دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

تجهیز بیمارستان فارابی اصفهان به دستگاه پت اسكن تا خبر آمار فزاینده سرطان و كمبود جراح
 
رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با اعلام این خبر كه تا آخر سال جاری دستگاه پت اسكن در بیمارستان فارابی اصفهان راه اندازی می شود، در حالی كه پیش از این بیماران برای انجام پت اسكن به خارج از استان مراجعه می كردند به آمار فزاینده سرطان و كمبود جراح سرطان هم اشاره كرد.
رئیس اداره امور بیماریهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان: تجهیز بیمارستان فارابی اصفهان به دستگاه پت اسكن تا خبر آمار فزاینده سرطان و كمبود جراح رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان با اعلام این خبر كه تا آخر سال جاری دستگاه پت اسكن در بیمارستان فارابی اصفهان راه اندازی می شود، در حالی كه پیش از این بیماران برای انجام پت اسكن به خارج از استان مراجعه می كردند به آمار فزاینده سرطان و كمبود جراح سرطان هم اشاره كرد. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، دكتر شهربانو مظاهری، اظهار داشت: پت اسكن یك روش تصویر برداری پیشرفته به منظور تشخیص دقیق، مشاهده متاستاز، بررسی موثر بودن درمان و تشخیص عود سرطان در مبتلایان است.

وی به تعداد محدود پت اسكن ها در سطح كشور اشاره كرد و افزود: از آنجائی كه راه اندازی یك مركز سرطان در بیمارستان فارابی در چشم انداز دانشگاه می باشد، بنابراین استقرار پت اسكن در این بیمارستان جزو برنامه های دانشگاه نیز بوده است .

رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان تمركز زدایی درمان سرطان را از بیمارستان سید الشهدا(ع) در مركز شهر و كم كردن بار ترافیك را از اهداف پیش روی دانشگاه عنوان كرد.

وی از روند رو به افزایش سرطان در اصفهان خبر داد و گفت: اصفهان در بسیاری از سرطان ها در جایگاه اول و دوم قرار دارد و سالانه 11 هزار بیمار جدید به جمعیت بیماران سرطانی در اصفهان اضافه می شود.

دكتر مظاهری بیان داشت: بر اساس آمار سال 96، اصفهان در سرطان پستان جایگاه دوم، سرطان خون جایگاه سوم كشوری و سرطان تیروئید در جایگاه چهارم قرار دارد كه طی این سال ها جایگاه اصفهان تغییر كرده و در رتبه های بالاتر قرار گرفته است.

رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه ادامه داد:آلودگی هوا، آلودگی های صنعتی، كودهای شیمیایی و افزودنی های غیر مجاز، دخانیات، الكل و تغذیه نامناسب باعث بروز سرطان می شود و به تبع افزایش ابتلا به سرطان و افزایش مرگ های ناشی از سرطان را نیز در بردارد.

وی با اعلام ارتقاء خدمات تشخیصی و درمانی سرطان در استان اصفهان بیان داشت: تشخیص زود هنگام سرطان شعار امسال هفته سرطان است.

رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان به غربالگری موثر در سه سرطان روده بزرگ، پستان و دهانه رحم اشاره و اظهار كرد: پنج مركز تشخیص زودهنگام سرطان در بیمارستان سید الشهدا(ع)، الزهرا(س)، امین، شهید منتظری نجف آباد و شهرضا وجود دارد كه انجام تمام امورغربالگری بر عهده این مراكز است.

وی از مجهز بودن اصفهان، خمینی شهر، نایین، بادرود، شهرضا، نجف آباد، لنجان، مباركه، گلپایگان و اردستان به دستگاه های ماموگرافی، اندوسكوپی و كولونوسكوپی خبر داد و گفت: در بیمارستان شهید بهشتی، الزهرا(س) و امین نیز دستگاه كولپوسكوپی وجود دارد.

دكتر مظاهری از استقرار 4 دستگاه رادیوتراپی و توموتراپی در بیمارستان سید الشهدا(ع)، دو دستگاه رادیوتراپی در شهرك سلامت و دو دستگاه در مركز هرندی و دو دستگاه هم در بیمارستان میلاد خبر داد و افزود: در گذشته صف انتظار بیماران رادیوتراپی به 500 تا 600 نفر می رسید كه به سایر استان ها مراجعه می كردند، ولی خوشبختانه امروزه دیگر مشكلی برای انجام رادیوتراپی در استان اصفهان نداریم.

شهروندان برای اهدای سلول های بنیادی به بیمارستان سیدالشهدا(ع) مراجعه كنند

وی از راه اندازی فیزیوتراپی مخصوص بیماران سرطانی تا آخر سال خبر داد و تصریح كرد: مركز پذیره نویسی اهدای سلول های بنیادی در بیمارستان سید الشهدا(ع) راه اندازی شده است و شهروندان می توانند جهت اهدای سلول های بنیادی به این مركز مراجعه نمایند.

رئیس اداره امور بیماری های معاونت درمان دانشگاه اظهار كرد: اصلاح مراكز شیمی درمانی در بخش دولتی و خصوصی مطابق با آیین نامه وزارت بهداشت و راه اندازی بخش شیمی درمانی بیمارستان شهید منتظری نجف آباد، راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان سید الشهدا(ع) و الزهرا (س) از دیگرخدمات ارائه شده به بیماران سرطانی است.

با آمار سال 95 و 96، بالاترین آمار جمعیت مبتلا به سرطان در شهرضا، شاهین شهر و لنجان هستند

وی با بیان اینكه مطابق با آمار سال 95 و 96، بالاترین آمار جمعیت مبتلا به سرطان در شهرضا، شاهین شهر و لنجان ثبت شده است، گفت: هزینه های بالای دارو و تصویربرداری ها مهمترین چالش پیش روی بیماران سرطانی است كه بسته های حمایتی برای این بیماران در بیمارستان های دولتی ابلاغ شده است، ضمن اینكه با نشان دار شدن بیماران سرطانی در صندوق بیمه سلامت می توانند از بیمارستان های دولتی و خصوصی با كمترین هزینه خدمات درمانی دریافت كنند.

كمبود جراح سرطان چالش پیش روی درمان بیماران سرطانی است

دكتر مظاهری از جمله چالش های پیش رو را كمبود جراح سرطان، جراح سرطان پستان و فوق تخصص گوارش در بیمارستان های دولتی نام برد و افزود: با كمبود نیروی انسانی متخصص در بخش دولتی بویژه در شهرستان ها مواجهیم همچنین در عرصه رادیولوژی و نمونه برداری این كمبودها احساس می شود.

وی با اعلام اینكه تعرفه های جراحی در بخش دولتی و غیر دولتی قابل مقایسه نیست، گفت: با اصلاح تعرفه ها می توان از توان نیروی متخصص در بخش های دولتی استفاده كرد.

انتهای پیام/

معصومه صادقی
   تاریخ: ۱۸:۳۱ - ۱۷/۱۱/۱۴۰۱   بازدید: ۳۰۲