دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

ساخت منازل ایمن برای مردم زلزله زده سی سخت اولویت اصلی است
 
یاسوج- ایرنا- استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: مهم ترین اولویت در حوزه ساخت و ساز خانه های جدید در سی سخت بالا بودن سطح ایمنی منازل مردم است و آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله باید رعایت شود.
ساخت منازل ایمن برای مردم زلزله زده سی سخت اولویت اصلی است یاسوج- ایرنا- استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: مهم ترین اولویت در حوزه ساخت و ساز خانه های جدید در سی سخت بالا بودن سطح ایمنی منازل مردم است و آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله باید رعایت شود.

به گزارش ایرنا حسین كلانتری روز یكشنبه در این باره اظهار داشت: منازل در شهر سی سخت و روستاهای اطراف در برابر زلزله باید مقاوم ساخته شوند.

وی با اشاره به لزوم شتاب بخشی در آواربرداری، افزود: 150 دستگاه ماشین آلات سنگین برای بازسازی شهر مشغول به فعالیت خواهند بود.

كلانتری تصریح كرد: محل دپوی نخاله های ساختمانی باید در 2 محور و 2 نقطه مشخص شود.

استاندار كهگیلویه و بویراحمد عنوان كرد: این اقدام با محوریت فرماندار و همكاری شهردار و سایر دستگاه های اجرایی عملیاتی شود.

وی عنوان كرد: با منطقه بندی محلات سطح شهر زمینه آغاز كار برای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، بنیاد مسكن و عمران بسیج فراهم شود.

استاندار كهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: سند خانه های زلزله زده و ابعاد آن مشخص است و مشكلی در این راستا وجود ندارد.

كلانتری ادامه داد: آثاری از خرابی در ساختمان هایی كه توسط بنیاد مسكن، بهزیستی و كمیته امداد احداث شده بود، دیده نمی شود.

وی تصریح كرد: انتظار می رود باتوجه به زلزله خیز بودن منطقه سازه ها با حساسیت بیشتری ساخته شوند.

استاندار كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینكه زلزله هایی بوده كه با مقیاس 6 ریشتر در جایی اتفاق افتاده ولی خسارات خاصی نداشته است، گفت: اگر این زلزله چند ثانیه بیشتر طول می كشید یك فاجعه رخ می داد.

كلانتری بر ساخت مهندسی شده ساختمان ها تاكید كرد و افزود: نباید اجازه تكرار چنین تجربه تلخی را بدهیم و اینك یك فرصت دیگری است تا خانه های محكم تری ساخته شود.

وی با تاكید بر اینكه شهر را شهروندان می سازند و شهردار و فرماندار مدیریت می كنند، بیان كرد: همه ما برای ساخت دنا به كمك مردم و مسئولان این شهرستان آمده ایم.

كلانتری با اشاره به برگزاری دو نشست هیات دولت در خصوص وضعیت مردم زلزله زده دنا، عنوان كرد: 500 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت كه بخشی از آن تسهیلات بلاعوض و بخشی تسهیلات ارزان قیمت بلند مدت است.

استاندار افزود: در حال تلاش برای استفاده مجدد از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم هستیم كه بار روی دوش مردم سبك شود.

وی با اشاره به اینكه بهزیستی، كمیته امداد و بنیاد شهید از افراد زیر مجموعه خود حمایت می كنند، اظهار داشت: برخی از دستگاه ها نیروهای سازمانی خود را از قبل بیمه كرده بودند كه این ها كمك مضاعف است.

كلانتری گفت: ما از همه فرصت ها استفاده می كنیم كه هزینه ساخت خانه ها برای مردم سنگین نباشد.

كلانتری تصریح كرد: همه دستگاه های اجرایی در اختیار بنیاد مسكن باشند تا هرچه سریع تر خانه هایی ساخته شود كه در صورت بروز زلزله ای حتی با مقیاس 6.8 دهم ریشتر در این شهر تلفاتی را شاهد نباشیم.

زلزله ای به بزرگی 5.6 ریشتر ساعت 22 و پنج دقیقه و 34 ثانیه چهارشنبه شب 29 بهمن ماه 1399 شهر سی سخت مركز شهرستان دنا را لرزاند.

براساس این گزارش ،زلزله در فاصله 10 كیلومتری سی سخت در كهگیلویه و بویراحمد ، 19كیلومتری كمه در استان اصفهان و 24 كیلومتری یاسوج مركز استان كهگیلویه و بویراحمد رخ داده است .این زلزله تلفات جانی نداشته اما 63نفر مجروح برجای گذاشته است.

این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.

12 فروردین سال 97 نیز زمین لرزه 5.6 ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

شهرستان 42 هزار نفری دنا در 35 كیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.

برچسب ها
- كهگیلویه و بویراحمد
- یاسوج
- زلزله
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۲۹ - ۱۰/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۸