دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

مدرسه اوتیسم در همدان ساخته شد
 
بهره برداری از مدرسه ای مختص دانش آموزان اوتیسم در همدان را می توان گامی در جهت اجرای عدالت آموزشی دانست. با آغاز فعالیت این مدرسه، دانش آموزان طیف اُتیسم نیز مانند سایر افراد می توانند در یک شرایط و محیطی که مناسب آنهاست به تحصیل خود ادامه دهند.

با اجرای عدالت آموزشی، دانش آموزانی که نیازهای ویژه دارند نیز مانند سایر افراد، نیازمند مناسب سازی نظام تعلیم و تربیت در فضاهای آموزشی هستند تا بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند. اوتیسم نوعی اختلال شخصیتی و روانی است که فرد در آن بیشتر به درون گرایی و فاصله گرفتن از محیط پیرامون و انسان های اطرافش حتی خانواده دچار می شود. اُتیسم بیشتر در دوران کودکی در افراد ظاهر می شود و اکثراً قبل از رسیدن به 3سالگی علائم آن در فرد پدیدار می شود.

اما اکنون در شهر همدان، به همت مؤسسه خیریه نیک گامان جمشید تهران، بنیاد برکت و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان مدرسه ای ویژه دانش آموزان اوتیسم با شرایط و امکانات در حال ساخت است و این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی افتتاح می شود.

ساخت مدرسه اوتیسم با اعتبار 15 میلیارد تومانی در همدان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه 15 میلیارد تومان برای پروژه مدرسه اُتیسم همدان هزینه شده است، توضیح داد: بیش از 4 میلیارد تومان توسط مؤسسه خیریه نیک گامان جمشید تهران و 2 میلیارد تومان توسط بنیاد برکت در این پروژه هزینه شده و مابقی نیز به وسیله اعتبارات ملی و استانی تأمین شده است.

حمید شیرازیانی اظهار کرد: مدرسه اوتیسم همدان 1500 متر زیربنای آموزشی، 700 متر محوطه سازی، 120 متر دیوارکشی و 18 کلاس و اتاق دارد. سازه این پروژه بتنی است و ساخت آن از سال 97 آغاز شده که در حال حاضر مراحل پایانی تجهیز آن در حال انجام است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان خاطرنشان کرد: این مدرسه در منطقه ششصد دستگاه شهر همدان قرار دارد و مختص دانش آموزان طیف اوتیسم در تمام مقاطع تحصیلی است. این مدرسه اتاق تاریک، استخر آب درمانی و زمین بازی دارد.

برخی دانش آموزان طیف اوتیسم در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند

همچنین رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی استان، پیرامون وضعیت دانش آموزان اُتیسم در استان و افتتاح مجتمع آموزشی ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم در همدان، اظهار کرد: آمار دقیقی از دانش آموزان مبتلا به اوتیسم نداریم زیرا برخی به دلیل اینکه مدرسه ویژه ای برای آنها نداشتیم، در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.

طیبه محمدی گفت: در حال حاضر 25 دانش آموز اوتیسم در کنار دانش آموزان کم توان ذهنی در مدرسه فعلی اُتیسم مشغول به تحصیل هستند. به طور قطع آمار این دانش آموزان بیشتر از این عدد است زیرا تاکنون مدرسه ویژه ای برای این طیف از دانش آموزان درنظر گرفته نشده بود، برخی از دانش آموزان دارای اختلال اوتیسم در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.

محمدی با بیان اینکه مبتلایان به اُتیسم از نظر پردازش حسی متفاوت هستند، مطرح کرد: این افراد به سبب اختلالات هیجانی، شدت و ضعف احساسات متفاوتی دارند و گاهی دچار بهم ریختگی می شوند.

وی با تأکید بر لزوم وجود اتاق تاریک در مدارس ویژه دانش آموزان اُتیسم، گفت: هدف از وجود اتاق تاریک این است که پردازش حسی و اختلالات هیجانی- رفتاری دانش آموزان توسط کادردرمانگر و مشاور با استفاده از روش ها و فنون کاربردی کاهش یابد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه محیط دانش آموزان مبتلا به اختلالات اوتیسم باید امن و آرام باشد، مطرح کرد: این افراد نسبت به نور و سروصدا حساس هستند و سبک آموزش به این افراد متفاوت تر از سایر دانش آموزان با نیازهای ویژه است.

محمدی در رابطه با نیروی انسانی مورد نیاز برای آموزش دانش آموزان دارای اختلال اُتیسم، توضیح داد: در قسمت توانبخشی دچار کمبود شدید نیروی انسانی متخصص و مرتبط هستیم در حالیکه وجود نیروهای توانبخشی در مدارس با نیازهای ویژه برای پیشرفت آموزشی این دانش آموزان امری بسیار ضروری و مهم است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم با وجود اینکه با کمبود نیرو مواجه هستیم، همواره تلاش کرده ایم تا خدمات مورد نیاز را به این دانش آموزان ارائه دهیم. تمام نیروهای مورد استفاده در این مدرسه نیروهای مرتبط با این حوزه هستند و سوابق آموزش به دانش آموزان اوتیسم را دارند.

محمدی در پایان با اشاره به بهره برداری از پروژه مدرسه اوتیسم همدان در آینده نزدیک، بیان کرد: همه دانش آموزان اختلال طیف اوتیسم می توانند در این مدرسه ثبت نام کنند. تمام تدابیر لازم اندیشیده شده تا این دانش آموزان بتوانند در یک محیط امن و دارای امکانات کافی تحصیل کنند.
   تاریخ: ۰۹:۴۶ - ۰۲/۱۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۰