دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

یكسال با كرونا در كهریزك
 
باتوجه به اینكه سالمندان و افراد دارای بیماری های خاص بیش از سایر گروه های سنی در معرض خطر ابتلا به ویروس كووید 19 قرار دارند، اكنون آسایشگاه خیریه كهریزك به عنوان یكی از بزرگترین  مراكز توانبخشی سالمندان و معلولان، در حالی یكسالگی كرونا را پشت سر می گذارد كه واكسیناسیون مددجویان در این ...
یكسال با كرونا در كهریزك به گزارش ایسنا، در آسایشگاه خیریه كهریزك حدود 1750 سالمند، معلول جسمی حركتی و بیماران ام اس به صورت شبانه روزی نگهداری می شوند. بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خیریه كهریزك از روز دوم اسفندماه كه به طور رسمی ورود كرونا ویروس به ایران اعلام شد، كمیته پیشگیری از شیوع كرونا نیز در آسایشگاه تشكیل و به دنبال مصوبات این جلسه آسایشگاه كهریزك قرنطینه، و ورود مواد غذایی پخته شده ممنوع شد. همچنین مرخصی و پذیرش مددجویان جدید نیز به دنبال این مصوبات ممنوع اعلام شد.

احمدی تنكابنی- مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خیریه كهریزك با بیان اینكه تدابیر شدیدی برای جلوگیری از ورود این ویروس به آسایشگاه كهریزك قائل شدیم، اما در نهایت این ویروس به آسایشگاه كهریزك راه پیدا كرد، تصریح كرد: با این وجود از ابتدای فروردین ماه شیفت های دو هفته ای برای پرسنل این مركز در نظر گرفتیم. در طی این دو هفته نیز بدون خروج پرسنل، شیفت آنها در داخل مركز تعویض می شد. بعد از سپری شدن این دو هفته نیز پرسنل بعد از انجام تست به منزل می رفتند.

اما در هر صورت براساس گزارشات موجود و طبق اعلام محمدعلی احمدی تنكابنی- مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خیریه كهریزك در 16 اسفند ماه سال گذشته اولین مورد ابتلا به كرونا ویروس در آسایشگاه كهریزك شناسایی شد.

در 26 اسفندماه سال گذشته، محمدرضا صوفی نژاد- مدیر آسایشگاه خیریه كهریزك اعلام كرد كه 17 نفر مددجو و چند نفر از پرستاران آسایشگاه خیریه كهریزك به كروناویروس مبتلا شده اند.

آسایشگاه خیریه كهریزك تا مهرماه سال 99 دو موج كرونا را پشت سر گذاشت و با موج سوم آن رو به رو شد، در آن زمان دكتر حمیده پورفهیم- جانشین فرماندهی بحران ستاد كرونا آسایشگاه كهریزك اعلام كرد كه در موج اول تعدادی از مددجویان مبتلا به ویروس كرونا شدند، اما در موج سوم تاكنون چهار مددجو با میانگین سنی 80 سال مبتلا به این ویروس شده اند.

وی گفت: از موج اول كرونا در كشور، محدودیت ها در آسایشگاه كهریزك آغاز و رفت و آمدها نیز كنترل شد و همچنان این محدودیت ها ادامه دارد؛ در حال حاضر ملاقات ها بسیار محدود و با رعایت پروتكل های بهداشتی انجام می شود و همچنین كلاس های هنری و آموزشی مانند خیاطی، معرق، قالیباقی، نمایش درمانی، موسیقی درمانی، قرآن، ورزش و كارگاه های روانشناسی اكنون در فضای باز آسایشگاه و با رعایت پروتكل های بهداشتی برگزار می شود.

سرانجام بعد از گذشت حدود یك سال از زمان شیوع ویروس كرونا در كشور، همزمان با سالروز ولادت امام علی(ع) واكسیناسیون سالمندان آسایشگاه آغاز شد. به طوریكه دكتر كیانوش جهانپور- رییس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در ادامه فاز نخست واكسیناسیون علیه بیماری كوویو19 و بدنبال آغاز واكسیناسیون كادر درمان، واكسیناسیون سالمندان و جانبازان و كاركنان آسایشگاه ها نیز همزمان با سالروز ولادت مولای متقیان علی (ع) و روز پدر با حضور وزیر بهداشت در آسایشگاه سالمندان كهریزك آغاز شد.



در این راستا محسن پزشكی- مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه كهریزك در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت مددجویان كهریزك و واكسیناسیون آنها، اظهار كرد: در پی حضور دكتر نمكی- وزیر بهداشت در روز میلاد امام علی (ع) در آسایشگاه كهریزك، 10 نفر از سالمندان با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی و نظارت عالیه وزارتخانه و بهداشت منطقه واكسن كرونا را دریافت كردند.

وی افزود: براساس قول مساعد وزیر بهداشت، از 3 روز گذشته 1000 دوز واكسن كرونا تدارك دیده شده، تحویل شده و ما اكنون در حال واكسیناسیون سالمندان هستیم، اما تعهد وزیر بهداشت بر این بوده است كه طی 2 الی 3 روز آینده تمامی سالمندان، معلولان و حتی كاركنانی كه در معرض خطر هستند نیز واكسن كرونا را دریافت كنند.

به گفته مدیر روابط عمومی آسایشگاه خیریه كهریزك، 1750 تختخواب برای سالمندان، معلولان و بیماران مبتلا به ام اس در آسایشگاه فعال است.

پزشكی در ادامه درخصوص نحوه رعایت پروتكل های بهداشتی در آسایشگاه اظهار كرد: ما همه پروتكلهای بهداشتی كه طی یكسال گذشته تا اسفندماه سال 99 شروع كردیم و این پروتكلها را به همین شكل ادامه خواهیم داد و به دلیل اینكه این واكسن نوبت اول است؛ برای تزریق نوبتهای بعدی ما تابع شبكه بهداشت منطقه هستیم و همه پروتكلها را طبق نظر و نظارت كارشناسان شبكه بهداشت منطقه انجام خواهیم داد.

وی در بخش دیگری از سخنان یادآور شد: ما هیچ تغییری در روشهای رعایت پروتكلهای بهداشتی نخواهیم داشت و تا زمانی كه نوبت های دوم و سوم به هر شكلی كه وزارتخانه و شبكه بهداشت منطقه هماهنگ كرده است، تزریق نشود محیط را باز نخواهیم گذاشت.

پزشكی با بیان اینكه در حال حاضر تعداد محدودی از مددجویان آسایشگاه مبتلا به ویروس كرونا هستند كه تحت مراقبت های خاص در بخش های خاص قرار دارند، گفت: همانند رنگ بندی هایی كه مراكز بهداشتی و درمانی، شهرها و استانها برای خود اعمال می كنند ما هم 24 بخش بستری داریم كه بیماران به تفكیك در آنجا اسكان داده شده اند و اگر فردی به این ویروس مبتلا باشد، بعد از انجام تست های لازم زیرنظر متخصصین در بخش های ویژه كنترل و قرنطینه صورت می گیرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۳:۱۹ - ۱۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۴