دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

احتمال ایجاد رانت و فساد در اختصاص واكسن كرونا
 
اگر خوزستان به دلیل شرایط وضعیت قرمز كرونایی خواستار واكسن است، بسیاری دیگر از استان ها روزهای سخت تری از خوزستان را پشت سر گذاشته اند و در آینده هم بیشتر در معرض آن قرار دارند. تهران، خراسان رضوی و استان های شمالی كه رفت و آمد به آنها بسیار زیاد است از جمله این استان ها هستند. در این شرایط هر ...
اگر خوزستان به دلیل شرایط وضعیت قرمز كرونایی خواستار واكسن است، بسیاری دیگر از استان ها روزهای سخت تری از خوزستان را پشت سر گذاشته اند و در آینده هم بیشتر در معرض آن قرار دارند. تهران، خراسان رضوی و استان های شمالی كه رفت و آمد به آنها بسیار زیاد است از جمله این استان ها هستند. در این شرایط هر استانی ممكن است با استدلال مدعی شود كه باید در اولویت واكسن قرار گیرد.
با ادامه واردات واكسن كرونا به كشور درخواست های ویژه برای در اولویت قرار گرفتن دریافت آن افزایش یافته است .
به گزارش فرارو، چندی پیش بحث در اولویت قرار گرفتن هنرمندان و بازیگران سینما و تلویزیون مطرح شد كه حاشیه های زیادی ایجاد كرد و با واكنش های تندی همراه بود و نهایتا منتفی شد.
پس از آن یك عضو شورای اسلامی شهر تهران خواهان اختصاص واكسن كرونا به افراد در معرض خطر در شهرداری شد.
حجت نظری در تذكری به شهرداری تهران گفت: «شهرداری تهران هم باید ترتیبی اتخاذ كند تا كارگران شهرداری، رانندگان تاكسی، اتوبوس، راهبران قطار های مترو، كارمندان و ماموران ایستگاه های مترو، پاكبانان، كارمندان میادین میوه و تره بار، فروشگاه های بزرگ، آتش نشانان، كارمندان بهشت زهرا و تمام كسانی كه به عنوان كارمندان شهرداری در صف اول مقابله با كرونا هستند جزو اولویت های اول دریافت واكسن قرار بگیرند.»
در ادامه این ماجرا اخیرا بازهم درخواست تازه ای در این باره مطرح شد. اما با این تفاوت كه ظاهرا وزارت بهداشت با این درخواست موافقت كرده است.
چهار روز پیش سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی گفت: «ماموران پلیس بعد از كادر درمان در خط مقدم مقابله با كرونا قرار داشته و دارند، در همین راستا به وزارت بهداشت و وزیر محترم بهداشت اعلام كردیم كه ماموران ناجا را نیز در اولویت قرار دهند و ایشان هم پذیرفتند».
البته تاكنون وزارت بهداشت این موضوع را رسما تائید نكرده است.
اختصاص سهمیه ویژه واكسن كرونا برای خوزستان
حالا امروز درخواست دیگری در این باره مطرح شده است. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از ارسال نامه ای از سوی این مجمع به شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با كرونا برای اختصاص سهمیه ویژه واكسن كرونا برای خوزستان خبر داد.
سید كریم حسینی در توجیه نگارش این نامه گفت: «وضعیت شیوع كرونا در خوزستان، یك جو روانی منفی برای مردم استان ایجاد كرده است.»
او با اشاره به این مسئله كه 11 شهر استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند افزود: «خوزستان تنها استان كشور دارای شهرهای با وضعیت قرمز است و 11 شهر استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند.»
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با تاكید بر این مسئله كه خوزستان باید در اولویت سهمیه اختصاص یافته واكسن كرونا و اقدامات واكسیناسیون قرار بگیرد گفت: «خوزستان باید در اولویت سهمیه اختصاص یافته واكسن كرونا و اقدامات واكسیناسیون قرار بگیرد زیرا در شرایط فعلی، حجم مراجعات حتی به مطب های خصوصی نیز بسیار بالا است و پزشكان و كادر درمانی خوزستان باید به سرعت واكسینه شوند.».
هیچ یك از درخواست ها منطقی نیست
با این حال به نظر می رسد نه این درخواست و نه در خواست های دیگر هیچ یك منطقی نیست و موافقت با این درخواست ها می تواند باعث ایجاد رانت، بی عدالتی و بی نظمی در اختصاص واكسن كرونا شود.
