دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

تشكیل هیئت تخصصی برای حل آسیب های اجتماعی در استان فارس؛ طرح خانواده متعالی در آستانه اجرا
 
گروه استانها - مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس گفت: با تشكیل هیئتی تحت عنوان هیئت اندیشه ورز برای نخستین بار در استان فارس مباحث فرهنگی و اجتماعی با نگاه علمی و تخصصی پیگیری شد.
تشكیل هیئت تخصصی برای حل آسیب های اجتماعی در استان فارس؛ طرح خانواده متعالی در آستانه اجرا
گروه استانها - مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس گفت: با تشكیل هیئتی تحت عنوان هیئت اندیشه ورز برای نخستین بار در استان فارس مباحث فرهنگی و اجتماعی با نگاه علمی و تخصصی پیگیری شد. - اخبار استانها -
كیوان نیازی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با اشاره به اینكه آسیب های اجتماعی زنجیره وار در كنار هم هستند و نمی توان فقط یك مورد را گرفت و دیگر موارد را رها كرد، اظهار داشت: برای نخستین بار در استان فارس مباحث فرهنگی و اجتماعی با نگاه علمی و تخصصی پیگیری شد.

وی با اشاره به تشكیل هیئتی تحت عنوان هیئت اندیشه ورز گفت: این هیئت متشكل از اساتید دانشگاه، حوزه علمیه، مددكاران و فعالان اجتماعی مباحث فرهنگی و اجتماعی استان را بررسی و مورد بحث قرار می دهد تا نتایج حاصل و تصمیمات گرفته شده بر مبنای علم باشد.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس از ساماندهی مدیریت اتفاقات اجتماعی خبر داد و افزود: به طور مثال در مباحثی نظیر خودكشی اینكه مشخص شود كدام دستگاه باید فضا را مدیریت كند بسیار مهم است و به همین دلیل این امر در استان فارس دنبال شد.

نیازی بیان كرد: در حال حاضر تعیین تكلیف و ساماندهی مدیریت زمان بحران شده تا در موقعیت حادث شده مشخص شود كدام دستگاه باید ورود كند و اكنون در هر اتفاقی مدیریت شده پیش می رود.

خلاهایی رفع آسیب های اجتماعی

وی در پاسخ به این سوال كه در مبحث رفع آسیب های اجتماعی چه خلاهایی وجود دارد، عنوان كرد: به نظر می رسد فراهم نبودن زیرساخت ها یكی از اصلی ترین خلاهای موجود است بنابراین زیرساخت ها باید فراهم شود در كنار آن اشتغال پایدار می تواند به كاهش آسیب ها كمك كند.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس با بیان اینكه فرهنگ بسیار مهم است اما بودجه زیادی برای فرهنگ داده نمی شود، تصریح كرد: سازمان هایی برای كار فرهنگی تعریف شدند كه برای رفع آسیب های اجتماعی همه آنها باید وارد شوند.

نیازی تامین مسكن را از دیگر اقدامات مهم برای رفع آسیب های اجتماعی دانست و گفت: اگر اشتغال و مسكن حل شود تا حدودی می توان مانع آسیب های اجتماعی شد البته باید این نكته را نیز مدنظر داشت كه مسئله فرهنگ زمان بر است و باید با راهكارهای دقیق مردم را به سمت فرهنگ درست سوق داد.

اجرای 5 ساله طرح خانواده متعالی در فارس

وی درباره طرح خانواده متعالی و اقداماتی كه برای رواج عفاف و حجاب در استان شده است، افزود: دبیر مبحث عفاف و حجاب استان فارس دفتر امور اجتماعی است، 28 اداره را به صورت مستقیم رصد و 50 اداره هم سالانه بازرسی می كنیم كه این ادارات باید در مبحث عفاف و حجاب و حقوق شهروندی اقداماتی را انجام دهند.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس با بیان اینكه در زمینه حجاب با مقداری مشكل مواجه هستیم كه برای حل آن نیز اقداماتی انجام شده است، گفت: تمام خوبی ها و مشكلات از خانواده نشات می گیرد بنابراین همه اتفاقات باید از خانواده و در خانواده رخ دهد به همین دلیل طرح خانواده متعالی در شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد و اكنون در مراحل اجرای طرح قرار داریم.

