دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

روایت یك سال سیاه!
 
اواخر سال 98 بود مردم برای سال نو در حال آماده شدن بودند كه موجودی میكروسكوپی اما به سان یك بمب وسط زندگی مردم فرود آمد.
روایت یك سال سیاه! ابتدای امر این ویروس كه به انحای مختلف توسط رادیو و تلویزیون و مراكز بهداشتی درمانی معرفی می شد برای مردم ملموس نبوداما با گذشت چند هفته از افزایش مرگ و میر توسط این موجود میكروسكوپی، وحشت جایگزین حال و هوای سال نو شد به طوری كه مرزها و جاده ها و راههای ارتباطی را بست و مردم را خانه نشین كرد.

اگرچه برخی هنوز به شدت و وخامت اوضاع پی نبرده بودند اما همین عدم توجه ها باعث شد این پاندومی شدت پیدا كند و آذربایجان غربی كه زمانی به گفته علوم پزشكی موردی از ویروس در استان نبود را به رنگ قرمز تبدیل كند.

درها به روی اقوام و آشنایان بسته شد، عبور و مرور محدود شد و امار استفاده از الكل و شوینده وماسك افزایش یافت.

موردی از كرونا در آذربایجان غربی مشاهده نشده است

به تاریخ اول اسفند 98، دكتر رسول انتظار مهدی، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: هیچ موردی دال بر ابتلای فردی به ویروس كرونا تاكنون در سطح آذربایجان غربی مشاهده و گزارش نشده است.

اما چندی نگذشت و موارد ابتلا و شیوع كرونا در استان غوغا كرد.

سال تحویل شد و كرونا باعث شد سال جدید بی دید و بازدید و سفر به معنای واقعی تحویل شود.

بهار 99 متولد شده بود اما مردم از استشمام هوای مطبوع بهاری به واسطه زدن ماسك بی نصیب بودند استرس، افسردگی و وسواس شستشو رنگ و بوی قویتری به خود گرفته بود.

كرونا؛ وسواس و اضطراب

علی نژاد ،روانشناس و استاد دانشگاه در گفت وگو با ایسنا افزود: گاهی شیوع بیماری های واگیر دار در جامعه می تواند منجر به بروز اختلال و وسواس فكری شود و اثر سوء جدی بر زندگی افراد داشته باشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینكه پیگیری مداوم اخبار كرونا و شنیدن تعداد مبتلایان یا فوت شده ها باعث تشدید ترس، اضطراب و به دنبال آن وسواس فكری می شود، تصریح كرد: در این روزها در كنار توجه به مسایل بهداشتی نباید بیش از حد از كرونا ترسید و بیش از حداخبار پیرامون كرونا را دنبال كرد.

وی با تاكید بر اینكه در شرایط كرونا افرادی كه زمینه اختلال اضطرابی و وسواسی دارند، بیشتر در معرض خطر هستند، اظهار كرد: در شرایط فعلی كه توجه به رعایت بهداشت و ماندن در خانه تنها راه مقابله با كرونا است حالت های شبه وسواسی یك حالت طبیعی بوده و نباید زیاد از این موضوع كه دچار وسواس عملی یا فكری شده ایم، ترسید.

علی نژاد با اشاره به اینكه ترس و اضطراب از بیماری همراه با تحریك سیستم عصبی باعث بروز انواع اختلالات می شود، خاطرنشان كرد: مراقبه باعث ایجاد آرامش در فرد شده و به او كمك می كند در شرایط حساس خود را كنترل كند.

این روانشناس در خصوص راهكار های مقابله با وسواس فكری در ایام كرونا نیز یاد آور شد: تغییر سبك زندگی، ورزش منظم روزانه، خواب كافی، پیروی از رژیم غذایی مناسب، رعایت بهداشت فردی، ماندن در خانه وانجام بازی های خانوادگی، بی اعتنایی به افكار تحریك كننده و پیگیری كمتر اخبار مربوط به كرونا تا میزان بسیار زیادی از وسواس فكری در ایام كرونا جلوگیری می كند.

