دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

وب دا - تشکیل کمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت در کلینیک پزشکی و توانبخشی اسماء
 
کمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت (ICF) و طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت افراد دارای معلولیت، در قالب همکاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و اداره کل بهزیستی استان تهران، در کلینیک پزشکی و توانبخشی اسماء آغاز به کار کرد.
تشکیل کمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت در کلینیک پزشکی و توانبخشی اسماء
کمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت (ICF) و طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت افراد دارای معلولیت، در قالب همکاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و اداره کل بهزیستی استان تهران، در کلینیک پزشکی و توانبخشی اسماء آغاز به کار کرد.



به گزارش وبدا، آغاز به کار کمیسیون تشخیص نوع و شدت معلولیت (ICF) و طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت افراد دارای معلولیت، در کلینیک پزشکی و توانبخشی اسماء که از جمله مراکز درمانی تابعه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است، طی نشستی با حضور معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران، کارشناس مسئول حوزه ICF بهزیستی استان تهران، مدیر توانبخشی و مدیر اداره پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، رییس و مدیر مرکز اسماء و متخصصان عضو کمیسیون ICF مرکز اسماء، به طور رسمی اعلام شد.

بین 4 تا 5 هزار نفر که بنوعی دارای ناتوانی و معلولیت هستند، در نوبت رسیدگی و تکمیل پرونده در کمیسیون های ICF استان تهران قرار دارند

یوسف رضایی، معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران در این نشست، گفت: هم اکنون بین 4 تا 5 هزار نفر که به نوعی ناتوانی و معلولیت دارند، در نوبت ارزیابی و تشخیص نوع و شدت معلولیت در کمیسیون های ICF استان تهران قرار دارند که با همکاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و آغاز فعالیت کمیسیون ICF در مرکز اسماء، به کار افراد بیشتری رسیدگی خواهد شد و تعداد افراد در نوبت، کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: با ارزیابی و طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت افراد دارای معلولیت در کمیسیون های ICF، اطلاعات مربوط به نوع و شدت معلولیت در سامانه سازمان بهزیستی ثبت می شود و بهزیستی با صدور کارت معلولیت برای این افراد، می تواند خدمات و تسهیلات مورد نیاز آنان را ارائه دهد.

رضایی تصریح کرد: یکی از مواردی که برای ما بسیار اهمیت دارد، ورودی سازمان بهزیستی است. یعنی دروازه ورود افراد توانخواهی که به هر دلیل درگیر موضوع معلولیت می شوند، کمیسیون ICF است. در این کمیسیون، نوع و شدت معلولیت مشخص می شود و براساس نقشه راهی که با توجه به تشخیص کمیسیون طراحی می شود، نوع خدمات مورد نیاز افراد، برنامه ریزی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مجموع تخت های بهزیستی استان تهران از تخت های بستری سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران، بیشتر است، افزود: سازمان بهزیستی با تنوع و تعدد خدمات در حوزه توانبخشی، سلامت اجتماعی و پیشگیری مواجه است، اما 60 درصد از حجم فعالیت های سازمان بهزیستی، در حوزه توانبخشی تعریف می شود و برای ارائه این خدمات، نیاز به ارزیابی شرایط معلولیت و طبقه بندی عملکرد افراد نیازمند داریم که تاکنون از طریق 14 تیم ICF (کمیسیون ها) در استان تهران به آن رسیدگی می شد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران اظهار کرد: برغم فعالیت 14 کمیسیون در مناطق مختلف استان تهران، تصمیم گرفته شد تا با همکاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، کمیسیون ICF در کلینیک پزشکی و توانبخشی اسماء نیز تشکیل شود تا با فعالیت این کمیسیون، پرونده افراد در نوبت، زودتر تکمیل و به چرخه دریافت خدمات وارد شوند.

رضایی، همکاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این خصوص را ارزشمند خواند و گفت: نوع رشته های این دانشگاه که ترکیبی از توانبخشی، سلامت اجتماعی و روانی است، منحصربفرد بوده و همکاری این دانشگاه، نه فقط در حوزه ICF، بلکه در حوزه های دیگر هم کمک بسیار بزرگی برای سازمان بهزیستی خواهد بود و زمینه های همکاری با این دانشگاه، بسیار زیاد است.

