دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

واكسیناسیون معلولان و بیماران روانی مزمن/ جمع آوری 612 كودك كار و خیابان
 
مدیركل بهزیستی استان تهران با بیان اینكه تا به امروز 612 كودك در طرح شناسایی، جذب و توانمندسازی كودكان كار و خیابان جمع آوری شده اند، گفت: با ثبت مشخصات این كودكان از طریق عنبیه مشخص شد تنها 12 كودك مجددا به خیابان بازگشته اند.
واكسیناسیون معلولان و بیماران روانی مزمن/ جمع آوری 612 كودك كار و خیابان
مدیركل بهزیستی استان تهران با بیان اینكه تا به امروز 612 كودك در طرح شناسایی، جذب و توانمندسازی كودكان كار و خیابان جمع آوری شده اند، گفت: با ثبت مشخصات این كودكان از طریق عنبیه مشخص شد تنها 12 كودك مجددا به خیابان بازگشته اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امین شاهرخی، مدیركل بهزیستی استان تهران در نشست خبری خود با خبرنگاران كه صبح امروز در مركز بهزیستی استان تهران برگزار شد، گفت: سازمان بهزیستی یك سازمان اجتماعی و حمایتی است و رسالت اصلی آن جلوگیری از آسیبهای اجتماعی است.

وی با اشاره به شیوع یكساله بیماری كرونا ادامه داد: از 250 هزار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی استان تهران در 16 شهرستان حمایت می كنیم كه از جمله آنها كودكان بی سرپرست و بد سرپرست افراد دارای معلولیت در مراكز شبانه و روزانه، معتادان متجاهر و غیر متجاهر، زنان سرپرست خانوار و سالمندان هستند.

مدیركل بهزیستی استان تهران خاطرنشان كرد: علیرغم همه مشكلات حتی یك روز هم مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی عقب نیفتاد و توانستیم 20 درصد به مستمری مددجویان در پایان سال اضافه كنیم.

شاهرخی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بدو شیوع بیماری كرونا گفت: باتوجه به اینكه جامعه هدف ما از گروههای هدف بیماری كروناست در همان ابتدا 5 میلیارد از سوی بنیاد مستضعفان به بهزیستی كشور كمك شد و براساس اطلاعات و سامانه های الكترونیكی مددجویان، 250 هزارتومان به عنوان كمك هزینه بهداشتی برای مددجویان بسترگرا در سراسر كشور واریز شد.

وی ادامه داد: بالغ بر یك صد و سی میلیارد تومان از جانب بنیاد مستضعفان به حساب مشاركت های مردمی سازمان بهزیستی كشور علاوه بر 5 میلیارد ابتدایی ایام شیوع كرونا در این مدت واریز شده است.

شاهرخی تصریح كرد: در حوزه اجتماعی هزار و 60 مركز در تهران فعالیت می كنند كه عمده آن ها شامل 800 مهد كودك هستند و البته قرار است به آموزش و پرورش واگذار شود، 60 مركز نیز به عنوان مركز شبه خانواده بوده و از كودكان بدسرپرست و بی سرپرست نگهداری می شوند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه توانبخشی گفت: 307 مركز در حوزه توانبخشی فعالیت می كنند كه شامل 90 مركز بیماران روانی مزمن، 80 مركز شبانه روزی و 130 مركز روزانه توانبخشی است.

در حوزه پیشگیری 915 مركز فعال در تهران مشغول فعالیت هستند و از این تعداد بخش عمده آن ها مراكز مشاوره و مراكز نگهداری معتادان متجاهر هستند.

مدیركل بهزیستی استان تهران با اشاره به خروج معتادان در ابتدای كرونا از مركز فشافویه گفت: با توجه به اینكه معتادان در سطح شهر حضور داشتند دوباره اقدامات جمع آوری معتادان متجاهر آغاز شد و در حال حاضر 18 هزار معتاد متجاهر غربال شده اند و 7 هزار نفر در مراكز متعلق به سازمان بهزیستی نگهداری می شوند.

وی با اشاره به راه اندازی مركز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد گفت: در گذشته 5 درصد معتادان درمان می شدند و 95 درصد به چرخه اعتیاد باز می گشتند با هم اندیشی كه صورت گرفت مراكز جامع كه فرد محور است راه اندازی شد در این مراكز آموزش به افراد بهبودیافته ارایه و اشتغال برای آن ها ایجاد شود. در یك ماهه گذشته نیز 30 مركز جامع درمان بازتوانی معتادان راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: در آینده نه چندان دور با انجام درست این برنامه شاهد كاهش جمعیت معتادان خواهیم بود.

وی ادامه داد: 12 هزار و 800 زن سرپرست خانوار در استان تهران تخت پوشش سازمان بهزیستی هستند و 628 دانشجو و حدود 4 هزار دانش آموز نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

شاهرخی با اشاره به ساماندهی و جذب كودكان كار و خیابان گفت: در طول یكسال گذشته فعالیتهای ما برای جذب و توانمندی سازی كودكان كار و خیابان بوده است. در ایام كرونا اجرای این طرح بسیار سخت بود. قرار بود سال گذشته این طرح در همین روزها آغاز شود كه به دلیل شرایط كرونا امكان پذیر نبود اما در ادامه با برنامه ریزی و نقشه راه مشخص با پروتكل های لازم موضوع كودكان كار و خیابان را پیگیری كردیم. در حال حاضر نیز در طرح جذب و حمایت از كودكان كار و خیابان بسترها آماده شده است.

مدیركل بهزیستی استان تهران با بیان اینكه این كودكان به دلیل طرح های ضربتی سال های گذشته از ما می ترسیدند گفت: در این طرح همكاران ما با ارتباط موثر و خوب با این كودكان و خانواده هایشان داشته اند.

شاهرخی تصریح كرد: امروز 628 كودك شناسایی و جمع آوری شده اند و با خانواده لازم برای توانمندسازی خانواده این كودكان در حال انجام است و هزار و 200 خانواده در این طرح جذب شده اند.

وی ادامه داد: همچنین در این طرح مشخصات این كودكان از طریق عنبیه ثبت شده است و 12 نفر از این كودكان مجددا در معابر حضور داشته اند.

او ادامه داد: از مردم درخواست می كنیم اگر كودك كار را در سر چهارراهی مشاهده كردند بلافاصله به شماره 123 بهزیستی تماس گرفته و همكاران ما برای جذب و شناسایی این كودكان بلافاصله اقدام می كنند همچنین چنانچه قصد كمك به این كودكان را دارید به حساب مشاركت های مردمی سازمان بهزیستی كمك كنید.

وی با اشاره به مراكز بهزیستی كوچك گفت: همانطور كه پلیس در سالهای گذشته مراكز پلیس +10 را برای كاهش مراجعه مردم به مركز پلیس و سریعتر انجام شدن كار مردم انجام داد ما نیز در سازمان بهزیستی مراكز مثبت بهزیستی در سطح بهزیستی استان تهران را راه اندازی خواهیم كرد. البته در حال حاضر این مراكز به صورت آزمایشی فعالیت می كنند در این مراكز 22 خدمت به جامعه هدف سازمان بهزیستی ارایه می شود.كارشناس ما در مراكز مثبت زندگی به منزل مددجو مراجعه كرده و به مشكلات آن مددجو رسیدگی می كند.

او ادامه داد: همچنین با 20 هزار دوز واكسن كه در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفت واكسیناسیون سالمندان، بیماران روانی مزمن و افراد دارای معلولیت از پنج شنبه هفته گذشته در مراكز بهزیستی آغاز شد.
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۱۲:۲۷ - ۱۰/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۰