وی با اشاره به اینكه در این ایام علاوه بر وسواس فكری و اضطراب افراد نگران اند دچار وسواس عملی هم شوند، افزود: برای رهایی از رفتارهای ناخوشایند و ابتلا به وسواس عملی باید با آگاهی، استفاده از روش های بهداشتی مناسب و عدم حساسیت بیش از حد به موضوع، از ابتلا به وسواس عملی جلوگیری كرد.

پس از آن، آذربایجان غربی در یك موج سینوسی، خیز های دیگر شیوع بیماری كرونا را تجربه كرد كه البته همه آنها خیز كمی داشت و همواره مسوولان بهداشتی و ستاد مقابله با كرونا، از احتمال بروز موارد ابتلای شدید و مرگ و میر زیاد در پاییز ابراز ترس می كردند.

ظرفیت بیمارستان طالقانی ارومیه پر شد

اوضاع وخیم تر شد به طوری كه دكتر جواد اقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی درجلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری كرونا با اشاره به اوج گیری روزانه كرونا در استان گفت: ظرفیت بیمارستان طالقانی ارومیه به طور كامل تكمیل شده است و بیمارستانهای دیگری را برای خدمات دهی وارد چرخه كردند.

تالارهای پذیرایی، فروشگاهها و پاساژها و بسیای از اصناف و اغذیه فروشی ها تعطیل شدند تا شاید از سرعت شیوع بیماری كاسته شود.

كرونا لگد محكمی به كسبم زد

ا-ف یكی از فست فروشان شهر در خصوص مشكلاتش در دوران شیوع كرونا به ایسنا گفت: باوجود اینكه مدت زمان زیادی از افتتاح مغازه ام نمی گذشت اما مشتریان زیادی داشتم به خاطر نظافت و تنوع منو خوب بین فست فودی های محله نامدار شده بودم تازه داشتم جا می افتادم كه كرونا لگدی به بساطم زد و مشتریانم فراری شدند.

وی ادامه داد: برابر دستور بهداشت و ستاد مبارزه با كرونا از 2٠ اسفندماه مثل باقی فست فودی ها مجبور شدم مغازه را ببندم و به امید رفع این بیماری حقوق اسفند پرسنل را حساب كردم و تتمه پس اندازی كه داشتم را با وجود حتی یك ریال فروش به صاحب مغازه به عنوان اجاره پرداختم.

این صاحب فست فود ادامه داد: هرروز پیچ رادیو رو باز می كردم و سراپا گوش می شدم شاید خبر خوشی بشنوم ولی هرروز آمارها بالاتر رفت و خوف من هم از ناكامی در شغلم بیشتر شد.

وی با بیان اینكه اردیبهشت را هم با یك سوم كاركنان تق و لق كار كرد و نتوانست اجاره مغازه را بدهد، افزود: هرچند صاحب ملك اجاره فروردین را نگرفت اما این ویروس لعنتی مجبورم كرد باوجود كلی هزینه به مغازه اجاره ای بابت دكور و وسایل، به مغازه ای دیگر كه حتی یك سوم مغازه ام نبود نقل مكان كنم و تنها با یك كارگر مشغول شوم.

وی بابیان اینكه در دو ماه تعطیلی بیشتر از 4٠ میلیون تومان ضرر كردم، تصریح كرد: كارو بار هنوز هم كساد است و بسختی گذران زندگی می كنم.

اغذیه فروشی ها 100 درصد متضرر شدند

خسرو صفا مهر، رئیس اتحادیه اغذیه فروشان ارومیه در گفت و گو با ایسنا افزود: با شیوع كرونا و تعطیلی تمامی واحدهای صنفی اغذیه فروشی از اول اسفند ماه سال گذشته این واحدها از نظر اقتصادی 100 درصد متضرر شده اند.

وی تصریح كرد: در حال حاضر 60 درصد واحد های اغذیه فروشی تعطیل هستند و باقی به صورت بیرون بر فعالیت دارند.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان ارومیه با اشاره به اینكه بیشتر ساندویچی های فعال ارومیه مستاجر بوده و با شیوع كرونا مجبور به تعطیلی واحد خود كرده اند، یاد آورشد: متاسفانه دولت تا كنون در زمینه حمایت از فعالان صنفی و جبران بخشی از ضرر و زیان اصناف تلاشی نكرده و تمامی برنامه های حمایتی اش را روی كاغذ نگه داشته است.

