دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

همراه روز های سخت در سی سخت
 
تهران (پانا) - «نرگس كلباسی» دختر جوانی است كه این روزها او را مردمان مناطق كم برخوردار و بحران زده در سیل و زلزله خیلی خوب می شناسند.
نرگس كلباسی

تهران (پانا) - «نرگس كلباسی» دختر جوانی است كه این روزها او را مردمان مناطق كم برخوردار و بحران زده در سیل و زلزله خیلی خوب می شناسند.

به گزارش شهرونذ، او دختر جسوری است و در 33 سال اخیر زندگی پرفرازونشیبی را تجربه كرده است. شعارش برای كمك به مردم، همزیستی با آنها تا پایان پروژه های كمك رسانی در هر منطقه است. او این همزیستی را نخستین بار با زلزله زده های سرپل ذهاب و بلوچ های سیستان وبلوچستان تجربه كرده و این روزها هم عازم سی سخت است.

سال 1367 بود كه در اصفهان متولد شد. خانواده پدری و مادری نرگس هر دو مذهبی و پدربزرگ هایش معمم بودند: «تا 4سالگی در اصفهان زندگی كردیم. پدرم برای ادامه تحصیل همراه با خانواده راهی انگلیس شد. درست است بخش عمده زندگی ما در این كشور گذشت اما هرگز توجه به فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی در حاشیه زندگی ما قرار نگرفت. به همین علت از همان ابتدای كودكی روحیه همدلی و همراهی با نیازمندان در وجود ما شكل گرفت.»

با وجود اینكه خانواده نرگس از تمكن مالی خوبی برخوردار بود اما پدر به آنها آموخته بود همیشه برای تأمین خواسته هایشان تلاش كنند: «12ساله بودم كه برای تأمین پول توجیبی به آموزش زبان انگلیسی رو آوردم و این رویه كمك كرد تا از همان ابتدا از لحاظ اقتصادی مستقل باشم.»

تصمیم 20سالگی

نرگس در سن 11سالگی به ایران سفر می كند اما در این سفر او متأسفانه مادر 36ساله اش را به علت سكته در خواب از دست می دهد و در 16سالگی پدر را به علت ابتلا به بیماری سرطان: «بعد از فوت پدر و مادرم، برادر بزرگم در انگلیس ماند و من به همراه برادر كوچكم زندگی مان را در كانادا كنار عمه ام ادامه دادیم. اما با شروع 20سالگی هدف بزرگی در ذهنم شكل گرفت. كمك به كودكان بی سرپرست در بدترین نقطه دنیا! این تصمیم برای من به عنوان یك دخترجوان و تنها از دیدِ دیگران كمی ترسناك بود. دختری كه هیچ ثروتی نداشت و برای نان شب خودش به تنهایی باید كار می كرد.»

ارثیه پدری رسید

عزمش برای انجام این كار جزم بود. خالی بودن دستش برای انجام این كار مهم نبود، چون معتقد بود می تواند برای این هدف هر كاری انجام دهد: «در همین زمان كه تصمیمم قطعی شده بود و برای انجامش مشغول شناسایی منطقه ای بودم كه به آن سفر كنم، خبر رسید 16 هزار دلار میراث پدری به من رسیده. مبلغ چشمگیری نبود اما برای شروع قوت قلب خوبی بود. احساس كردم پدرم با من هم عقیده است و می گوید این هم پول توجیبی ات برو. با تحقیقات گسترده هند را برای سفر انتخاب كردم. برای اینكه آمادگی حضور در این كشور را داشته باشم، ابتدا زندگی در شرایط سخت دو جزیره را تجربه كردم، بعد با یك كوله پشتی راهی هند شدم.»

ساخت خانه برای 40 یتیم هندی

به محض حضور در هند به یتیم خانه ای رفت كه 40 دختر بی سرپرست در بدترین شرایط در آن زندگی می كردند: «به بچه ها قول دادم برایشان خانه ای زیبا می سازم تا زندگی شان بهتر شود. سریعا به كانادا برگشتم، از دوستانی كه می شناختم، كمك گرفتم. با كمك آنها شروع به جمع كردن پول مورد نیاز كردیم. ماشین شستیم، لباس فروختیم و با پخت كیك های خانگی و فروش آنها موفق شدیم 40 هزار دلار جمع كنیم . 40 هزار دلار را به هند بردم و خانه ای دو طبقه برای دخترها ساختم. بعد از آن با جمعی از بچه هایی كه در هند گدایی می كردند، آشنا شدم، همه معلول بودند و به خاطر اعتقادات مذهبی از طرف خانواده ها طرد شده و در اتاقی كثیف و مخروبه نگهداری می شدند. با دیدن وضع این بچه ها مجدداً به كانادا برگشتم و شروع به كاركردن كردم. با دست پر به هند برگشتم و برای این بچه ها هم خانه ای ساختم و مدت ها با آنها زندگی می كردم. دیگر حكم مادر این بچه ها را داشتم.»

