دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

آن چه درباره «پیرگوشی» باید بدانیم
 
آن چه درباره «پیرگوشی» باید بدانیم
گروه سلامت- گوش یکی از مهم ترین و حیاتی ترین اندام های بدن و عضوی پیچیده است که علاوه بر شنوایی، عهده دار تعادل در بدن است و هرگونه اختلال در دستگاه آن می تواند موجب بروز سرگیجه، سر درد و اختلالات دیگر شود. آن گونه که اعلام شده، بیشترین اختلالی که مربوط به گوش است، به کم شنوایی بر می گردد و بر اساس سرشماری سال 1395 بیش از 450 هزار نفر از جمعیت کشور با مشکل کم شنوایی دست و پنجه نرم می کردند. کم شنوایی علل مختلفی دارد که ژنتیک یک بُعد آن است اما ابعاد دیگر آن به توجه نکردن به بهداشت و تشخیص و درمان به موقع آن مربوط است. در این بین، شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که «پیرگوشی» چیست و دلایل ایجاد آن چه مواردی است؟

افت تدریجی شنوایی
یک متخصص گوش، حلق و بینی می گوید: افت تدریجی شنوایی بر اثر افزایش سن را پیرگوشی می گویند که معمولاً از سنین بالای 50 سال شروع می شود و تقریباً 40 درصد افراد بالای 60 سال، دچار اختلال پیرگوشی هستند. «رحمانی» اضافه می کند: افرادی که به پیر گوشی مبتلا شدند بیشتر قادر به شنیدن صدا در محدوده فرکانس های بم هستند. به گفته وی، افراد پیر گوش، صدا را می شنوند اما گاهی درک کلمه دقیق برایشان مشکل است. وی یادآور می شود: بر اساس تحقیقات انجام شده، قرار گرفتن در معرض سر و صدای بلند به صورت روزمره، استعمال دخانیات، برخی بیماری های زمینه ای مانند دیابت و همچنین فشار خون بالا احتمال ابتلا به پیرگوشی را افزایش می دهد و البته عواملی همچون ژنتیک و ارث در بروز پیرگوشی موثر است که با معاینه اتوسکوپی و تمپانومتری قابل تشخیص است.
این متخصص اضافه می کند: آن چه که امروز در خصوص پیرگوشی مطرح است، ابتلا به پیرگوشی زودرس است که به دلیل استفاده مداوم از برخی تجهیزات به روز مانند هدفون، هندزفری و گوش دادن موزیک با صدای بلند، این اختلال در افراد 18 تا 50 سال نیز دیده شده است. «رحمانی» خاطرنشان می کند: افراد مبتلا به پیرگوشی قادر به درک دقیق کلماتی که به گوششان می خورد نیستند بنابراین به دلیل تکرار کلمات از سوی اطرافیان خود ممکن است به افسردگی مبتلا شوند. وی تصریح می کند: افراد مبتلا به پیرگوشی باید هرچه سریع تر برای درمان خود اقدام کنند.

چکاپ سالانه انجام شود
یک متخصص گوش، حلق و بینی دیگر هم با تاکید بر این که گوش هم مانند سایر اندام های بدن با افزایش سن، تحلیل می رود و افراد دچار پیرگوشی می شوند، می گوید: همه افراد به خصوص کسانی که در محیط های پرسروصدا کار می کنند حتماً چکاپ سالانه شنوایی سنجی انجام دهند. دکتر «رزم پا» با بیان این که با پا به سن گذاشتن افراد، همانند همه قسمت های بدن، شنوایی هم تحلیل می رود، اظهارمی کند: معمولاً از 50 سالگی به بعد، کاهش شنوایی رخ می دهد که در اصطلاح پیرگوشی نامیده می شود که این پیرگوشی به تدریج از فرکانس های بالا شروع می شود و در ادامه به ناشنوایی در قبال فرکانس های کم می رسد. وی با تاکید بر این که با افزایش سن، شنوایی کاهش می یابد که افراد باید سعی کنند با مراقبت از گوش، آسیب کمتری به آن وارد شود، درباره بهداشت سلامت گوش توصیه می کند: افراد از هدفون و گوشی تلفن همراه کمتر استفاده کنند و در کنار بلندگو یا صدای بلند ننشینند، ضمن این که حتماً به صورت دوره ای چکاپ سالانه داشته باشند.

توجه اطرافیان و استفاده به موقع از وسایل تقویت شنوایی
مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هم نکته هایی درخصوص آن چه درباره پیرگوشی باید بدانیم بیان می کند. دکتر «فلوریا انفرادی» می گوید: پیرگوشی، افت تدریجی و پیش رونده کم شنوایی حسی- عصبی است و رایج ترین علت کم شنوایی محسوب می شود. وی با بیان این که به طور معمول، این عارضه از سن 50 سالگی آغاز می شود، می افزاید: افراد مبتلا به پیرگوشی صداها را می شنوند ولی آن ها را تشخیص و تفکیک نمی دهند. به گفته وی، یکی از دیگر ویژگی های پیرگوشی، بدتر شدن تشخیص کلمات در محیط های پر سر وصداست. وی با بیان این که دلایل متعددی برای پیرگوشی وجود دارد، اضافه می کند: به طور معمول، افرادی که در معرض سر و صدای بلند قرار دارند، زودتر از دیگران پیرگوشی را تجربه می کنند. وی بیان می کند: علت دیگر، داروهای اتوتوکسیک یا سمی برای گوش هستند به طوری که برخی از داروها به شنوایی آسیب می زنند و روند پیرگوشی را تسریع می کنند. دکتر «انفرادی» می گوید: همچنین، بین پیرگوشی و فاکتورهای خطری مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا و بیماری دیابت ارتباطات معناداری وجود دارد. وی با اشاره به این که پیرگوشی امری اجتناب ناپذیر است، می افزاید: پیرگوشی با توجه اطرافیان و استفاده به موقع از وسایل تقویت شنوایی و سمعک قابل درمان است. وی ادامه می دهد: کم شنوایی سالمندان به دلیل اختلال در برقراری ارتباط با اطرافیان موجب افسردگی و گوشه گیری آنان و همچنین موجب افزایش احتمال رخداد حوادث برای آن ها می شود. وی یادآور می شود: با تجویز درست و منطقی وسایل کمک شنوایی مانند سمعک می توان شرایط سالمندان را بهبود بخشید.
منبع خبر:
روزنامه خراسان
   تاریخ: ۰۰:۲۹ - ۰۹/۱۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۵