دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

رمز بهبود دستخط كودكان
 
محققان كشور در پژوهش جالبی كه روی كودكان پیش دبستانی انجام داده اند، روش هایی را برای بهبود دست خط و درست نویسی چنین كودكانی ارائه كرده اند كه می تواند در ارتقای مهارت های یادگیری آنان مؤثر باشد.
به گزارش ایسنا، "یادگیری"، ابزار عمده انسان برای سازش یافتن با محیط در حال تغییر خود اســت. اگر كودكان امروز كه دارای افكار پیچیده و پیشرفته ای هســتند نتوانند به خوبی دروس مختلف درسی و غیردرسی را بیاموزند، نمی توانند زندگی خوبی داشته باشــند. ازاین رو، موفقیـت كودكان در مدرســـه تا حدودی به رویدادهایی بســتگی دارد كه آن ها قبل از ورود به مدرســه و در مرحله پیش دبستانی تجربه كرده اند.

ناتوانی های یادگیری زمانی مطرح می شوند كه پیشــرفت در آزمون های استانداردشده برای خواندن، نوشـتن و ریاضـیات به طور قابل ملاحظه ای زیر حد مورد انتظار بر اسـاس سـن، تحصیلات و سطح هوشـی باشـد.

محققان معتقدند ازجمله ویژگی هایی كه در كودكان پیش دبستانی با ناتوانی های یـادگیری مشـــاهـده می شود، شامل تأخیر در تحول حركتی، تـأخیرهـای زبـانی، اختلال های گفتاری و نوشـــتاری، و تحول شــناختی و مفهومی ضــعیف هستند. به ویژه ناتوانی یادگیری از نوع نارسانویسی به معنای نارسایی در هجی كردن صحیح كلمه و نوشتن آن، دســتخط بد، اشــتباه نوشــتن یك كلمه مشــابه، اجتناب از تكالیف نوشـــتنی، كندی در انجام تكالیف درســـی و خطای ثابت نوشـــتن، مشكلات در نقطه گذاری، ضعف در مهارت های زبانی مانند درك معنای كلمه و دســـتور زبان و مهارت های تفكر مانند سازمان دهی و برقراری ارتباط میان مطالب بسیار در زندگی كودك تأثیرگذار خواهند بود.

در همین ارتباط، یك پژوهش گروهی توسط متخصصانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای اراك، خمین، تبریز و كاشان انجام شده كه در آن تأثیر آموزش مهارت های ادراكی - حركتی بر بهبود دست خط در كودكان پیش دبستانی مورد بررسی علمی واقع شده است.

این پژوهش بر روی جمعی از كودكان پسر پیش دبستانی 5 تا 6 سال ارجاع داده شده به مركز مشاوره آموزش وپرورش شهر اصفهان انجام شده است.

این كودكان به دو گروه «آزمایش» و «شاهد» تقسیم شدند و سپس برای گروه آزمایش، برنامه تمرینی مهارت های ادراكی - حركتی به مدت 16 جلسه 45 دقیقه ای انجام شد و در نهایت، وضعیت دستخط دو گروه با یكدیگر مقایسه شد. محققان برای اجرای این مقایسه از سیاهه مشكلات دست خط استاندارد استفاده كردند.

نتایج این بررسی ها نشان داد كه استفاده از مهارت های ادراكی ـ حركتی با تقویت عضلات دست و مهارت های حركتی درشت و ظریف دست، در تحول مهارت های دست خط مؤثر است. درنتیجه این شیوه می تواند به عنوان یك شیوه تكمیلی در كنار درمان های اصلی این اختلال به كار رود.

به گفته لیلاالسادات میرصیفی فرد، پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی اراك و همكارانش، «بر اسـاس یافته های پژوهش ما می توان چنین ادعا كرد كه اگرچه تأثیر عوامل یادشده در خوانایی دســتخط كودكان پیش دبستانی، موضوعی پذیرفتنی است، اما توجه بیشتر به برخی جنبه ها به ویژه زمینه های پیش نوشتاری و تمرین های قبل از ورود به مدرســه، ضـــروری بـه نظر می رسد».

آن ها می افزایند: «از آن جملـه می توان كمك به تحول همه جانبه جسـمانی، به خصوص تحول عضـلات دست و توانمند شدن سـاختمان عضـلات، مفاصل و استخوان های انگشت، كف دست، مچ و بازو و همچنین هماهنگی بین چشــم و دســت و تقویت مهارت های حركتی ظریف اشــاره كرد كه بیش از هر مهارت دیگر، قبل از ورود بـه مـدرســـه باید مورد تأكید قرار گیرد».

طبق یافته های این مطالعه كه در فصل نامه «سلامت روان كودك» منتشر شده، با توجه به انعطاف پذیری كودكان، مشـكلات آنان در نوشـتن به هر شـكل كه باشد تا حد بالایی قابل حل شدن است، به شرط این كه كودكان را به موقع نسبت به اصلاح اشــكالات ترغیب كرده و از تجربیات آموزگاران ورزیده و مشــاوران تحصـیلی و روانشـناسان تربیتی بهره گرفته شود.

میرصیفی فرد و همكارانش معتقدند «می توان از نتایج این پژوهش و سـایر پژوهش های مشابه در همه مدارس پیش دبستانی و مهدكودك ها در جهت شـناسـایی هر چه زودتر مشـكلات دسـتخط و سایر مشكلات كودكان نارسانویس استفاده كرد».

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۱۳ - ۰۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۳