محدودیت های تردد و منع تردد شبانه از ساعت 21 تا 4 صبح نیز عملیاتی شد.

هدف از اجرای طرح ممنوعیت تردد كرونایی سلامت جامعه است

سردار خرم نیا فرمانده انتظامی آذربایجان غربی همزمان با چهارمین روز اجرای طرح ممنوعیتهای كرونایی سردار خرم نیااظهاركرد: هدف ازاجرای طرح ممنوعیت ترددسلامت جامعه است،والحمدالله مردم همكاری خوبی باپلیس دارندوانتظامی استان به پشتوانه مردم عزیزباتمام توان وقدرت پای كاراست 0وی با بیان اینكه پلیس استان به صورت 24ساعته وانلاین كار پایش تصویری وكنترل ترددات خودرویی درمعابر و جاده های شهری وبین شهری را درمركز كنترل فرماندهی انتظامی انجام میدهدانتظار هست مردم از تردد غیر ضروری وانجام سفر ودید وبازدید پرهیز نمایند.

وی درادامه اضافه كرد: از ابتدای شروع طرح 21هزارو 278 مورد راننده به همراه خودرو مربوطه به محل سكونت خود عودت یافتند وتعداد 313مورد جریمه 500هزار تومانی برای شهرهای با وضیعت نارنجی و180مورد جریمه یك میلیون تومانی برای شهرهای با وضعیت قرمز اعمال شده است ودر بحث ممنوعیت تردد در داخل شهرها از ساعت 21 الی 4بامداد تعداد26هزارو 190مورد تذكر لسانی ،785مورد تذكرپیامكی،تعداد 5هزارو 842مورد جریمه 20الی 100هزار تومانی اعمال شده است.

آذربایجان غربی سه خیز را پشت سر گذاشت و با اتمام خیز سوم كرونا در اواخر آذر سال جاری، روند شیوع و ابتلای كم كرونا در آذربایجان غربی آغاز شد و حتی میزان فوتی ها در برخی روزها به صفر رسید و تعداد مبتلایان نیز تا هفته ها دورقمی بود.

در اوایل نیمه دوم بهمن ماه جاری افزایش تعداد مبتلایان، رشد قابل توجه بستری ها و افزایش سهم تست های مثبت به تست های منفی كرونا، همگی نشانه هایی از شیوع بیشتر كرونا طی روزهای اخیر بوده كه نگرانی ها را دوچندان كرده است.

تماس ها با اورژانس اجتماعی افزایش یافت

دكترسعید فریور مدیركل بهزیستی آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: در سال جاری 25هزار و 464 تماس با اورژانس اجتماعی برقرار شده كه با توجه به شیوع كرونا و افزایش خشونت های خانگی و اختلافات خانوادگی این میزان تماس نسبت به مدت مشابه سال قبل خود 40 درصد افزایش داشته است.

داغی كه كرونا بر دلها زد

یك شهروند اهل ارومیه به ایسنا گفت: كرونا بسیاری از خانواده ها را داغدار كرد دو خواهرم را در اثر ابتلا به كرونا از دست دادم مادر مدتها در بیمارستان بستری بود.

وی ادامه داد: تحمل داغ عزیزان ان هم اینگونه كه حتی نمی توانی یك دل سیر بغلش كنی طاقت فرسا است.

خاطرات روزهای سخت بستری یك كرونایی

یكی از شهروندان مبتلا به كرونا در گفت و گو با ایسنا افزود: ابتدای امر احساس سرماخوردگی داشتم اما بعد از دو روز بدن درد شدید تاب و تحملم را از من گرفت هرچند چند بار به دكتر مراجعه كرده بودم اما شكی به اینكه كرونا باشد نبردند چون اسكن ریه هم چیزی نشان نداد و چند روز استراحت تجویز كردند.

