دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

ابتلای 30 درصد دانشجویان یا خانواده های آنها به كرونا
 
معاون دانشجویی دانشگاه تهران از فوت 6 دانشجوی این دانشگاه بر اثر ابتلا به كرونا ویروس خبر داد و گفت: حدود 30 درصد دانشجویان و یا خانواده های آنها به بیماری كرونا مبتلا شدند.
ابتلای 30 درصد دانشجویان یا خانواده های آنها به كرونا معاون دانشجویی دانشگاه تهران از فوت 6 دانشجوی این دانشگاه بر اثر ابتلا به كرونا ویروس خبر داد و گفت: حدود 30 درصد دانشجویان و یا خانواده های آنها به بیماری كرونا مبتلا شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سعید حبیبا به تشریح فعالیت های دانشجویی دانشگاه تهران در دوران شیوع كرونا پرداخت و گفت: این ویروس به نوعی تمام بشریت را تحت الشعاع خود قرار داد و ما مجبور به تغییر روش زندگی فردی و اجتماعی خود هستیم. با توجه به اینكه كرونا تمامی حوزه آموزشی، شخصی و خانوادگی را تحت الشعاع قرار داده، دانشجویان را نیز با مشكلات عدیده ای مواجه كرده و حتی در عرصه حوزه دانشجویی متأسفانه شش نفر از دانشجویانمان را از دست داده ایم، اما مشكلات ایجاد شده باعث نشد ما پیشرفت و توسعه در عرصه علم و دانش را متوقف كنیم. همچنان كه در عرصه كرونا مسائل حیاتی تعطیل نشد، آموزش و پژوهش هم تعطیل نشد.

وی ارزیابی سلامت و صدور گواهی سلامت برای تمامی دانشجویان متقاضی خوابگاه را از جمله كارهای انجام شده در مركز بهداشت عنوان كرد و افزود: كار مناسب دیگر انجام تست اختصاصی كرونا با همكاری دانشگاه علوم پزشكی در آزمایشگاه تشخیص طبی دانشگاه تهران و تهیه و استفاده از كیت های تشخیص سریع كرونا است كه هم اكنون در حال انجام است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران به بیان اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت پرداخت و افزود: در عرصه بهداشت و درمان كه حوزه وسیع و گسترده ای است یكی از مهم ترین اقداماتی كه از ابتدای شیوع ویروس كرونا توسط این حوزه صورت گرفت رصد كردن مسافرت دانشگاهیان به دانشگاه های مختلف دنیا و نیز دانشجویان خارجی بود كه از كشورهای مختلف دنیا به ایران می آمدند.

وی در بحث اطلاع رسانی با هدف كنترل شیوع كرونا گفت: واحد بهداشت دانشگاه ده ها بنر در اماكن مهم و پرتردد دانشكده ها و پردیس ها نصب كرد و صدها پوستر و بروشور آموزشی در خوابگاه ها و ساختمان های مركزی توزیع و پیام های متعددی از طریق اتوماسیون و ایمیل برای همكاران ارسال شد.

حبیبا تأكید كرد: با برگزاری نشست های تخصصی با كارشناسان، مدیران، مسئولان درمانگاهی و پزشكان برای تدوین پروتكل ها و رویه های پیشنهادی توانستیم پروتكل های بهداشتی مربوط به كرونا را در سطح دانشگاه تدوین كنیم كه مورد استقبال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز قرار گرفت. با آغاز پاندمی كرونا در حد توان مواد ضدعفونی كننده و تب سنج تهیه و در اختیار واحدهای پرتردد دانشگاه قرار دادیم تا بتوانیم در شروع كرونا فضای روانی را تا حدودی تعدیل كنیم.

