دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

چالش سالمندی استان مركزی را تهدید می كند
 
گروه استان ها-مدیركل بهزیستی استان مركزی گفت: حدود 150 هزار سالمند در استان داریم و به عبارتی 10 درصد جمعیت استان سالمند هستند كه با توجه به آمارهای جامعه شناسان باید برای این گروه از جامعه برنامه ریزی شود.
چالش سالمندی استان مركزی را تهدید می كند
گروه استان ها-مدیركل بهزیستی استان مركزی گفت: حدود 150 هزار سالمند در استان داریم و به عبارتی 10 درصد جمعیت استان سالمند هستند كه با توجه به آمارهای جامعه شناسان باید برای این گروه از جامعه برنامه ریزی شود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراك، زهرا امینی صبح امروز در كارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مركزی با اشاره به برنامه های دستگاه ها در حوزه سالمندان اظهار داشت: حدود 150 هزار سالمند در استان داریم و به عبارتی 10 درصد جمعیت استان سالمند هستند كه با توجه به آمارهای جامعه شناسان باید برای این گروه از جامعه برنامه ریزی شود.

وی افزود: استان مركزی دومین استان پیر كشور است كه در چند سال آینده با چالش سالمندی در استان مواجه می شویم به همین سبب باید علاوه بر مسئولیت و وظایف دستگاه ها برنامه ریزی ویژه و كار تخصصی برای سالمندان انجام شود.

مدیركل بهزیستی استان مركزی ادامه داد: با توجه به اینكه اراك به عنوان شهر دوستدار سالمند معرفی شده وظایف هر دستگاه در سند تدوین و جلسات مختلفی در این زمینه برگزار شده كه دستگاه ها باید به عنوان برش استانی آن را اجرا و به كارگروه اعلام كنند.

امینی تصریح كرد: كمیته تخصصی امور سلامت و بیمه ای باید در زمینه بیمه سالمندان با هدف حفظ و ارتقای سلامت آنها توجه ویژه داشته باشد و دستگاه های اجرایی عضو این كمیته باید اقدام كنند.

نبود آمار دقیق از تعداد سالمندان در استان مركزی یك نقیصه جدی برای برنامه ریزی است
اختصاص 20 هزار واكسن كرونا به معلولان و سالمندان تحت پوشش بهزیستی
واكسیناسیون سالمندان علیه كرونا از آسایشگاه كهریزك شروع شد
وی عنوان كرد: با توجه به شیوع بیماری كرونا تاكنون در مراكز سالمندی هیچ گزارشی در زمینه فوت سالمندان در كشور و استان اعلام نشده كه این موضوع نشان دهنده همكاری بخش خصوصی و دولتی، خیران سلامت و كادر درمان، دانشگاه علوم پزشكی است و در زمینه واكسیناسیون، 238 دوز واكسن كرونا برای سالمندان استان اختصاص یافته كه از هفته های آینده واكسیناسیون آنها تحت شرایط ویژه انجام می شود.

مدیركل بهزیستی استان مركزی بیان كرد: توسعه كمی و كیفی خدمات توانبخشی به سالمندان، ارتقاء سلامت آنها، كار درمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی و سایر موارد با همكاری دانشگاه علوم پزشكی انجام می شود و در زمینه بهبود دسترسی به تجهیزات برای برخورداری از زندگی سالم از جمله ویلچر، عصا، تشك و سایر وسایل مورد نیاز سالمندان با توجه به كمبود اعتبارات اما مشكلی در استان نداریم.

امینی با اشاره به اینكه دستگاه های اجرایی عضو كارگروه باید بانك اطلاعاتی سالمندان را به بهزیستی اعلام كنند تا از وضعیت سلامتی دستگاه ها آگاهی داشته باشیم، گفت: افزایش دسترسی سالمندان به اقدامات پیشگیرانه سلامت، غربالگری بیماری های خاص، درمان های دارویی، آزمایشات دوره ای، تامین داروها و تجهیزات مورد نیاز از جمله اقدامات و اهداف مورد نظر است كه با توجه به اینكه بیمه سالمندان تحت پوشش بهزیستی، بیمه خدمات درمانی است و با توجه به هزینه های درمانی باید بیمه سلامت همچون گذشته ورود پیدا كند و راهكاری برای بیمه سالمندان درنظر گرفته شود.

وی افزود: گروه های داوطلب محلی به جز موسسات خیریه انجمن و بنیاد فرزانگان استان در زمینه ارائه خدمت به سالمندان مشغول فعالیت هستند و در زمینه مراكز دوستدار سالمند رئیس مركز بهداشت هر شهرستان باید طبق برنامه مشخص وضعیت بهداشت و سلامت شهرستان را به فرماندار اعلام كند.

مدیركل بهزیستی استان مركزی بیان كرد: در زمینه امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی برای سالمندان با برگزاری جلساتی با دانشگاه ها مقرر شد در راستای موضوعات پژوهشی و روانشناسی و سایر موارد اقدام كنند تا برنامه ریزی ها دقیق و اطلاعات جامعی از وضعیت سالمندان كسب كنیم كه در مجموع از جمعیت 150 هزار نفری سالمند در استان 17 هزار و 20 نفر از خدمات حمایتی بهزیستی بهره مند می شوند كه 212 نفر از سالمندان در مراكز سالمندان نگهداری می شوند.

برنامه عملیاتی سالمندان در حوزه سلامت تدوین و به شهرستان ها ابلاغ شد

معاون فنی معاونت دانشگاه علوم پزشكی اراك هم در این جلسه با اشاره به وضعیت سالمندان استان گفت: از ابتدای اسفند 98 تا پایان بهمن ماه 99 حدود 4 هزار و 892 نفر معادل 4 درصد جمعیت سالمندان به بیماری كرونا مبتلا شدند و 888 نفر معادل 18 درصد مبتلایان فوت كردند كه بیشتر آنها بیماری زمینه ای داشته اند.

عباس اسماعیلی افزود: برنامه عملیاتی سالمندان در حوزه سلامت تدوین و به شهرستان ها ابلاغ شد و 36 مورد برنامه در سطح شهرستان ها پایش شد و برگزاری كارگاه خدمات نوین سالمندان، وبینار سلامت روان سالمندان و پایش مراكز نگهداری سالمندان به صورت هفتگی انجام شد.

وی ادامه داد: در راستای قرارگاه شهید سلیمانی تیم حمایتی از سالمندان با همكاری بسیج برای انجام كارها و عدم خروج آنها از منزل تشكیل شد همچنین 3 نوبت غربالگری كرونا در طول یك سال گذشته انجام شد كه می توان گفت بیش از 90 درصد سالمندان غربالگری شدند و غربالگری سلامت روان آنها هم انجام شد و از 52 هزار و 462 نفر از سالمندان تست ارزیابی سقوط، فشار خون، دیابت و افسردگی گرفته شد كه 40 درصد سالمندان را شامل شد.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۳:۳۶ - ۱۱/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۹