دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

ادامه زندگی مشترك نیاز به محبت دارد/ با مهریه نمی توان مشكل را حل كرد
 
یك كارشناس مسائل حقوقی گفت: بحث ادامه زندگی مشترك نیاز به محبت دارد و با فشارهایی مثل مهریه نمی توان مشكل را حل كرد، بنابراین باید تضمین های دیگری برای خانم ها در جامعه ایجاد شود كه همین پشتوانه ای را هم كه داشتند از دست ندهند.
ادامه زندگی مشترك نیاز به محبت دارد/ با مهریه نمی توان مشكل را حل كرد عباس برزگر در گفت وگو با ایسنا، در خصوص طرح برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با اینكه "مهریه بیش از 5 سكه زندان ندارد"، اظهار كرد: این طرح خلاف قانون محكومیت های مالی است و نه تنها 5 سكه بلكه هر تعداد سكه را هم بخواهند -قبلا 110 سكه مطرح شده بود- خلاف محكومیت های مالی است.

وی با تاكید بر اینكه "مهریه به عنوان تنها پشتوانه برای خانم هاست"، بیان كرد: مهریه تضمینی برای این بود كه قانون محكومیت های مالی را اجرا می كردند كه هم باعث می شد مردها خیلی باعث اذیت خانم ها نشوند و مشكلات برای آنها ایجاد نكنند و از سوی دیگر هم تضمین و پشتوانه ای برای خانم ها بود كه اگر مورد اذیت و آزار و بی مهری همسرشان قرار گیرند، برای مهریه شان اقدام می كردند و این خود پشتوانه ای هم از نظر مالی در صورت وقوع طلاق برای خانم بود تا بتواند با مهریه ای كه دارد به زندگی خود ادامه دهد و از طرفی هم تضمینی بود برای اینكه فشاری بر روی زوج و مرد باشد تا سعی نكند زن را اذیت كند.

این وكیل دادگستری خاطرنشان كرد: بحث ادامه زندگی مشترك نیاز به محبت دارد و با فشارهای اینگونه نمی توان مشكل را حل كرد منتها مهریه تا حدودی مانع از برخی مسایل می شد و در حقیقت سیستم كنترل كننده ای برای رفتار مردها بود. بنابراین اگر اینگونه باشد باید تضمین های دیگری برای خانم ها در جامعه ایجاد شود كه همین پشتوانه ای را هم كه داشتند از دست ندهند و با این فرض دیگر نمی توانند امیدی به بحث مهریه داشته باشند و به خاطر مهریه و بدهكاری مرد را به زندان بیاندازند.

برزگر تصریح كرد: دیدگاه های مختلف موجود منتهی به این مساله شده و شاید هم دیدگاه منطقی باشد ولی لازم است كه مسایل جامعه در كنار هم و با دیدن همه موارد حل شود.

وی در عین حال افزود: دیدگاه كسانی كه می گویند نباید به خاطر مهریه مرد را زندان كرد از این جهت كه می گویند زندان جای بزهكاران و مجرمان است، تا حدودی می تواند منطقی باشد، چون مرد به خاطر مهریه جرمی انجام نداده كه بخواهد به زندان برود. مهریه در واقع یك بدهكاری و تعهد مالی است كه مرد در برابر زن دارد و اگر مرد به زندان برود دیگر محدود می شود و نمی تواند كار و فعالیت كند و در واقع در جهت ضرر برای زن است، چون وقتی مرد به زندان برود دیگر نمی تواند كار كند و مهریه او را بپردازد.

این كارشناس مسایل حقوقی گفت: اینها نكات كارشناسی و فنی است كه آثار هر یك از این اقدامات، رفتارها و دیدگاه ها را بایستی حقوقدانان، جامعه شناسان، روانشناسان و مشاورین مسایل اجتماعی و اقتصادی در كنار هم ببینند.

برزگر یادآور شد: زمانی قیمت سكه اینقدر بالا نبود، اما در حال حاضر قیمت سكه با حقوقی كه یك كارمند یا كارگر در جامعه می گیرد تناسبی ندارد. مشكل بحث اقتصادی است و این طرح ها مشكلی را حل نمی كند. با توجه به قیمت سكه كه بیش از 11 میلیون تومان است یك مرد با كدام حقوق می تواند مهریه بپردازد؟ بنابراین به خاطر وضع بد اقتصادی و شرایط اجتماعی است كه نمایندگان چنین طرح هایی را ارایه می كنند كه حل اساسی مشكل نیست. خود زندان قرار دادن و اجرای محكومیت های مالی یك مشكل و معضل هست و از سوی دیگر حذف این قانون و مشكلات خلاف آن هم باعث می شود كه زن پشتوانه مهریه را از دست بدهد.

وی در پایان تاكید كرد: اینها نكاتی است كه نمایندگان در كمیسیون ها باید هر كدام را در جای خود با دقت بررسی كنند و راهكار مناسبی را برای این مساله ارایه كنند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۵:۰۲ - ۰۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۶