وی با بیان اینكه احتمالا در محل كارم كه شعبه بانك هست به دلیل كثرت رفت و امد و جابجایی اوراق آلوده مبتلا شدم، ادامه داد: بعد از 5 روز علایمم شدیدتر شد با توجه به اینكه مشكل آسم و سینوزیت هم از سالهای پیش داشتم مزید بر علت شد و دكتر دستور بسستری دا و پس از ازمایش مشخص شد كرونا است.

این بیمار بهبود یافته از روزهای سخت بستری گفت و ادامه داد: فشار و استرس زیادی از این بیماری و وضعیت سایر بیماران بر من تحمیل می شد بیمارانی كه صبح حالشان خوب بود اما شب خبر مرگشان میرسید.وضعیت بسیار وحشتناك بود.كادر درمان بدون لحظه ای استراحت دائما در تلاش بودند تحمل ان شرایط با ان لباس و ماسك در محیی پر از استرس غیر قابل تحمل بود.

شیفت های مرگبار

خلیل زاده پرستار بخش اورژانس یكی از بیمارستانهای ارومیه باشاره به چالشهای شغل پرستاری در ایام كرونا خاطر نشان كرد: طی مدت شیوع كرونا شاهد خاطرات تلخ فراوانی بودیم، در موج سوم متاسفانه تعداد مبتلایان و بستری ها بیشتر شد، افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز فشار كاری مضاعفی بر كادر درمان تحمیل می كند.

وی اظهار كرد: ابتلای درصد بالای كادر درمان بخش اورژانس بیمارستان نیز بیش از گذشته بر كمبود نیروی انسانی فعال بخش دامن زد.

این بانوی كادر درمان با بیان اینكه متاسفانه در مقایسه با سختی های كار، حقوق و مزایا كافی و رضایت بخش نیست، گفت: 3 شیفت كاری توام با فشار روحی، خستگی و عدم توجه به موقع به مطالبات پرستاران و حقوق كم این قشر یكی از علل مهاجرت پرستاران است.

آذربایجان غربی رتبه چهارم اهدای پلاسما خون را به خود اختصاص داده است

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون آذربایجان غربی گفت: استان رتبه چهارم اهدای پلاسما خون را به خود اختصاص داده است.

بهزاد عمادی در گفت وگو با ایسنا افزود: در سال جاری 1250 واحد پلاسما خون توسط بهبود یافتگان كرونا در استان اهدا شده كه استان رتبه چهارم اهدای پلاسما خون كشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینكه آذربایجان غربی جز برترین استا ن ها در پیگیری برای دریافت پلاسما خون است، یاد آور شد: استان رتبه اول اهدای پلاسما خون توسط بهبود یافتگان كرونا را از نظر جمعیت و مصرف پلاسما در كشور به خود اختصاص داده است.

كرونا مدارس را به تعطیلی كشاند و دانش اموزان با اموزش مجازی و شاد پای درس معلم نشستند.تركش كرونا بر تن مدرسه و تحصیل و دانش آموزان هم اصابت كرد و حتی برخی از دانش اموزان كه قادر به بهره مندی از بستر مجازی برای تحصیل نبودند نا گزیر ترك تحصیل كردند.

108 هزار نفر از دانش آموزان آذربایجان غربی به برنامه آموزشی شاد دسترسی ندارند

مدیركل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از 18 هزار دانش آموز استان از تحصیل بازماندند.

مهین منافی در گفت و گو با ایسنا بااشاره به تعداد بازماندگان از تحصیل طی سال تحصیلی جاری در استان افزود: تعداد دانش آموزان ترك تحصیلی استان در دوره ابتدایی 1179 نفر است و تعداد بازمانده از تحصیل در سالتحصیلی 99- 1400، در دوره اول متوسطه 6425 نفر و در دوره دوم متوسطه نیز 10 هزار و 719 نفر است.

