دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

اختلال PTSD در دوران پساكرونا شیوع پیدا خواهد كرد
 
از همان ابتدای شیوع كرونا، مشكلات روانی پس از ابتلا به این ویروس از مهمترین مسائل و دغدغه ها بود. حالا یك مطالعه جدید از گسترش اختلال PTSD در دوران پساكرونا میگوید.
اختلال PTSD در دوران پساكرونا شیوع پیدا خواهد كرد از همان ابتدای شیوع كرونا، مشكلات روانی پس از ابتلا به این ویروس از مهمترین مسائل و دغدغه ها بود. حالا یك مطالعه جدید از گسترش اختلال PTSD در دوران پساكرونا میگوید. همه گیری ویروس كووید-19 در سلامت روانی افراد تاثیرات بسیار منفی داشته است، یك مطالعه در انگلستان پس از اولین قرنطینه عمومی در كشور نشان داد كه حدود 18 درصد افرادی كه مبتلا به ویروس شدند، پس از بهبودی دچار اختلال روانی شدند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از IFLScience، اكنون، یك مطالعه منتشر شده در مجله روانپزشكی مولكولی نشان داده است كه اختلال استرس پس از سانحه می تواند یك نگرانی عمده در زمینه بهداشت روان به دلیل شیوع همه گیری ویروس كووید-19 ایجاد كند.

پژوهشی جدید نشان می دهد كه اختلال پس از حادثه (پی-تی-اس-دی) پس از همه گیری تبدیل به یك مشكل بزرگ در بهداشت عمومی خواهد شد

نویسندگان این پژوهش دراینباه گفتند: « یافته های ما نشان می دهد كه اختلال استرس پس از سانحه می تواند تبدیل به نگرانی قابل توجه در بهداشت عمومی شود، بنابراین نیاز است، نظارت مناسب، مداخلات به موقع، حمایت اجتماعی و پیگیری طولانی مدت برای كاهش این اختلال روانشناختی به ویژه در جمعیت های پرخطر انجام شود.»

محققان در این پژوهش وجود اختلال استرس پس از سانحه را در كاركنان و پرسنل درمان، بیماران آلوده و عموم مردم مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، نتایج آنها نشان داد كه در طی شش ماه پس از همه گیری، شیوع این اختلال روانی در پرسنل درمان 6.28 درصد و بعد از شش ماه دیگر 10 درصد بوده است، شیوع این اختلال در كارگران و كارمندان خط مقدم 30.8 درصد و در كارگرانی كه در خط مقدم نبوده اند 8.2 درصد بوده است.

این عدد در بین عموم مردم، 19.4 درصد بوده و افرادی كه به ویروس مبتلا شدند و پس از آن بهبود یافتند پس از شش ماه به 28.8 رسیده است.

اختلال استرسی پس از آسیب روانی (به صورت مخفف: PTSD)، نشانگان یا سندرمی است كه پس از مشاهده، تجربهٔ مستقیم یا شنیدن یك عامل استرس زا و آسیب زای شدید روی می دهد كه می تواند به مرگ واقعی یا تهدید به مرگ یا وقوع یك سانحهٔ جدی منجر شود.

بیمار نسبت به این تجربه ها احساس ترس و درماندگی می كند، اغلب رفتارهای آشفته و حاكی از بی قراری بروز می دهد و مدام تلاش می كند از یادآوری رویداد و سانحه اجتناب كند. حوادثی همچون سوءاستفاده جنسی، تصادف، سوانح طبیعی مانند زلزله، جنگ و... به طور كلی افرادی كه چنین رویدادهایی را تجربه می كنند حتی در مورد كودكان، بیشتر از این كه ما بتوانیم تجربهٔ آن ها را تصور كنیم و احساسات آن ها را درك كنیم از آن واقعه رنج می برند. همین امر وجه تمایز استرس پس از سانحه با سایر حوادث زندگی است (استرس بیش از حد طبیعی به حادثه).



انتهای پیام/



خبرنگار: تیمور خسروی
   تاریخ: ۰۸:۴۶ - ۱۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۵