دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

كم تحركی یكی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان
 
كم تحركی یكی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان
ورزش های آمادگی هوازی (تناسب قلبی- تنفسی) حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته (پیاده روی، دوچرخه، فوتبال، والیبال و ورزش های آمادگی عضلانی (تقویتی- كششی) حداقل دو بار در هفته و ورزش های تعادلی حداقل 3 بار در هفته جهت سالمندان و افرادی كه تست تعادلی مختل دارند یا در خطر سقوط هستند، پیشنهاد می شود.
به گزارش تابناك مازندران، دكتر اوشیب نتاج از بی تحركی یا كم تحركی بعنوان یكی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان خبر داد وگفت: یك چهارم مردان فعالیت فیزیكی ندارند.

روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشكی بابل، دكتر علی اوشیب نتاج متخصص طب فیزیكی و توانبخشی با اشاره به اینكه افزایش بی تحركی عمومی در جامعه به دو دلیل تشدید شده است، گفت: پیشرفت صنعتی و فن آوری كه ماشین آلات عهده دار فعالیت ها در منزل، مسیر رفت و آمد، محل كار و زمان خرید و تفریح شده است و پیشرفت خدمات پزشكی كه منجر به افزایش طول عمر افراد سالم و بیمار شد نیز منجر به كاهش سطح فعالیت فیزیكی آنها شده است.
وی با ذكر این نكته كه بی تحركی یا كم تحركی یكی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان است، ادامه داد: ارتباط قدرتمندی بین كاهش تحرك و شیوع مشكلاتی مثل پرفشاری خون، دیابت نوع 2، حوادث عروقی مثل (حمله قلبی و مغزی)، افزایش وزن و چاقی، اختلالات خواب و خلق(افسردگی و اضطراب)، پوكی استخوان و دردهای اسكلتی-عضلانی مثل كمردرد، سرطان ها بویژه كولون و پستان، زندگی وابسته در سالمندان، افزایش مرگ و میر (20 تا 30 درصد افزایش مرگ و میر به هر علت)، وجود دارد.
این متخصص با اشاره به اینكه جهت حفظ و ارتقای سلامت عمومی، این معضل بایستی به روش افزایش تحرك، معكوس گردد، بیان داشت: كاهش مدت زمان فعالیت های نشسته مثل تماشای تلویزیون، كار با كامپیوتر، موبایل، و انجام چند كار با فعالیت فیزیكی روزمره مثل استفاده از پله، پیمودن مسیری بصورت پیاده و برای ... ارتقای سلامت بسیار مفید است.
دكتر اوشیب نتاج افزود: همچنین انجام ورزش مطلوب و منظم با هدف كسب تناسب سلامتی برای كاهش خطرات بیماریها و مرگ و میر، نیز از ضروریات این امر می باشد.
وی اضافه كرد: ورزش های آمادگی هوازی (تناسب قلبی- تنفسی) حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته (پیاده روی، دوچرخه، فوتبال، والیبال و ورزش های آمادگی عضلانی (تقویتی- كششی) حداقل دو بار در هفته و ورزش های تعادلی حداقل 3 بار در هفته جهت سالمندان و افرادی كه تست تعادلی مختل دارند یا در خطر سقوط هستند، پیشنهاد می شود.
این متخصص اذعان داشت: ورزش اثرات سودمندی روی قلب، جسم و ذهن دارد و در پیشگیری و درمان بیماریهای غیر واگیر دار مثل هیپر تانسیون ، دیابت، كاهش علائم افسردگی و اضطراب، تقویت تفكر، یادگیری، مهارت و قضاوت، كاهش خطر سقوط و شكستگی و حفظ وزن مناسب مفید است.
دكتر اوشیب نتاج با ذكر این نكته كه در كل ورزش باعث افزایش تندرستی عمومی می شود، افزود: در سطح جهانی، یك چهارم مردان ( در مورد خانم ها بیشتر است) فعالیت فیزیكی ندارند و 60 درصد هم فعالیت ناكافی دارند.
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۰۶:۴۲ - ۱۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۰