حضور در سرپل ذهاب

مرگ یكی از این بچه ها انگشت اتهام به قتل غیرعمد را به سمت نرگس كشید و او بعد از تحمل كلی سختی بالاخره حكم تبرئه گرفت و موفق شد در سال 96 به كمك دیپلمات های ایران به كشور بازگردد. برگشت او به ایران فصل جدیدی از فعالیت های خیرخواهانه او را رقم زد: «شروع فعالیت های ما در ایران همراه شد با زلزله كرمانشاه. معتقد بودم برای كمك به مردم زلزله زده باید در منطقه حضور داشته باشم. همراه آنها در كانكس زندگی كنم و درد و رنجی را كه می كشند، لمس كنم. به خاطر همین بخش كوچكی از مناطق زلزله زده را برای فعالیت هایم انتخاب كردم. رمز موفقیت ما در این منطقه همراهی مردم با ما بود. مردمی كه همراهی كردند تا كمك 16 میلیارد تومانی جمع آوری شده برای ساخت 113 واحد مسكونی جدید به سرانجام برسد. همه این واحدهای مسكونی نوساز به دست خود اهالی افتتاح شد و هیچ چیز برای تیم یاران عشق شیرین تر از این نبود.»



هوتك ها جان گرفتند

بعد از اسفند 97 و تحویل خانه ها نرگس و تیم همراهش كه حالا در قالب تیم یاران عشق فعالیت می كنند، درگیر سیل در خوزستان شدند: «وقتی برای كمك به مناطق سیل زده سیستان وبلوچستان رفتیم، با چالش بزرگ پیش روی مردم منطقه در بحث هوتك ها روبه رو شدیم. هوتك ها كه هركدام با احتساب مسیر رفت و برگشت یك كیلومتر با خانه های مردم فاصله داشت، منبع اصلی تأمین آب روستاییان بودند. اما در كنار این مزیت به خاطر شرایط رهاشده ای كه داشتند، جان خیلی از كودكان را هنگام بازی یا پركردن ظروف آب می گرفتند، از طرفی به آبشخر حیوانات تبدیل شده بودند و منابع محدود تأمین آب این مناطق را آلوده می كرد. تصمیم گرفتیم با كمك مردم نسبت به فنس كشی هوتك ها اقدام كنیم.»

در گام نخست شروع به فنس كشی هوتك ها كردند و بعد از آن در كنار هر هوتك حوض انباری برای ذخیره آب جیره بندی روستاها تعبیه كردند: «روستاهای منطقه از داشتن این آب انبارها محروم بود، به خاطر همین در زمان توزیع سهمیه آب افراد می توانستند فقط این سهمیه را در دبه های بزرگ و كوچك نگهداری كنند و بعد از اتمام دست به دامن هوتك ها شوند. حالا با ساخت این آب انبارها سهمیه روستا داخل آن ریخته می شود و بعد از اتمام سهمیه روستاییان می توانند نیاز خود را از طریق پمپاژ آب هوتك ها به داخل آب انبار منتقل كنند.»

با تلاش تیم یاران عشق به مدیریت نرگس كلباسی امروز 50 هوتك در بخش تلنگ استان سیستان وبلوچستان شناسایی شده است: «كار فنس كشی این هوتك ها به پایان رسیده و 42 حوض انبار هم ساخته شده و امیدواریم 8 حوض انبار باقیمانده هم تا پایان امسال تكمیل شود.»

ساخت بزرگ ترین مجتمع فرهنگی درمانی و اجتماعی در سیستان

این پایان كار تیم یاران عشق در سیستان نیست؛ تیمی كه انگیزه هایش برای ارتقای كیفیت زندگی اهالی مناطق كم برخوردار كم نیست: «ساخت بزرگ ترین مجموعه فرهنگی، بهداشتی و درمانی و اجتماعی در تلنگ خواهیم ساخت. تلنگ به لحاظ نزدیكی به چابهار زمینه توسعه و پیشرفت را دارد، به خاطر همین تصمیم گرفتیم این مركز را در این منطقه بسازیم و امیدواریم با ساخت این مجموعه زمینه برخورداری مردم از امكانات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اشتغال بهره مند شوند.»

كمك 476 میلیون تومانی برای سی سخت

نرگس به همراه تیمش این روزها قصد سفر به سی سخت را دارند و قرار است دست پر هم به منطقه بروند. به خاطر همین او با راه اندازی پویشی در صفحات مجازی از مردم خواست به بهانه تولدش كمك های ریالی شان را با مضرب عدد 3 به حساب گروه یاران عشق بریزند: «خوشبختانه در روز تولدم به این بهانه 476 میلیون و 432 هزار تومان برای مناطق زلزله زده جمع شد و ان شاءالله به زودی با حضور در این مناطق به یاری زلزله زده ها می رویم.»

نرگس كلباسی مناطق زلزله زده سی سخت دختر ایرانی
منبع خبر:
پانا
   تاریخ: ۰۸:۱۵ - ۱۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۳