دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

واكاوی بحران ازدواج در ایران/حلقه ازدواج تنها حلقه گمشده زندگی جوانان امروز
 
نداشتن ثبات شغلی، تامین مسكن، ملاك های سختگیرانه خانواده در ازدواج و سختگیری در معیار های همسر از جمله موانع ازدواج محسوب می شوند كه نمی توان از آن به راحتی عبور كرد.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،برای هر فرد، ازدواج به عنوان مرحله مهم زندگی به حساب می آید، قدیم تر ها اعتقاد براین بود كه دختران و پسران باید در سنین پایین ازدواج كنند تا زودتر سروسامان بگیرند و البته كه دختران باید با لباس سفید وارد خانه بخت شوند و با لباسی از جنس آخرت از آن بیرون آورده شوند. اعتقاد براین بود سنین كم توقعات را پایین می آورد و سازگاری را زیاد می كند.

امروزه، اما معتقدند كه دختران و پسران باید به بلوغ فكری برسند، پیش نیاز هایی را داشته باشند، و امكانات زیادی را می طلبند. اما با این همه پیش زمینه ها باز هم جوانان زیربار ازدواج نمی روند. مشكل كجاست كه با این همه پیشرفت علمی و امكانات همچنان مشكلات ازدواج بزرگتر و بزرگتر می شود؟ چرا با این همه حمایت و متخصصان امر فرهنگ ازدواج، این امر با كاهش روبروست؟

مانع از گسترش فرهنگ های نادرست ازدواج شوید

ازجمله مواردی كه ازدواج را سخت و برای برخی حتی دور از ذهن می كند هزینه های بالا و مهریه هایی كه شاید روزی با این عنوان شناخته می شد كه " مهریه را چه كسی داده و چه كسی گرفته"، اما امروز داماد می داند كه شاید اولین بدهی كه شاید مجبور به پرداخت آن شود همان مهریه است كه به اجبار مبالغ بالا را هم باید قبول كند.

امام جمعه اصفهان با انتقاد از مهریه های سنگین و رسوم غلط در ازدواج ها اظهار داشت: متأسفانه هزینه های بالای ازدواج و مهریه های سنگین و چشم و هم چشمی كانون برخی از خانواده ها را بر هم زده است؛ از سوی دیگر علمای ما همچون آیت الله مكارم شیرازی مهریه های سنگینی كه شوهر توان پرداخت ندارد را باطل می دانند بنابراین نظر شرع و نظر قانون بر كاهش مهریه ها است.

آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد با تاكید بر گسترش فرهنگ صحیح ازدواج گفت: تلاش كنید با فعالیت هایی كه انجام می دهید مانع از گسترش فرهنگ های نادرست ازدواج شوید.

وی بیان كرد: امروز تهیه جهیزیه بسیار ساده برای یك خانواده حداقل 100 میلیون تومان هزینه دارد؛ انتظار می رود به گونه ای اقدام و برنامه ریزی شود كه فرهنگ های شایسته در ازدواج جای خود را به فرهنگ هایی نادرست همچون مصرف گرایی و چشم هم چشمی بدهد.

بیشتر بخوانید

- تشریفاتِ پرهزینه مانع ازدواج جوانان / حمله كرونا به ازدواج سخت شاخص ازدواج را از شاخص های معیار درنظر بگیریم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به كاهش آمار ازدواج در 6 سال اخیر اظهار داشت: باید همانطور كه شاخص های اقتصادی را به عنوان شاخص معیار درنظر می گیریم، ازدواج و طلاق را هم درنظر بگیریم؛ متاسفانه در دولت امروز آمار ازدواج جوانان باوجود جمعیت برابر جوانان آماده به ازدواج نسبت به شش سال گذشته حدود 40 درصد كاهش پیدا كرده و اگر بعضی از دولت مردان از كاهش آمار طلاق حرف می زنند به خاطر این است كه ازدواجی صورت نگرفته كه منجر به طلاق شود.

امیرحسین بانكی پور ادامه داد: برای یافتن آمار دقیق باید نسبت ازدواج و طلاق را بررسی كنیم؛ در سال 72 این نسبت 16 به یك بوده است درصورتیكه اكنون 3.5 به یك است و این برای جامعه یك فاجعه محسوب می شود؛ من در سال 89 منحنی آینده را ترسیم كرده و وضع امروز را پیش بینی كردم و اگر همین وضع ادامه پیدا كند، در سال 1404 به جای نهاد مستحكم خانواده به نهاد متلاشی خانواده می رسیم.

اما امروزه جوانان بزرگترین علت ازدواج نكردن را مشكلات مالی می دانند، هزینه های سرسام آوری كه روز به روز هم سرسام آورتر می شود و اینكه با آمدن بچه شرایط سخت تر هم می شود.

منبع:تسنیم
   تاریخ: ۰۴:۰۲ - ۰۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۲