نیازی با بیان اینكه برای اجرای طرح خانواده متعالی برای هر سازمان و اداره وظایفی را در نظر گرفتیم، افزود: 60 – 70 درصد از این وظایف جز وظیفه های ذاتی آن اداره است و مابقی هم برای خانواده جامعه هدفش است؛ برنامه هایی كه برای خانواده ها در نظر گرفته شده آموزشی و حمایتی است.

وی در توضیح بیشتر خانواده متعالی بیان كرد: در خانواده متعالی سعی شده همه چیز دیده شود اما اینكه همه امور با هم اجرا شود تقریبا ناممكن است اگر یك برنامه و نظم و انضباطی داشته باشد به نتیجه می رسد.

50 طرح حمایتی در حوزه خانواده و زنان در طرح "خانواده متعالی" در استان فارس اجرا می شود
طرح خانواده متعالی در شورای فرهنگ عمومی فارس بررسی شد
امام جمعه شیراز: سرفصل های خانواده متعالی تبلیغ شود
مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس بار دیگر بر زمان بر بودن مسائل فرهنگی و اجتماعی تاكید كرد و گفت: مباحث اجتماعی و فرهنگی 20 ساله است یكی از مشكلات دفتر امور اجتماعی همین زمان بر بودن فعالیت های اجتماعی و فرهنگی است؛ طرح خانواده متعالی 5 ساله است و باید در طی 5 سال به اهداف برسد.

راه های تحقق طرح خانواده متعالی

نیازی خاطرنشان كرد: در یك جامعه بدترین ها و بهترین ها درصد كمی هستند، درصد زیادی از خانواده ها و افراد در طیف خاكستری می گنجند و دیدگاه ما این است كه زمان بیشتری را برای غالب جامعه یا همین طیف خاكستری در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا اقدامات فرهنگی همزمان با سرعت تهاجمات فرهنگی است یا خیر گفت: غرب كار خودش را می كند و ما هم كار خودمان را می كنیم. اگر حداكثر جامعه به سمت خوب شدن و متعالی شدن پیش برود تاثیر آن درصد كم كه رفتارهای خلاف عرف و هنجار در مباحث فرهنگی و حجاب دارند كم می شود.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس با بیان اینكه جامعه هدفی كه برای اجرای طرح خانواده متعالی در نظر گرفته شده، جامعه مناسبی است، اظهار داشت: در این طرح همه سیستم ها دیده شده، سیستم های اداری، دانشگاهی و حوزوی هم هستند و ما امیدواریم كه این طرح در پایان 5 سال نتایج مثبتی داشته باشد.

نیازی با اشاره به تاثیر كرونا بر تاخیر در اجرای برخی از طرح ها و امور گفت: اگر كرونا نبود وضعیت در بسیاری از امور بهتر از این بود؛

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس درباره تاثیر برنامه های ماهواره ای بر اجرای كارهای فرهنگی و خانواده ها نیز افزود: برای اینكه مردم به سمت ماهواره و فیلم های آنچنانی نروند باید صداوسیمای ما برنامه جایگزین داشته باشند. ورزش و فراهم كردن فضای مناسب برای تفریح بانوان و جوانان نیز سبب می شود كه بسیاری از هیجانات تخلیه شود و به سمت بیراهه نروند كه در همین راستا 5 پارك بانوان در شیراز راه اندازی شده است.

توزیع 60 هزار كارت منزلت سالمندان

وی با اشاره به روند پیر شدن جمعیت از منزلت سالمندان خبر داد و بیان كرد: در آینده جامعه ای پیر و سالمند داریم و به همین دلیل در زمینه سالمندان اقداماتی از جمله كارت منزلت سالمندان انجام شده است تاكنون 3 هزار كارت توزیع شده و 60 هزار كارت آماده است كه بین سالمندان توزیع شود.

نیازی درباره خدمات كارت منزلت مانند استفاده از هتل ها و رستوران ها، اماكن تاریخی و مراكز تفریحی سخن گفت و عنوان كرد: این كارت منزلت قابل تسری به شهرستان ها است البته باید خدماتی كه به سالمندان داده می شود بومی متناسب با هر شهرستان باشد.

مدیركل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس درباره پرداختن به امور ایثارگران و جانبازان استان فارس نیز گفت: سال گذشته بیمه تكمیلی ایثارگران مشكل داشت كه پیگیری شد و اكنون بدهی بابت بیمه تكمیلی به جانبازان و ایثارگران نداریم همچنین مقبره 170 شهید زن استان فارس ساماندهی و تكریم شده است.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۱:۳۶ - ۰۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