دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

موقعیت كودكان كار را به اورژانس اجتماعی اعلام كنید/ به كودكان كار پول ندهید
 
مدیركل بهزیستی استان تهران گفت: مردم اگر كودكان كاری را بر سر چهارراه می بینند به اورژانس اجتماعی اطلاع دهند.
خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امین شاهرخی مدیركل بهزیستی استان تهران در نشست خبری خود كه امروز (10 اسفند ماه) برگزار شد، اظهار كرد: سازمان بهزیستی سازمان اجتماعی است و براین اساس رسالت اصلی آن جلوگیری و كاهش آسیب های اجتماعی است.

وی گفت: در استان تهران، 250 هزار مددجوی بهزیستی را حمایت می كنیم كه شامل؛ كودكان بی سرپرست و بدسرپرست، زنان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت در مراكز روزانه و شبانه، سالمندان و معتادان و متجاهر و غیر متجاهر هستند.

شاهرخی بیان كرد: ما طی یكسال گذشته علی رغم مشكلاتی كه ایجاد شد، این افتخار را داریم كه بگوییم كه حتی یك روز هم مستمری مددجویان تحت پوشش عقب نیفتاد و موفق شدیم این مستمری را در انتهای سال 20 درصد افزایش دهیم.

حمایت های بنیاد مستضعفان از بهزیستی در ایام كرونا
وی گفت: ما در اسفند سال گذشته به جهت اینكه جامعه هدف ما نیز یكی از افراد ذیل مجموعه كل جامعه هستند، رقم 5 میلیاردتومان را از بنیاد مستضعفان جذب كردیم و اعلام كردیم كه اطلاعات ما از مددجویان در سامانه به طور دقیق ثبت شده است به همین منظور بلافاصله این مبلغ به مددجویانی كه دچار ضایعه نخاعی هستند 250 هزار تومان برای تهیه اقلام بهداشتی در ایام كرونا پرداخت شد.

مدیركل بهزیستی استان تهران افزود: بعد از پرداخت آن 5 میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان به بهزیستی، بیش از 130 میلیاردتومان از جانب بنیاد مستضعفان به حساب مشاركت های مردمی سازمان بهزیستی واریز شده است.

شاهرخی ادامه داد: در حوزه اجتماعی هزار و 60 مركز داریم كه البته دلیل عمده آن به خاطر مهد های كودك است كه باتوجه به اتفاقات اخیر قرار است واگذار شوند، 800 مهدكودك تحت نظر بهزیستی و 200 كلینیك مددكاری و 60 مركز به عنوان مراكزی كه كودكان بی سرپرست و بدسرپرست را نگهداری می كنند فعال هستند.

وی افزود: در حوزه توانبخشی 307 مركز در سطح استان فعالیت می كنند كه 90 مركز بیماران روانی مزمن را نگه داری می كنند. حدود 130 مركز نیز مراكز روزانه هستند. در بخش حوزه پیشگیری 915 مركز فعال داریم كه از این 915 مركز بخش عمده این مراكز، مراكز مشاوره ما هستند.

آزاد شدن 5 هزار معتاد متجاهر همزمان با شیوع كرونا
مدیركل بهزیستی استان تهران بیان كرد: ما از ابتدای سال همه ما شاهد بودیم كه در مراكز نگهداری باز شدند و حدود 5 هزار نفر از این افراد آزاد شدند و چهره شهر كاملا برهم ریخت. مجددا این وظیفه بر كمیته ماده 16 بهزیستی استان تهران افتاد و ما بعد از آن مراكز را مجددا بسیج كردیم تا بتوانیم افرادی كه در سطح معابر هستند را جمع آوری كنیم. حدود 18 هزار معتاد متجاهر را غربال كردیم و 7 هزار نفر را در مراكز خودمان نگهداری می كنیم.

شاهرخی افزود: همچنین شاهد راه اندازی یكی از مراكز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد بودیم. قبلا این افراد در مراكز ماده 16 نگهداری و با دارو درمان می شدند. درصدی كه موثر بود بسیار كم بود و 5 درصد بود و 95 نفر دوباره به چرخه اعتیاد برمی گشتند و با هم اندیشی اساتید و صاحب نظران به این نتیجه رسیدیم كه مراكزی را افتتاح كنیم كه پرهیز مدار باشند و حرفه آموزی انجام و اشتغال ایجاد شود.

مدیركل بهزیستی استان تهران تصریح كرد: این مركز به صورت پایلوت در شهریار راه اندازی شد و بعد از آن، در یك ماه گذشته در سراسر كشور 30 مركز درمان را افتتاح كنیم. 40 درصد در درمان اعتیاد تاثیر گذار است.

وی با اشاره به حوزه اجتماعی،گفت: ما در بحث حوزه اجتماعی قسمت های مختلفی مانند زنان سرپرست خانوار داریم. در سطح استان تهران 12 هزار و 500 نفر هستند. 4 هزار دانش آموز داریم و همچنین 628 دانشجو تحت حمایت سازمان بهزیستی استان تهران داریم.

شاهرخی با اشاره به جذب و حمایت از كودكان كار و خیابان، بیان كرد: اقداماتی را در جهت حمایت و جذب این كودكان و پاك كردن چهارراه از وجود كودكان كار و خیابان داشتیم و شایسته نیست كه كودكی كه باید كنار خانواده و مدرسه باشد در معابر و چهارراه به امرار معاش بپردازد. سازمان بهزیستی وظیفه خود می داند كه این معضل را كاهش دهد، ما میخواستیم این طرح ساماندهی كودكان كار را شروع كنیم، اما با محدودیت هایی مواجه شدیم. اما باز همكاران ما فعالیت خود را ادامه و كار خود را شروع كردند.

مدیركل بهزیستی استان تهران ادامه داد: امروز باتوجه به بستر و زمینه های خوبی كه در این زمینه آماده شده رسانه ها بازوی ما در طرح جذب كودكان كار شوند، مردمی كه كودكان را مشاهده میكنند، به شماره 123 اورژانس اجتماعی اعلام كنند. اگر میخواهید كمكی كنید این كمك را به حساب مشاركت های بهزیستی استان واریز كنید تا در جای درست هزینه شود.

وی گفت: بعد از حدود 5 ماه، امروز شاهدیم كه 628 كودك در مراكز ما جمع آوری و شناسایی شدند و كاری كه در این طرح انجام میدهیم و حمایت و توانمندسازی خانواده های آنان است.

شاهرخی درباره افتتاح مراكز مثبت زندگی، گفت: بعد از 42 سال از انقلاب اسلامی یكی از افتخارات ما این است كه در آینده نزدیك به دست رئیس جمهوری مراكزی افتتاح خواهد شد كه مراكز بهزیستی كوچك خواهد بود.

وی افزود: ما در آینده نزدیك شاهد افتتاح مراكز مثبت زندگی در سطح بهزیستی كل كشور بهزیستی استان خواهیم یود. البته این مراكز اكنون راه اندازی شده و مراكزی هستند كه 22 خدمت ما را جامعه هدف خواهند رساند.
   تاریخ: ۱۱:۵۶ - ۱۰/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۴