دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تمایل خانواده ها برای حضور دانش آموزان استثنایی شان در مدرسه
 
برای دانش آموزان معلول جسمی حركتی، تا مبلغ 15 میلیون تومان،  لپ تاپ و  هدفون خریداری شده است
مدارس زیر سایه كرونا -4

تهران (پانا) – معاون برنامه ریزی و توانبخشی سازمان استثنایی درباره استقبال دانش آموزان بانیازهای ویژه از آموزش های حضوری و تمایل اغلب خانواده ها به حضور دانش آموز در مدرسه خبر داد و گفت كه آموزش این بچه ها تخصصی و دقیق است و خارج از عهده خیلی خانواده هاست.

مجید هداوند در گفت وگو با پانا درباره انواع امكانات نرم افزاری و سخت افزاری كه از طرف سازمان آموزش استثنایی در اختیار دانش آموزان بانیازهای ویژه قرار داده شده است اظهار كرد: «گروه های مختلف ما در شبكه شاد تشكیل شده است و ما نرم افزارهای مخصوص هر گروه معلولیتی را برای نصب در اختیار آنها قرار دادیم مثلا گروه های نابینا از نرم افزار «گویاساز» در شبكه شاد استفاده می كنند. همچنین متون مورد نیاز به صورت فایل صوتی برای دانش آموزان گروه های نابینا در پایگاه اطلاع رسانی سازمان تولید و بارگذاری شده است.»

وی در مورد سایر گروه های كم توان افزود: «برای دانش آموزان دارای معلولیت جسمی و حركتی، تجهیزاتی تا مبلغ 15 میلیون تومان خریداری شده كه شامل یك لپ تاپ و یك هدفون است. این ابزارها در اختیار دانش آموزانی با معلولیت های شدید قرار داده می شود؛ دانش آموزانی كه توان حضور در كلاس را ندارند.»

آموزش های منزل محور نیز مختص دانش آموزان دارای مشكل جسمی حركتی است

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: «دانش آموزان به صورت آنلاین به معلم مربوطه خود متصل می شوند و آموزش های لازم را از این طریق دریافت می كنند. آموزش های منزل محور نیز مختص دانش آموزان دارای مشكل جسمی حركتی است كه اكنون بیش از 50 هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار داده است. علاوه بر اینها درسنامه ها و بسته های آموزشی همچنین آموزش های انفرادی را برای سایر گروه ها اجرا می كنیم.»



هداوند به آموزش های حضوری مدارس اشاره كرد و گفت: «بسیاری از كلاس های ما با كمتر از 3 دانش آموز تشكیل می شوند و تراكم بسیار پایینی دارند، بنابراین امكان تشكیل كلاس های حضوری به راحتی میسر است. در واقع جمعیت كلاس های 3 تا 5 نفره ما حتی از خانه افراد هم كمتر است. البته همین افراد هم گاه به دو گروه تقسیم می شوند، یعنی در هر كلاس دو تا سه نفر حضور دارند كه برای تشكیل كلاس های حضوری رقم ایده آلی است.»

خانواده ها تمایل دارند دانش آموز خود را برای كلاس حضوری به مدرسه ببرند

وی در پاسخ به این سوال كه چه درصدی از دانش آموزان استثنایی كشور در كلاس های حضوری شركت می كنند اظهار كرد: «طبق آماری كه از استان ها دریافت كردیم قریب به 50 درصد دانش آموزان ما از آموزش های حضوری بهره مند می شوند. البته با توجه به سختی كار آموزش دانش آموزان استثنایی در خانواده ها، تمایل برای شركت در آموزش های حضوری در بین دانش آموزان ما بیشتر است، یعنی خانواده ها تمایل دارند دانش آموز خود را برای كلاس حضوری به مدرسه ببرند چون آموزش های استثنایی آموزش های بسیار تخصصی و دقیقی هستند كه ممكن است از عهده خانواده ها خارج باشد.»

وی درباره رقم دقیق حضور دانش آموزان استثنایی در آموزش های حضوری گفت: «بین 45 تا 50 درصد دانش آموزان با جدیدترین آمار بعد از بهمن ماه 99 در آموزش های حضوری شركت دارند. از میان آنها، بیشترین حضور را در بین دانش آموزان پایه دوم داشتیم كه حدوداً 88 درصد كلاس در كلاس شركت كردند. دانش آموزان پیش دبستانی حدود 20 درصد و دانش آموزان پیش حرفه ای و متوسطه حرفه ای حدود 30 درصد در كلاس های حضوری شركت كردند.»

هداوند درباره هنرستان های مخصوص دانش آموزان استثنایی گفت: «آن گروه از دانش آموزان ما كه هوش بهره عادی دارند، مانند دانش آموزان كم توان جسمی و حركتی، نابینا و ناشنوا در هنرستان های مختلف عادی در دوره های كاردانش و فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند. البته ما در آموزش و پرورش استثنایی در دوره پیش حرفه ای و دوره متوسطه حرفه ای را داریم كه خاص دانش آموزان استثنایی است. این دانش آموزان كه دارای مشكلاتی مانند كم توانی ذهنی هستند بعد از دوره ابتدایی، ابتدا وارد دوره پیش حرفه ای می شوند كه معادل دوره راهنمایی است و بعد از آن وارد دوری دوره متوسطه حرفه ای می شوند كه شامل 36 رشته است.»



وی درباره نحوه حضور در مدارس برای این دسته از دانش آموزان گفت: «دانش آموزان با كسب رضایت از خانواده های خود می توانند در كلاس ها و آموزش های حضوری شركت كنند؛ حتی اگر به صورت انفرادی باشد. مثلاً بعضی از كلاس های ما در حالت عادی با شش دانش آموز تشكیل می شود كه معلم می تواند در هر روز به دو نفر از این دانش آموزان آموزش دهند. برخی از دروس عملی مستلزم حضور دانش آموز است كه در هنرستان ها دانش آموزان عادی نیز به همین صورت است؛ یعنی توسعه شایستگی های فنی به صورت عملی در سراسر كشور تشكیل می شود.»

معاون توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی گفت: «در هنرستان های پیش استثنایی 36 رشته مهارتی داریم كه در دستورالعمل اشاره شده است مجموعه دانش آموزان متوسطه حرفه ای و پیش حرفه ای حدود 17 هزار نفر است كه ما این افراد را برای اشتغال در آینده آماده می كنیم؛ چون یكی از مشكلات این دانش آموزان اشتغال در آینده است. البته برخی از دانش آموزان نیمه بینا و نیمه شنوا نیز در بخش پیشرفته و متوسطه حرفه ای ادامه تحصیل می دهند.»

معاون توانبخشی سازمان استثنایی مجید هداوند سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور توانبخشی شبكه شاد آموزش حضوری
منبع خبر:
پانا
   تاریخ: ۰۸:۰۵ - ۱۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