دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

سودجویی به بهانه اخذ پروانه روانشناسی
 
با اتصال سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور به درگاه ملی مجوزها، از این پس پروانه حرفه ای روانشناسی و مشاوره به صورت بر خط و ظرف مدت 40 روز با بررسی مدارك و شرایط لازم از جمله الزام گذراندن دوره كارگاه و كارورزی برای برخی متقاضیان، صادر می شود. در این بین اما سودجویان با عناوینی نظیر «اخذ ...
به گزارش «تابناك» به نقل از ایسنا، قریب به یك هفته می شود كه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور به درگاه ملی مجوزها متصل شده است و از این پس متقاضیان دریافت پروانه حرفه ای روانشناسی باید با مراجعه به درگاه ملی مجوزها به آدرس mojavez.ir مدارك خود را بارگزاری كنند و پس از احراز صلاحیت ظرف 40 روز پروانه آنها صادر می شود.

پروانه حرفه ای متقاضیان دارای مدرك دكتری در یكی از شاخه های رشته روانشناسی و مشاوره كه هر سه مقطع تحصیلی آنها (كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری) اصطلاحا "همگن" باشد یعنی رشته آنها در هر سه مقطع یكی از شاخه های روانشناسی یا مشاوره باشد؛ پس از بررسی و تایید اصالت مدرك ظرف 40 روز در سامانه یاد شده صادر می شود.

اما برای صدور پروانه متقاضیانی كه دارای مدرك دكتری در دو مقطع همگن هستند؛ علاوه بر اصالت مدارك، گواهی گذراندن و شركت در 150 ساعت كارگاه توانمندسازی حرفه ای كه از سوی اساتید مورد تایید و دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور برگزار شده باشد نیز بررسی می شود. بنابراین متقاضیان دریافت پروانه حرفه ای كه دارای مدرك دكتری در دو مقطع همگن اند، ملزم به گذراندن 150 ساعت كارگاه در حوزه تخصصی خود هستند.

همچنین متقاضیان دارای مدرك كارشناسی ارشد (دارای كارشناسی مرتبط یا غیر مرتبط با رشته روانشناسی و مشاوره) در یكی از شاخه های روانشناسی و مشاوره نیز علاوه بر گذراندن 150 ساعت كارگاه توانمندسازی حرفه ای، باید 150 ساعت كارورزی نیز بگذرانند چراكه علاوه بر بررسی اصالت مدارك، صدور پروانه حرفه ای این متقاضیان منوط به گذراندن 150 ساعت كارگاه و نیز 150 ساعت كارورزی است.

درواقع شركت در 150 ساعت كارگاه و 150 ساعت كارورزی در احراز صلاحیت این دو گروه از متقاضیان موثر است.

متقاضیان باید دوره كارورزی خود را در مراكز مورد تایید و یا دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دیده باشند و در خصوص كارگاه ها نیز، تنها افرادی می توانند اقدام به برگزاری كارگاه كنند كه علاوه بر داشتن پروانه تخصصی، مجوز برگزاری كارگاه یا دوره را از سازمان نظام روانشناسی گرفته باشند.

چهار حوزه تخصصی مبتنی بر «بالینی، عمومی، كودك و سلامت،»، «مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، مشاوره توان بخشی و تحصیلی»، «روانشناسی تربیتی، روان سنجی و روانشناسی استثنایی» و «روانشناسی ورزشی، شناختی،نظامی و اجتماعی» برای برگزاری كارگاه ها و دوره ها مشخص شده است و هر استاد فقط می تواند در یك حوزه تخصصی اقدام به برگزاری كارگاه كند و برای همان یك حوزه مجوز بگیرد.

كارگاه و كارورزی 10 تا 20 میلیون تومانی

در این بین اما سودجویان با عناوینی نظیر «اخذ مستقیم پروانه از سازمان نظام روانشناسی» اقدام به برگزاری كارگاه ها و دوره های كارورزی 10 تا 20 میلیون تومانی كرده اند.

اطلاعیه تبلیغاتی یكی از افراد برگزار كننده این كارگاه ها كه استاد دانشگاه است و خود مدیریت یك مركز روانشناسی و مشاوره را بر عهده دارد، درست چند روز پس از اتصال سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور به درگاه ملی مجوزها منتشر شد.