به گفته وی، تشكیل تیمی متشكل از 40 نفر رابط بهداشتی واحدها، مدیریت ها و دانشكده های دانشگاه برای اطمینان از انجام اقدامات و امور مرتبط با كرونا، انجام سه دوره كامل بازدیدهای بهداشتی از كلیه اماكن خوابگاهی، اداری و آموزشی، نظارت بر عملیات گندزدایی در دانشگاه و نظارت و بازرسی در عرصه های مختلف آزمون های سراسری، كارشناسی ارشد، دكتری و آزمون های زبان انگلیسی و بسندگی زبان عربی كه با رعایت پروتكل ها به درستی برگزار شد، از دیگر اقدامات انجام شده در یك سال كرونایی توسط معاونت دانشجویی است.

حبیبا در بحث تشخیصی، درمانی و پیگیری وضعیت درمانی و بهبودی مبتلایان به بیماری در دانشگاه، توضیح داد: این مهم با راه اندازی امكان ثبت اطلاعات دانشگاهیان مبتلا در سایت مركز بهداشت و حضور تیم های سیار مركز بهداشت (پزشك و پرستار) در دانشگاه به منظور كنترل وضعیت سلامت همكاران و راه اندازی تست سرولوژی تشخیص كرونا با انجام 700 مورد آزمایش و راه اندازی نمونه گیری تست پی سی آر با همكاری علوم پزشكی تهران، امكان پذیر شد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران به اقدامات انجام شده در حوزه آموزش دانشجویان این دانشگاه اشاره كرد و افزود: كرونا علاوه بر جسم، سلامت روان بسیاری از دانشجویان و كارمندان را هم تحت الشعاع قرار داد، لذا مركز مشاوره برای حفظ كاركردهای آموزشی دانشجویانی كه امكان تهیه تجهیزات كمك آموزشی هوشمند برای آموزش مجازی را نداشتند و این مسئله منجر به محرومیت از استفاده كلاس های مجازی این دانشجویان شده بود، دست به كار شد و توانست مشكلات آنها را بهبود بخشد، لذا حفظ كاركردهای آموزشی دانشجویان به ویژه دانشجویان كم بضاعت وظیفه دیگری بود كه توانستیم به خوبی به انجام برسانیم كه از محورهای این اقدامات می توان به تهیه و توزیع 189 تبلت در بین دانشجویان بازمانده از آموزش مجازی اشاره كنیم.

وی یكی از اقدامات بسیار مؤثر در ترم كرونایی را توسعه مشاوره برخط و تلفنی در ترم كرونایی عنوان كرد و گفت: با توجه به ترم مجازی و عدم دسترسی بسیاری از دانشجویان به خدمات حضوری، فعالیت های واحد مشاوره تلفنی گسترش پیدا كرد به گونه ای كه دانشجویان قادر به بهره گیری از خدمات مشاوره تلفنی روزانه از ساعت 9 صبح تا 21 هستند، همچنین فعالیت های مشاوره برخط گسترش پیدا كرد، به نحوی كه دانشجویان روزانه قادر به بهره گیری از خدمات مشاوره برخط نیز هستند كه این روش با استقبال دانشجویان مواجه شده است.

وی اظهار كرد: ارتقای سواد سلامت روان دانشجویان با برگزاری وبینارهای سلامت روان از اقدامات مركز مشاوره است كه دانشجویان سراسر كشور می توانند ساعت 16 تا 18 از طریق لینك مستقیم و گزینه مهمان در وبینارها شركت نمایند، تاكنون 107 وبینار تخصصی برگزارشده و تعداد شركت كنندگان 85600 نفر به ساعت است.

حبیبا به نتایج به دست آمده از طرح همدلی در دانشگاه تهران اشاره كرد و گفت: فوت 6 دانشجو بر اثر بیماری كرونا و ابتلای حدود 30 درصد دانشجویان و یا خانواده های آنها به بیماری كرونا و نیز بیش از 31 درصد دانشجویان از ابتلای خود و یا خانواده به بیماری كرونا ابراز نگرانی شدید كردند. بیش از 20 درصد از دانشجویان به دلیل شرایط ناشی از كرونا و مشكلات شدید اقتصادی ناشی از آن دچار غمگینی شدید شده اند كه این مسأله مسئولیت ما و خانواده ها را مضاعف می كند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۰:۴۳ - ۰۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۹