مدیركل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بابیان اینكه در سالتحصیلی جاری 625 هزار و 550 دانش آموز در 5089 مدرسه استان مشغول تحصیل هستند، اظهار كرد: 180 هزار نفر از دانش آموزان استان در 3134 مدرسه روستائی و 445هزار نفر نیز در 1955 مدرسه شهری مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: 363هزار نفر از دانش آموزان استان در مقطع ابتدائی مشغول تحصیل هستند كه از این تعداد 296 هزار نفر (83 درصد) از طریق شبكه شاد، 21 هزار و 857 نفر بصورت حضوری در مناطق عشایری و روستایی و 58 هزار نفر از طریق بسته های آموزشی تحت پوشش قرار گرفته اند.

منافی تصریح كرد: 261هزار نفر از دانش اموزان استان در مقطع متوسطه مشغول تحصیل هستند كه از این تعداد بیش از 219 هزار نفر (84.82 درصد) از طریق شبكه شاد و مابقی از طرق شبكه های تلویزیونی و بسته های آموزشی تحت پوشش قرار گرفته اند.

وی یادآور شد: تا كنون 278 هزار و 950 بسته آموزشی در بین دانش آموزان استان توزیع شده است.

مدیركل آموزش و پرورش استان ادامه داد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از 317 هزار نفر از دانش آموزان استان از طریق شبكه های تلویزیونی و تماس تلفنی آموزشهای لازم را دریافت كرده اند.

وی بااشاره به میزان دسترسی دانش آموزان استان به شاد گفت: در سطح استان 108 هزار نفر به برنامه آموزشی شاد دسترسی ندارند كه از این تعداد، 33هزار و 400 نفر دانش آموزان مناطق محروم و عشایری هستند و از شیوه های دیگر آموزش همچون مدرسه تلویزیونی و بسته های آموزشی كه توسط گروه های آموزشی استان تهیه شده است، استفاده می كنند.

با این اوصاف خبرهای خوبی از واكسیناسیون پس از یك سال سختی و اضطراب به سان باد خنكی بود كه بر دل تب دار مردم زد 21 بهمن 99 همزمان با سراسر كشور واكسیناسیون كووید 19 در آذربایجان غربی نیز آغاز شد.

آغاز واكسیناسیون كووید 19 در آذربایجان غربی

دكتر جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی گفت: تزریق واكسن روسی كرونا به 435 نفر از كاركنان بخش مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی همزمان با 635 مركز درمانی ایران، آغاز شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی گفت: واكسن دریافتی برای 435 نفر از كاركنان بخش مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی تزریق می شود.

آقازاده درباره نوع واكسن تزریقی افزود: نوع واكسن استفاده شده در این واكسیناسیون، روسی و از نوع اسپوتنیك (spotnik v) بوده است وفاز یك این واكسن تا پایان اسفند ماه برای كاركنان بهداشت و درمانی اعم از دولتی وخصوصی گروه یك وكاركنان بهداشتی درمانی گروه دو و معلولین ذهنی وجسمی و سالمندان مراكز تجمعی به تعداد 4996 نفر تزریق خواهد شد.

وی درباره زمان های تزریق واكسن بیان كرد: تزریق واكسن در فاز دو تا پایان بهار سال آینده برای افراد دارای بیماری زمینه ای پرخطر یك و دو، افراد سنین مساوی و بالای 65 سال ودر فاز سه كه تا پایان تابستان سال آینده ادامه خواهد داشت برای افراد ساكن در مراكز تجمعی، خانم های باردار وافراد گروه سنی 55 تا 65 ساله تزریق می شود.

به گزارش ایسنا، سال در آستانه اتمام است اما بیشتر مردم میگوند یك سال از عمرمان گذشت اما با وجود كرونا این یك سال را زندگی نكردیم فشار و استرس و مشكلات مالی داغ از دست دادن عزیزان و آشنایان برای اینكه این یك سال گذشته را سالی سیاه بنامیم كافی است هرچند خبرهای خوبی از واكسن به گوش رسید و واكسیناسیون نیز از كادر درمان اغاز شده است اما ورود ویروسی های جهش یافته دیگری از جمله انگلیسی و فلاندی و غیره جوانه های امید را در دلها پژمرده می كند امید است سال 1400 سالی بهتر برای همه جهان و كشور ایران رقم بخورد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۳۷ - ۱۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۸۰