در ادامه، افسانه سیف اللهی، دبیر و مسئول کمیسیون ICF مرکز پزشکی و توانبخشی اسماء و مدرس دستورالعمل و استانداردهای طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت اداره کل بهزیستی استان تهران نیز بیان کرد: فعالیت این کمیسیون به صورت جمعی بوده و همه متخصصان حوزه توانبخشی، متخصص مغز و اعصاب و پزشک عمومی در کنار یکدیگر، به وضعیت توانایی و سلامت افراد دارای معلولیت رسیدگی می کنند.

وی افزود: دبیر این کمیسیون که از طرف سازمان بهزیستی، بر حسن اجرای دستورالعمل و استانداردهای ICF نظارت می کند، حضور الزامی در کمیسیون دارد و با همکاری دیگر اعضای این کمیسیون، به وضعیت سلامتی افراد ارجاع شده، رسیدگی کرده و نسبت به تشخیص نوع و شدت معلولیت اقدام می کنند.

سیف اللهی، تصریح کرد: در بررسی از وضعیت سلامتی افراد، متخصصان عضو کمیسیون، به چگونگی ارزیابی، مولفه های تشخیص، تمرکز بر ناتوانی ها و عواملی که باعث افت عملکرد فرد می شود، توجه می کنند و پس از ثبت نتایج ارزیابی، این نتایج به صورت کتبی به بهزیستی استان تهران اعلام می شود و در ادامه، مراحل اداری خود را طی می کند.

فعالیت کمیسیون های ICF، به ارائه خدمات منطبق بر نیاز افراد و برنامه ریزی کلان کشور در این حوزه کمک می کند

دکتر مهرداد نقی خانی، رییس کلینیک پزشکی و توانبخشی اسماء در حاشیه این نشست، درخصوص آغاز به کار کمیسیون ICF در این مرکز آموزشی و درمانی، عنوان کرد: فعالیت کمیسیون های ICF بهزیستی، به ارائه خدمات منطبق بر نیاز افراد، برنامه ریزی کلان کشور و پیشگیری از معلولیت ها کمک می کند.

وی درخصوص چگونگی فعالیت کمیسیون ICF، اظهار کرد: سازمان بهزیستی در سراسر کشور برای تشخیص نوع و شدت معلولیت افراد، از استاندارد بین المللی ICF یا دستورالعمل « طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت » استفاده می کند و برای ارزیابی تخصصی شرایط معلولیت افراد، کمیسیون های تخصصی ICF در شهرها و مناطق مختلف دایر کرده که یکی از این کمیسیون های تخصصی، از امروز در کلینیک پزشکی و توانبخشی اسماء آغاز به کار کرد.

دکتر نقی خانی افزود: کمیسیون ICF، متشکل از متخصصان شش تخصص توانبخشی (فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، روانشناسی)، پزشک عمومی و متخصص مغز و اعصاب است که با دبیری و یا مسئولیت یکی از کارشناسان و متخصصان سازمان بهزیستی، با توجه به نیاز و حجم ارجاعات به این کمیسیون، تشکیل جلسه می دهد و به وظیفه ارزیابی و طبقه بندی عملکرد، ناتوانی و سلامت افراد کم توان که متقاضی تسهیلات و خدمات سازمان بهزیستی هستند، می پردازد.

وی با بیان اینکه انتخاب کلینیک پزشکی و توانبخشی اسماء برای استقرار کمیسیون ICF از سوی سازمان بهزیستی، به دلیل وجود تخصص های مختلف توانبخشی و توانمندی علمی و تخصصی کارشناسان و متخصصان است، گفت: این کلینیک دارای یکی از بهترین بخش های توانبخشی دست، تربیت شنیداری و گفتار و زبان است، علاوه بر اینکه بخش های مربوط به انواع خدمات کاردرمانی از بعد جسمی و ذهنی و کاردرمانی شیرخواران زیر یک سال، افراد طیف اتیسم، روانشناسی، فیزیوتراپی، شنوایی شناسی و نوروفیدبک را داراست و از توان علمی متخصصان مغز و اعصاب، روانپزشک و پزشک عمومی نیز بهره می برد.