در اطلاعیه كارگاه فرد یاد شده كه خود را «پروفسور» نامیده و به گفته خود عضو كمیسیون سازمان نظام روانشناسی نیز هست، آمده كه این دوره توانمندسازی جهت «اخذ مستقیم پروانه از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره» برگزار می شود.

وی همچنین ادعا كرده است كه مدرك صادره این دوره مورد تایید سازمان نظام روان شناسی و مشاوره است و به دو زبان فارسی و انگلیسی صادر می شود.

نكته حائز اهمیت آن است كه فرد یاد شده برای برگزاری دوره 300 ساعته شامل 150 ساعت كارگاه (آموزش تئوری) و 150 ساعت كارورزی (كار عملی)، 10 میلیون تومان از متقاضیان دریافت می كند.

بخش تئوری این دوره 300 ساعته شامل كارگاه های مصاحبه و ارزیابی ، مرور اختلالات روانی بر اساس DSM,TR(2022) و شامل اختلالات اضطرابی،افسردگی، دوقطبی و اختلالات شخصیت، آموزش آزمون های پركاربرد، مشاوره پیش از ازدواج، زوج درمانی، آموزش درمان اختلال های روانی با رویكرد شناختی_رفتاری(CBT) است و بخش عملی شامل شركت در جلسات كیس ریپورت، اجرای عملی فرایند مصاحبه بالینی، مصاحبه با كیس های واقعی، تشكیل پرونده و فرمول بندی مراجعین و طراحی درمان، سوپرویژن و پیگیری درمان است.

اما همین فرد دوره 500 ساعته دیگری شامل 250 ساعت آموزش تئوری و 250 ساعت كار عملی و حضور در مركز روانشناسی و مشاوره نیز برگزار می كند كه در این دوره علاوه بر كارگاه های دوره 300 ساعته، كارگاه طرحواره درمانی، آموزش مداخله در بحران( مقابله با كیس های دشوار مانند خودكشی)، مصاحبه و درمان انگیزشی( برای اعتیاد و كنترل وزن)، و اختلالات یادگیری نیز برگزار می شود و هزینه آن 20 میلیون تومان است.

در همین راستا نیز روز گذشته سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور در اطلاعیه ای در خصوص 150 ساعت دوره توانمندسازی حرفه ای و 150 ساعت كارورزی كه در شروط درگاه ملی مجوزها قید شده است، اعلام كرد: «سازمان در حال تدوین دستورالعمل اجرایی آن است و طی روزهای آتی به اطلاع همگان خواهد رسید. عده ای بدون مجوز از این سازمان اقدام به آگهی جهت سوء استفاده از موقعیت به وجود آمده كرده اند. به آگاهی می رساند، سازمان نام افراد دارای مجوز را در سایت درج خواهد كرد. نرخ كارگاه ها اطلاع رسانی می شود. بر این اساس گواهی هایی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت كه از این سازمان مجوز دریافت كنند و آگهی تبلیغاتی خود را قبل از اعلام عمومی به تایید برسانند. بدیهی است، كسانی كه بدون مجوز اقدام به اعلان عمومی و از نام سازمان سوءاستفاده كنند در اختیار معاونت انتظامی و تخلفات سازمان قرار خواهند گرفت و از برگزاری كارگاه و دوره منع خواهند شد.»

با این وجود تبلیغ یاد شده حتی پس از انتشار اطلاعیه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور همچنان در صفحه مركز مشاوره مذكور وجود دارد.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینكه مسلما پرداخت چنین مبالغ گزافی حداقل برای بخشی از فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی و مشاوره كه تا كنون از حرفه خود درآمدزایی نداشته اند و اكنون برای آغاز كار متقاضی دریافت پروانه حرفه ای هستند، ممكن نیست، اهتمام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور و سایر دستگاه های نظارتی برای جلوگیری از چنین سوء استفاده هایی و تعیین دقیق و به موقع سقف و كف هزینه هایی كه افراد می توانند برای برگزاری دوره كارگاه و كارورزی از متقاضیان دریافت كنند، امری ضروری به نظر می رسد.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۰۹:۳۰ - ۱۷/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۸