دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

تاخیر در رشد طبیعی گفتار و زبان می تواند از عوارض بیماری ناشنوایی کودکان باشد
 
تاخیر در رشد طبیعی گفتار و زبان می تواند از عوارض بیماری ناشنوایی کودکان باشد کارشناس مسئول واحد بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت گفت: تاخیر در رشد طبیعی گفتار و زبان و اختلالات در برقراری ارتباط می تواند از عوارض بیماری ناشنوایی کودکان باشد.

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر؛ فرزانه گشمردی بیان داشت: سلامت گوش و مراقبت از شنوایی از آن جهت قابل اهمیت است که سومین عامل سال های سپری شده با ناتوانی است و حدود 460 میلیون نفر در جهان را شامل می شود که ضروری است جهت پیشگیری از کم شنوایی کلیه نوزادان 3 تا 5 روزه و کلیه کودکان 3 تا 5 سال از نظر شنوایی غربالگری شوند.
وی اضافه کرد: ایجاد کم شنوایی به دلیل عفونت های داخل رحمی مانند سرخجه، سفلیس و تب خال تناسلی مادر، ناسازگاری خون پدر و مادر، نارسی نوزاد، دیابت مادر، بدشکلی های ساختارهای گوش، یرقان، زردی بعد از تولد، کمبود اکسیژن نوزاد هنگام تولد و... است.
این کارشناس اظهار داشت: تاخیر در رشد طبیعی گفتار و زبان، اختلال عاطفی و رفتاری، اختلالات در برقراری ارتباط، در یادگیری، در خواندن نوشتن، در حافظه شنیداری و... از عوارض این بیماری است.
وی در خصوص نوزادان زیر سه ماه گفت: نوزادان زیر سه ماهی که به صدای بلند واکنش سریع نشان نمی دهند، با صدای آهسته آرام نمی شوند، آوای «اوه» را نمی سازند، نوزادانی که با صدای معمولی از خواب بیدار نمی شود و به صدای اطرافیان واکنش نشان نمی دهند مشکوک به مشکل شنوایی هستند.
گشمردی عنوان داشت: نوزادان بین 3 تا 8 ماه در پاسخ به صدا عکس العملی ندارند و هیجان نوزاد سالم را در پاسخ به جغجغه نشان نمی دهد، نوزادانی که در پاسخ به صدا چشم های خود را حرکت نمی دهند و نوزادانی که تا شش ماهگی هیچ گونه تقلید صدایی انجام نمی دهند مشکوک به مشکل شنوایی می باشند.
وی تصریح کرد: مشکل شنوایی نوزادان بین 10 تا 12 ماه شامل واکنش نشان ندادن به اسم خود، عدم توانایی در گفتن مامان و بابا، ناتوانی در صدای سازی وعدم حساسیت به اصوات است.
این کارشناس توصیه داشت: تا کلیه نوزادان 3 تا 5 روزه توسط شنوایی سنج مورد ارزیابی قرار گیرند و حتماً تا 6 ماهگی وضعیت نوزادان از نظر شنوایی مشخص گردد همچنین در سن 5-3 سالگی مجدداً برای کوکان غربالگری شنوایی صورت گیرد.
کارشناس مسئول واحد بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت گفت: غربالگری شنوایی برای کودکان 5-3 سال به دلیل مشکلات شنوایی نظیر عفونت گوش میانی یا پرده گوش و استفاده از بعضی از آنتی بیوتیک ها اهمیت زیادی دارد زیرا اغفال خانواده ها جهت این بیماری کودک خود، باعث اختلال شنوایی این عزیزان می گردد.
وی تاکید داشت: جهت غربالگری بدو تولد کودکان خود به مرکز خدمات جامع سلامت شهری هفتم تیر، بیمارستان شهدای خلیج فارس و بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراجعه نمایند.
ایشان در خصوص ارجاع کودکان 5-3 سال جهت سنجش سلامتی تاکید داشت: والدین گرامی قبل از مراجعه به مرکز شنوایی به مراکز خدمات جامع سلامت خود مراجعه و فرم ارجاع سلامت کودک خود دریافت نمایند تا از تخفیف های ویژه برخوردار شوند و پس ازآن می توانند به مرکز شنوایی که آدرس آن سنگی –پل پوردرویش-نرسیده به تیپاکس –مرکز ارزیابی ناشنوایی و تجویز سمعک مراجعه نمایند.
با فرارسیدن 3 مارس (12 اسفند) به مناسبت روز جهانی شنوایی، کمپین اطلاع رسانی امسال با شعار " مراقبت از گوش و شنوایی برای همه! بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم " برگزار شد.
انتهای پیام/ ا.س-3000
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۱۳:۱۷ - ۱۴/۱۲/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۴