وی افزود: به طور میانگین روزانه 150 فرد توانخواه و نیازمند به خدمات توانبخشی و سلامت روانی – اجتماعی، به این کلینیک مراجعه و خدمات مورد نیازشان را دریافت می کنند.

همکاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بهزیستی، در بازنگری و بومی سازی استانداردهای ICF

دکتر فرهاد آزادی، مدیر توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در حاشیه این نشست گفت: این دانشگاه، در بازنگری و بومی سازی استانداردهای ICF، با سازمان بهزیستی همکاری می کند.

وی از دیگر موارد همکاری دانشگاه با بهزیستی را در حمایت های لازم از افراد توانخواه پیش از ارجاع آنان به کمیسیون های ICF، ذکر کرد و گفت: اشکالی که هم اکنون در سیستم طبقه بندی ICF وجود دارد، ارجاع افراد دارای معلولیت به کمیسیون ICF، پس از گذشت شش ماه از بروز ضایعه یا معلولیت است، در صورتی که از نظر متخصصان توانبخشی، شش ماه اول پس از بروز ضایعه و یا معلولیت، زمان طلایی محسوب می شود که بیشترین میزان تاثیرگذاری خدمات توانبخشی بر بهبودی فرد را انتظار داریم و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درصدد است که از طریق بهزیستی، کد موقت به این افراد داده شود تا امکان تامین هزینه ارائه خدمات توانبخشی از طریق موسسات بیمه گر را برای فرد توانخواه ایجاد کند و این خدمات طی شش ماه طلایی، از طریق مراکز درمانی و توانبخشی ارائه شود.

مدیر توانبخشی دانشگاه افزود: در واقع، اگر فردی طی همین بازه زمانی شش ماه اول بعد از ضایعه و بروز معلولیت، با دریافت خدمات توانبخشی، بهبود یافت، کمیسیون به این فرد، شدت معلولیت را با کد خفیف، ارزیابی و طبقه بندی می کند و یا اصلا در مراحل ارزیابی قرار نمی دهد، و اگر پس از شش ماه دریافت خدمات توانبخشی، از ناتوانی فرد کاسته نشد و ناتوانی ثابت ماند، کمیسیون ICF که پس از شش ماه تشکیل می شود، کد شدیدتر به معلولیت فرد می دهد و سازمان بهزیستی، ارائه حمایت ها و خدمات مورد نیاز او را آغاز خواهد کرد.

دکتر آزادی، نقش دانشگاه را در پوشش بیمه ای افراد مددجو نیز موثر دانست و اظهار کرد: یکی از اشکالاتی که موسسات بیمه گر بر طبقه بندی ICF می گیرند، در مورد تعیین نوع معلولیت است. به طوری که افراد دارای کم توانی در طبقه ای قرار می گیرند که نوع معلولیت به صورت کلی مشخص می شود و در مورد جزییات مربوط به نوع معلولیت، اطلاعاتی ثبت نمی شود و لذا، در این بخش نیز دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می تواند به موضوع ورود کند و متخصصان این دانشگاه، در تجزیه و تحلیل نوع معلولیت و تعیین جزییات آن کمک کنند.

وی افزود: 900 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پتانسیل بالقوه ای هستند که می توانند در انجام مطالعات، بومی سازی و دستیابی به راهکارهای لازم در اجرای استانداردهای ICF و چگونگی دسترسی مددجویان بیشتری به خدمات و تسهیلات بهزیستی، مشارکت کنند.

وی در پایان به نقش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به عنوان پل ارتباطی بین بهزیستی و وزارت بهداشت اشاره کرد و ادامه داد: برخی از نیازهای مددجویان سازمان بهزیستی می تواند از طریق دانشگاه، به وزارت بهداشت منتقل شود تا متولیان نظام سلامت در رفع بخشی از نیازهای توانخواهان، همکاری کنند.

وی، نمونه این همکاری را در تهیه و تلقیح حدود شش هزار دوز واکسن آنفلوانزا برای مددجویان سازمان بهزیستی در سال جاری ذکر کرد.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۲:۲۹ - ۰۸/۱۲/۱۴۰۱   بازدید: ۲۲۵