دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جزئیات جدول واكسیناسیون كرونا در ایران
 
عضو كمیته ستاد ملی مبارزه با كرونا به تشریح علل برنامه ریزی نامنظم در واكسیناسیون كرونا در كشورها اشاره و از شرایطی كه مافیای واكسن كرونا در دنیا ایجاد كرده اند انتقاد كرد.
به گزارش «تابناك» به نقل از ركنا، كرونا باعث درگیری های روانی و جسمی متعددی در افراد شده است. مردم می توانند با آگاهی بیشتر نسبت به زمان واكسیناسیون كرونا و یا اخبار مربوط به این بیماری از آرامش و نظم ذهنی خوبی بهره مند شوند.

در تعدادی از كشورها برای واكسیناسیون كرونا جدول و برنامه ریزی های دقیقی طراحی كرده اند. این اقدام موجب آرامش و نظم روانی مردم در دوران شیوع كرونا شده است. به نظر می رسد اگرچنانچه زودتر به میزان بیشتری از واكسن كرونا دست پیدا كنیم و تولید واكسن داخلی كرونا در كشور ما انجام شود می توانیم برنامه ریزی دقیقی در این مورد انجام دهیم و ما هم جدول واكسیناسیون كرونا به جامعه ارائه و آرامش و نظم به فضا بدهیم.

كمبود واكسن علت برنامه ریزی نامنظم در واكسیناسیون كرونا دكتر مینو محرز در مورد اینكه چرا توجه به آرامش روانی جامعه در دوره كرونا از سوی ستادهای مبارزه با این ویروس كمرنگ است در حالیكه می شود با یك برنامه ریزی مناسب به مردم اطلاعات كافی از زمان آغاز تا پایان واكسیناسیون داد اظهار داشت: بسیاری از كشورهایی كه اكنون واكسن كرونا تولید می كنند یا آن را خریده اند، برنامه ریزی كرده و زمان واكسیناسیون شان را به مردم خود اعلام كرده اند. در كشور ما نیز واكسن تولیدی مان بین 2 الی 3 ماه دیگر آزمایشات نهایی اش انجام می شود، این درحالی است كه تهیه واكسن كرونا در شرایط كنونی كاری دشوار است، زیرا كارخانه هایی كه واكسن تولید می كنند با تقاضای زیادی نسبت به تولیدشان مواجه اند. بنابراین بسیاری از كشورها واكسن چندانی ندارند كه بخواهند برنامه ریزی دقیقی برای اجرای واكسیناسیون شان داشته باشند.
سازمان جهانی بهداشت برای سرعت بخشیدن به واكسیناسیون راهكار ایجاد كرده اما مافیا نمی پذیرند!

محرز در مورد تهیه واكسن كرونا ابراز داشت: اكنون تعدادی از كشورهایی كه برای واكسیناسیون شان برنامه ریزی كرده اند، هم تحریم نیستند و هم از قبل خرید واكسن را رزرو كرده اند. همچنین در بسیاری از كشورهای دنیا روندی كه ما در حال تهیه و خرید واكسن را طی می كنیم اجرا می كنند.

عضو ستاد مبارزه با كرونا در پاسخ به این سوال كه با توجه به پاندومی بودن كرونا چرا شرایط تجارت دارویی در تولید واكسن كرونا در دنیا حاكم است؟ درحالیكه می شود با همدلی بیشتر داروسازان و پژوهشگران این عرصه به واكسیناسیون جهانی در برابر كرونا سرعت بخشید و حتی فرمول ساخت واكسن های موثر در اختیار كشورهای مختلف قرار گیرد گفت: متاسفانه در مورد كووید 19 این موضوع مطرح شده است. اكنون سازمان جهانی بهداشت امكانی ایجاد كرده تا پولی برای تهیه واكسن كرونا برای همه مردم دنیا جمع آوری شود و واكسن ها را بین آن ها تقسیم كنند، خوشبختانه تعداد زیادی از كشورها نیز در این موضوع كمك كرده اند. این طرح به گونه ای طراحی شده كه فقط كشورهای ثروتمند و تولید كننده واكسن كرونا از دریافت واكسن كرونا بهره مند نشوند، زیرا مسئله كرونا مشكلی جهانی است.

در طول دوران طبابتم با مافیای دارویی كنونی مواجه نشدم مینو محرز با ابراز تاسف از شرایط مافیایی در حوزه واكسن كرونا در جهان گفت: متاسفانه شرایط مافیایی در حوزه دارو و واكسن كرونا در جهان در جریان است و اینجانب هیچ گاه در مدتی كه مشغول به طبابت بودم با چنین وضعیتی مواجه نشدم. با این حال شرایط اینگونه است و كاری نمی توان كرد. لازم به ذكر است كه مردم نباید فكر كنند با دریافت واكسن كرونا همه چیز تمام می شود، زیرا باید همه نقاط دنیا واكسینه شوند تا كرونا به اتمام برسد. مردم عزیز باید تا زمانی كه به واكسن كرونا دسترسی پیدا می كنیم پروتكل های بهداشتی را به خوبی رعایت كنند.

سیستم بهداشت و درمان ما فقط منتظر دریافت واكسن كروناست محرز در مورد زمانبندی احتمالی واكسینه شدن مردم ایران علیه كرونا اظهار داشت: سیستم ما برای تزریق واكسن كرونا سیستم خوبی است. كشور ما تجربه ریشه كن كردن سرخك و سرخچه را با واكسن را داشته است، در این تجارب همه بسیج شدند و كمك كردند. علاوه بر این ها سیستم بهداشت و درمان ما نیز كاملاً آماده است تا به محض اینكه واكسن به آن ها رسید، بین افراد توزیع و آن را تزریق كنند. بنابراین فقط كافی است كه واكسنی در اختیار داشته باشیم تا به همه افراد تزریق كنیم. اكنون سیستم واكسیناسیون كرونا در آمریكا بسیار بد عمل كرده است، در حالی كه سیستم بهداشتی ما چنین حالتی ندارد و فقط منتظر واكسن كروناست. در كانادا و انگلیس كه سیستم طب ملی دارند، پزشكان عمومی شان در همه محله ها دارو را در یك مركز پخش می كنند و مردم در آن جا دارو تهیه می كنند.

كرونای آفریقایی در ایران دیده نشده است عضو كمیته علمی ستاد مبارزه با كرونا در خصوص واكسیناسیون كرونا در ایران گفت: اگر واكسن كرونا در كشورمان به میزان لازم تهیه شود و به تولید انبوه برسد، با تجاربی كه در گذشته كسب كردیم، می توانیم واكسیناسیون كرونا را با موفقیت اجرا كنیم.

محرز در مورد ورود كرونای آفریقایی به ایران، انواع كروناهای آفریقایی، برزیلی، ژاپنی و... و تاثیر گذار نبودن واكسن های تولید شده روی كرونای آفریقایی ابراز داشت: تا كنون ویروس كرونای آفریقایی در ایران دیده نشده است، این ویروس نوعی ویروس جهش یافته از كروناست كه همزمان از ویروس انگلیسی و كالیفرنیایی گرفته شده و مدتی لس آنجلس آمریكا را به شدت درگیر كرده بود. در پایان باید توجه داشت كه واكسیناسیون كرونا می تواند وضعیتی را ایجاد كند كه اگر فردی به كرونا مبتلا شد هم با عوارض خفیف تری روبرو شود.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۰:۴۳ - ۰۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۹