دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

سرطان حاصل آلودگی هوا در اصفهان
 
سرطان مهمان ناخوانده آلودگی هوا در اصفهان است و امروزه آلاینده ها به عنوان یكی از علل اصلی افزایش انواع سرطان ها به شمار می رود.
به گزارش «تابناك» به نقل از مهر، بر اساس آمار موجود وزارت بهداشت سرطان روند رو به افزایشی دارد و سالانه 11 هزار بیمار جدید به جمعیت بیماران سرطانی در اصفهان اضافه می شود.

بنابر آخرین آمار ثبت شده در معاونت درمان، بالاترین آمار ابتلاء به سرطان در شهرضا، شاهین شهر و لنجان ثبت شده است و بر اساس آمار سال 96، اصفهان در سرطان پستان جایگاه دوم، سرطان خون جایگاه سوم كشوری و سرطان تیروئید در جایگاه چهارم قرار دارد كه طی این سال ها جایگاه اصفهان تغییر كرده و در رتبه های بالاتر قرار گرفته است.

شایع ترین سرطان ها در استان اصفهان سرطان پستان، پروستات، پوست، روده بزرگ و تیروئید ثبت شده و میانگین سن ابتلاء به سرطان 59.5 سال تخمین زده شده است و مطابق داده های آماری DALY، تنها بر اثر سرطان روده بزرگ در كشور 160 هزار سال عمر مردم ایران به علت مرگ زودرس و ناتوانی ناشی از این سرطان كاهش می یابد.

مقایسه آماری سرطان روده بزرگ در اصفهان با كشور نشان می دهد كه از هر صد هزار نفر سالانه 7 نفر از مبتلایان به سرطان روده بزرگ در كشور فوت می كنند كه این آمار برای اصفهان 8 نفر است.

دبیر ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان پیشگیری از سرطان اظهار می كند: لازمه پیشگیری از سرطان برنامه ریزی های دقیق و طولانی مدت در حوزه ها و حیطه های مختلف است.

زهرا روانخواه به خبرنگار مهر می گوید: در زمینه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان ها، دانشگاه علوم پزشكی اصفهان از چند سال پیش در خصوص سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم اقدام كرده به طوری كه امروزه در همه مراكز بهداشتی شهری و روستایی استان این خدمات به صورت رایگان قابل ارائه به گروه هدف برنامه است.

وی می افزاید: نتیجه این برنامه ها كشف موارد بسیاری از این سرطان ها در مراحل اولیه بوده كه در این مرحله سرطان را به یك بیماری قابل درمان تبدیل می كند.

راه اندازی یك مركز سرطان در بیمارستان فارابی

رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان نیز در ارتباط با خدمات درمانی به بیماران سرطانی به خبرنگار مهر می گوید: تا آخر سال دستگاه پت اسكن در بیمارستان فارابی اصفهان راه اندازی می شود كه پیش از این بیماران برای انجام پت اسكن به خارج از استان مراجعه می كردند.

شهربانو مظاهری اظهار می كند: پت اسكن یك روش تصوبرداری پیشرفته به منظور تشخیص دقیق، مشاهده مستاستاز و بررسی مؤثر بودن درمان و تشخیص عود سرطان در مبتلایان است.

وی به تعداد محدود پت اسكن ها در سطح كشور اشاره كرد وافزود: از آنجائیكه راه اندازی یك مركز سرطان در بیمارستان فارابی در چشم انداز دانشگاه است بنابراین استقرار پت اسكن در این بیمارستان جزو برنامه های دانشگاه بوده است

رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان تمركز زدایی درمان سرطان را از بیمارستان سید الشهدا و در مركز شهر و كم كردن بار ترافیك را از اهداف پیش روی دانشگاه عنوان كرد.

شهروندان برای اهدای سلول های بنیادی به بیمارستان سیدالشهدا مراجعه كنند

وی از راه اندازی فیزیوتراپی مخصوص بیماران سرطانی تا آخر سال خبر می دهد و می گوید: مركز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی در بیمارستان سید الشهدا راه اندازی شده است و شهروندان جهت اهدای سلول های بنیادی به این مركز مراجعه كنند.

رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان خاطرنشان می كند: اصلاح مراكز شیمی درمانی در بخش دولتی و خصوصی مطابق با آئین نامه وزارت بهداشت و راه اندازی بخش شیمی درمانی بیمارستان شهید منتظری نجف آباد، راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان سید الشهدا و الزهرا از دیگرخدمات ارائه شده به بیماران سرطانی است.

كمبود جراح سرطان چالش پیش روی درمان بیماران سرطانی است

مظاهری از چالش های پیش رو را كمبود جراح سرطان و جراح سرطان پستان و فوق تخصص گوارش در بیمارستان های دولتی نام برد و افزود: با كمبود نیروی انسانی متخصص در بخش دولتی به ویژه در شهرستان ها مواجه هستیم همچنین در عرصه رادیولوژی و نمونه برداری این كمبودها احساس می شود.

وی با اعلام اینكه تعرفه های جراحی در بخش دولتی و غیر دولتی قابل مقایسه نیست، گفت: با اصلاح تعرفه ها می توان از توان نیروی متخصص در بخش های دولتی استفاده كرد.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۰۹:۲۶ - ۱۸/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۳