان ها، اصل خود آگاهی، صداقت، تمایل به انجام كار خیر و نوع دوستی، مسئولیت پذیری، توانایی كنترل احساسات، خودآگاهی و غافل نشدن از خود و عدم پیشداوری، از ویژگی های مددكاران اجتماعی است.

بیمارستان توانبخشی رفیده با 80 تخت بستری و كلینیك های مختلف، تنها بیمارستان تخصصی توانبخشی در كل كشور است كه تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و براساس استانداردهای روز دنیا، انواع خدمات تخصصی حوزه توانبخشی را به صورت بستری و سرپایی، به بیماران، افراد دارای معلولیت و نیازمندان ارائه می دهد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: شاهی - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۶:۵۴ - ۱۳/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۹