دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

برنامه كشوری « اجتماع محور پیشگیری از بدرفتاری با كودكان در شرایط شیوع كووید 19»، اجرا می شود
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی دانشگاه علوم بهزیستی؛

برنامه كشوری « اجتماع محور پیشگیری از بدرفتاری با كودكان در شرایط شیوع كووید 19»، اجرا می شود

برنامه كشوری « اجتماع محور پیشگیری از بدرفتاری با كودكان در شرایط شیوع كووید 19»، با همكاری مشترك صندوق كودكان سازمان ملل متحد (یونیسف)، دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در مناطق تحت پوشش چهار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، هرمزگان، سمنان و گلستان به صورت پایلوت (آزمایشی) اجرا می شود.

دكتر " پیام روشنفكر " عضو هیات علمی مركز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مشاور وزارت بهداشت و مجری طرح، با اعلام این خبر به خبرنگار وبدای دانشگاه گفت: مقدمات و ظرفیت سازی های این برنامه در نیمه ی دوم امسال آغاز شده و قرار است در این طرح اجتماع محور، چهار دانشگاه مذكور برنامه ای را در اجتماعاتی با مشاركت مردم و سازمانهای همكار در مناطق جغرافیایی خود، به منظور پیشگیری از بدرفتاری با كودكان انجام بدهند.

وی در راستای دلایل اجرای این طرح اظهار داشت: براساس یك مطالعه مروری و برپایه 13 مطالعه ی قبلی، در كشور ما، میزان شیوع كودك آزاری جسمی 43%، آزار عاطفی 64%، و شیوع غفلت 40% می باشد. و در كنار مصادیق معمول بدرفتاری با كودكان، مصادیقی از انتظارات آموزشی غیرمعمول و بالا از كودكان، و استفاده از كودكان برای تبلیغات و مدلینگ در شهرهای بزرگ و در برخی مناطق نابرخوردار مصادیقی چون نوزادان رها شده، استفاده از ماده ی مخدر با اهداف درمانی یا آرام سازی كودك، اجبار به ترك تحصیل بخصوص برای دختران گزارش شده است.

این محقق حوزه رفاه اجتماعی افزود: بدرفتاری با كودك می تواند در خانه، محیط های آموزشی، محیط ورزشی، مراكز بهداشتی و درمانی، مراكز نگهداری و یا كوچه و خیابان اتفاق بیافتد. هدف طراح این است كه با مداخلات مبتنی بر مشاركت اجتماعات محلی، اقدامات پیشگیرانه و ارتقایی را طراحی و اجرا نماید و نهایتا بر این اساس مدلی كشوری به منظور ادغام در شبكه مراقبتهای بهداشتی درمانی كشور طراحی شود.

گفتنی است، اولین كمیته تخصصی برنامه « اجتماع محور پیشگیری از بد رفتاری با كودكان در شرایط شیوع كووید 19 »، از روز گذشته (11 اسفند ماه جاری)، بمنظور تعیین فرایند فنی، اجرایی و اداری برنامه، با حضور دكتر روشنفكر مشاور وزارت بهداشت و مجری طرح، دكتر لطفی معاون سیاسی انتظامی فرمانداری شهرستان پردیس، مدیران و كارشناسان اداره سلامت اجتماعی وزارت بهداشت، مدیران شبكه بهداشت و درمان شهرستان پردیس، بخش سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و روسای دستگاه های اداری و اجرایی شهرستان پردیس، تشكیل شده است.

انتهای پیام/

تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۹:۲۸ - ۱۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۱