دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳

عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه: اصلی ترین عامل "عاقبت به خیری"، تقواست
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه: اصلی ترین عامل "عاقبت به خیری"، تقواست

کارگاه آموزشی با موضوع " عاقبت بخیری"، روز دوشنبه به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و بسیج جامعه پزشکی این دانشگاه، و توسط حجت السلام والمسلمین محمد موذن سلطان آبادی عضو هیات علمی گروه آموزشی معارف اسلامی دانشگاه، برگزار شد .

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، حجت السلام والمسلمین موذن سلطان آبادی به عنوان مدرس این کارگاه و در جمع شرکت کنندگان، گفت: عاقبت به خیری، آنقدر با اهمیت است که یکى از دعاهای اولیا و انبیای الهی، دعا برای عاقبت بخیری، فرجام نیک و پایان خیر برای زندگی بود.

وی افزود: طبق آموزه های اسلامی، یکی از مهمترین دعاهای انسان، باید "عاقبت به خیرى " باشد، همانگونه که امام سجاد (ع) در دعای صحیفه سجادیه، بحث عاقبت بخیری را فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین موذن سلطان آبادی تصریح کرد: برخی از دعاها، همچون زیارت عاشورا، دعای یازدهم صحیفه سجادیه و دعای ابوحمزه ثمالی نیز به مساله "عاقبت بخیری" پرداخته اند و درخواست ها و دعاهاى اولیاى خدا، "مسلمان مردن است"، همان گونه که برخی بزرگان می فرمودند، "خدایا مرا مسلمان بمیران".

وی تصریح کرد: اهمیت این سخنان را می توان در میان افرادی دید که در ابتدا انسان های خوبی بوده و در راه مستقیم بودند، ولی زندگی شان، ختم بخیر نشد.

این کارشناس مذهبی افزود: بزرگترین عامل عاقبت به خیری در این است که انسان ضعف های خود را جبران کند و جلو گناهان را در زندگی خویش بگیرد، چرا که اصلی ترین عامل بدبختی و عاقبت به شرّی، گناهان است، قرآن کریم می فرماید: « ثمّ کان عاقبة الّذین اسائوا السؤای ان کذبوا بآیات اللّه ؛ سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند (و آن را مسخره گرفتند) »، به این جهت، قرآن کریم، اصلی ترین عامل عاقبت به خیری را تقوا می داند.

استاد موذن سلطان آبادی، طلب عاقبت بخیری را یکی از مهمترین حوائج این شب های مومنان بیان کرد و با اشاره به آیات قرآن ادامه داد: « و العاقبة للتقوی؛ عاقبت (نیک) از آن (اهل) تقواست»، « و العاقبة للمتقین؛ عاقبت و پایان کار از آن پروا پیشگان است ».

این کارشناس مذهبی همچنین اظهار داشت: یکی از اسباب عاقبت به شری، "کِبر" است. همانطور که شیطان، تکبر داشت و همواره اطمینان به عاقبت بخیری داشت، اما عاقبت بخیری برایش محقق نشد.

وی در پایان سخنانش، با اشاره به اینکه مؤمن، پیوسته از سوء عاقبت خود بیمناک است، « مداومت در دعا کردن برای موفقیت در کارها و اهل دعابودن، مداومت در انجام کار خیر هر چند کوچک، مداومت بر خیر و دلسوزی برای دیگران، دوری از تکبر و ظلم به دیگران، دعای پدر و مادر و تفکر و اندیشیدن قبل از انجام هر کاری » را از اسباب عاقبت بخیری برشمرد.

گفتنی است، این کارگاه آموزشی برای شرکت کنندگان، امتیاز آموزشی شغلی در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور

   تاریخ: ۱۶:۳۲ - ۲۹/۰۱/۱۴۰۲   بازدید: ۱۷۵