دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

استرس سالمندی زمینه ساز افسردگی
 
تهران - ایرنا - عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: یكی از جنبه های روانپزشكی شایع در میان سالمندان، افسردگی است و هنگامی كه سالمندان به زندگی گذشته و آینده خود نگاه می كنند، با استرسی مواجه می شوند كه زمینه افسردگی را در آنان بیدار می كند.
استرس سالمندی زمینه ساز افسردگی تهران - ایرنا - عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: یكی از جنبه های روانپزشكی شایع در میان سالمندان، افسردگی است و هنگامی كه سالمندان به زندگی گذشته و آینده خود نگاه می كنند، با استرسی مواجه می شوند كه زمینه افسردگی را در آنان بیدار می كند.

دكتر مصطفی حمدیه، متخصص روانپزشكی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: افسردگی در سالمندان كه با تحلیل رفتن حافظه همراه است، گاها با دمانس یا آلزایمر اشتباه گرفته می شود كه می توان گفت این دمانس در واقع دمانس واقعی نیست و به اشتباه گرفته می شود.

وی بیان داشت: تفكیك افسردگی سالمندان از بیماری های اختلالات شناختی و بیماریی هایی از قبیل دمانس و آلزایمر بحثی جدی در حیطه روانپزشكی برای افراد سالمند است و گاهی علائم اضطراب هم در كنار افسردگی در این سن به وفور مشاهده می شود.

حمدیه ادامه داد: مشكلات جسمی و فیزیكی در این سن، استرس هایی برای فرد سالمند به وجود می آورد كه به نوبه خود می تواند منجر به اختلالات روانی شود. مانند مشكلات قلبی و عروقی، انجام اعمال جراحی قلب، دیابت، مشكلات كبدی. وجود بیماری های مذكور و پیگیری جهت درمان، موجب استرس هایی خواهد شد كه خود منجر به افسردگی، اضطراب و اختلالات شناختی می شود.

فوق تخصص نوروسایكوسوماتیك دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی افزود: همانطور كه اشاره شد مسائل فیزیكی و جسمی با مسائل روانی ارتباط تنگاتنگ دارند و به دلیل افزایش سن، اختلالات شناختی و جسمی فرد سالمند را در بر می گیرند كه تفكیك این دو حیطه جهت تشخیص و درمان برای فرد سالمند مهم است.

متخصص روانپزشكی اظهار داشت: گاهی موارد مربوط به اختلالات شناختی كه عمدتا حافظه ای است در سالمندی رخ می دهد، دلیل آن سن بالا است. برخی مواقع فرد سالمند از فراموش كاری گله مند می باشد كه این موضوع جزء مسائل فیزیولوژیك طبقه بندی می شود و متناسب با سن است و البته این مورد می تواند زمینه ای برای شروع دمانس یا آلزایمر در افراد سالمند باشد.

وی با اشاره به اینكه توجه به منزلت افراد در این سن و توجه به ویژگی ها چه مرد و چه زن مهم است، گفت: این افراد معمولا دارای خانواده و نوه و نتیجه هستند و حفظ كرامت برایشان از ارزش بالایی برخوردار است.

وی بیان داشت: آنچه كه آرزوی سالمندان تلقی می شود، عبور از سالمندی با آرامش و راحتی است. چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ روانی. متاسفانه در جوامع پیشرفته و در جوامع امروزی بزرگترها و مسن تر ها كنار گذاشته می شوند و خیلی بی مورد به خانه سالمندان سپرده می شوند و مورد توجه جوان ها قرار نمی گیرند و جوان ها با آن ها ارتباط درست و منطقی برقرار نمی كنند و خود این ها می تواند به سلامتی این افراد به طور جدی لطمه وارد كند.

وی افزود: با توجه به ضرورت پرداختن به مساله اضطراب، افسردگی، مسائل جنسی، خواب سالمندان و مسائل شناختی خفیف و هم چنین به موضوع كووید 19 و مشكلاتی كه برای سالمندان ایجاد می شود، باید بیشتر در این خصوص بحث و تبادل نظر شود.

برچسب ها
- دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
- سالمندان
- افسردگی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۵ - ۰۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۱