دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

هشدار؛ استفاده بیش از حد از هندزفری شنوایی تان را کم می کند
 
رییس انجمن شنوایی شناسی به عوارض استفاده از هندزفری اشاره کرد و گفت: یک کودک می تواند در طول 24 ساعت، 60 دقیقه با شدت 60 درصد ولوم از هندزفری استفاده کند و بیش از این، با عارضه کم شنوایی همراه است.




به گزارش پایگاه خبری وب دا در همدان، نسرین گوهری گفت: افرادیکه کم شنوایی ناگهانی برای آنها اتفاق می افتد باید هر چه سریعتر به مراقب شنوایی شناسی یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند.
وی بر اهمیت غربالگری شنوایی و تشخیص زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی در جامعه تاکید کرد وگفت: شعار امسال روز جهانی شنوایی، مراقبت از گوش و شنوایی برای همه؛ بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم، است.
رییس انجمن شنوایی شناسی با بیان اینکه مراقبین شنوایی شناسی در سه حوزه تشخیص، پیشگیری و درمان فعالیت می کنند ادامه داد.. غربالگری شنوایی نوزاد بعد از تولد و قبل از دوران مدرسه توسط مراقبین شنوایی شناسی انجام می شود.

وی گفت: کم شنوایی یک ناتوانی ارتباطی محسوب می شود که شیوع آن در جامعه بطور کلی و در سالمندان بطور خاص در حال افزایش نگران کننده است.

دکتر گوهری با اشاره به اینکه حدود 466 میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده هستند افزود: 34 میلیون نفر از این تعداد را کودکان تشکیل می دهند بطوریکه می توان گفت تا سال 2050 بیش از 900 میلیون نفر از مردم جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده خواهند بود.

وی ادامه داد: شیوع کم شنوایی ناتوان کننده دوره نوزادی 1 تا 3 نوزاد در هر 1000 تولد زنده گزارش شده است، اما 60 در صد از کم شنوایی کودکان از طریق مداخله به موقع قابل پیشگیری هستند. همچنین شایان توجه است که 1/1 میلیارد نفر جوان (35-12 سال) در معرض خطر کم شنوایی ناشی از قرار گرفتن در معرض صدا های بلند قرار دارند.

رییس انجمن شنوایی شناسی با اشاره به اینکه حدود نیمی مشکلات کم شنوایی مادرزادی می تواند ناشی از ازدواج فامیلی باشد افزود: ضربه به سر و عفونت های مادرزادی نیز می تواند عامل کم شنوایی باشد.

وی به عوارض استفاده از هندزفری نیز اشاره کرد و افزود: یک کودک می تواند در طول 24 ساعت، 60 دقیقه با شدت 60 درصد ولوم از هندزفری استفاده کند و بیش از این، با عارضه کم شنوایی همراه است.

دکتر گوهری افزود: کودکانی که مکرر دچار عفونت گوش میانی می شوند، نیاز به چکاب دوره ای دارند. زیرا، می تواند در سن مدرسه منجر به اختلال شنوایی شود.

وی از مغفول ماندن غربالگری شنوایی سالمندان در کشور خبر داد و گفت: کم شنوایی در سالمندان می تواند منجر به آلزایمر و دمانس شود.

گروه خبری : آموزشی و پژوهشی کد خبر : 123769
   تاریخ: ۱۴:۰۷ - ۱۴/۱۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