اگر خوزستان به دلیل شرایط وضعیت قرمز كرونایی خواستار واكسن است، بسیاری دیگر از استان ها روزهای سخت تری از خوزستان را پشت سر گذاشته اند و در آینده هم بیشتر در معرض آن قرار دارند. تهران، خراسان رضوی و استان های شمالی كه رفت و آمد به آنها بسیار زیاد است از جمله این استان ها هستند. در این شرایط هر استانی ممكن است با استدلال مدعی شود كه باید در اولویت واكسن قرار گیرد.
علاوه بر پلیس مشاغل دیگر هم می توانند خواستار دریافت واكسن باشند
درباره اقشار و گروه های شغلی نیز همین طور است اگر پلیس می گوید در معرض ویروس قرار دارد، مشاغل دیگر از جمله تاكسیرانان، رانندگان اتوبوس، كارمندان شهرداری، كارمندان بانك ها و بیمه ها، كارگران فصلی و ... هم می توانند ادعای مشابهی داشته باشند كه احتمالا بی راه هم نباشد.
باید در نظر داشت این درخواست ها به صورت رسمی و علنی مطرح شده است، احتمالا درخواست های دیگری هم وجود دارد كه هنوز رسانه ای نشده اند.
در همین راستا روز گذشته كیانوش جهانپور رئیس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاه به این مسئله كه هیچ تغییری در برنامه جامع واكسیناسیون كرونا اعمال نمی شود گفت: «هیچ تغییری در برنامه جامع واكسیناسیون كرونا اعمال نمی شود و جز برای كادر درمان و سالمندان كه در معرض خطر قرار دارند، واكسیناسیون «وی آی پی» (VIP) برای افراد و اقشار ویژه نخواهیم داشت.»
وزارت بهداشت باید در مقابل هرگونه درخواستی مقاومت كند
وزارت بهداشت باید در مقابل هرگونه درخواستی مقاومت كند در غیر اینصورت دریافت واكسن كرونا هم آلوده به رانت و فساد می شود.
واكسیناسیون كرونا در ایران همزمان با دهه فجر و از روز 21 بهمن با واكسیناسیون حدود 10 هزار نفر از كادر درمان با اولویت كاركنان بخش های آی سی یو شروع شد.
بعد از آن بر اساس اعلام وزیر بهداشت، واكسیناسیون حدود 100 هزار نفر از كادر درمان در مرحله دوم واكسیناسیون شروع شد كه البته در این مرحله قرار است علاوه بر كادر درمان گروه های آسیب پذیر دیگری از جمله سالمندان، معلولان و جانبازان نیز مشمول این واكسیناسیون قرار گیرند. بر همین اساس واكسیناسیون سالمندان نیز از روز پنجشنبه هفتم اسفند با حضور وزیر بهداشت در آسایشگاه سالمندان كهریزك شروع شد.
250 هزار دوز واكسن سینوفارم اهدایی چین وارد كشور شد
روز یكشنبه 250 هزار دوز واكسن سینوفارم اهدایی چین وارد كشور شد. تاكنون دو محموله واكسن اسپوتنیك وی محصول شركت گامالیای روسیه وارد كشور شده است، محموله اول شامل 20 هزار دوز و محموله دوم شامل 100 هزار دوز واكسن بود كه برای واكسیناسیون 60 هزار نفر( هر نفر دو دوز) كفایت می كرد.
سازمان غذا و دارو تاكنون برای پنج واكسن خارجی مجوز مصرف اضطراری صادر كرده است، اولین آنها واكسن اسپوتنیك وی بود . بعد از آن مجوز مصرف اضطراری برای سه واكسن دیگر شامل واكسن كوواكسین ساخت موسسه باهارات بیوتك هند، واكسن آسترازنكا - آكسفورد تولیدی R-pharm روسیه و واكسن آسترازنكا - آكسفورد ساخت شركت SKBio كره جنوبی را صادر كرد.
آخرین واكسن خارجی كه سازمان غذا و دارو برای آن مجوز مصرف اضطراری در ایران صادر كرده، واكسن شركت سینوفارم چین است.
منبع خبر:
روزنامه ابتكار
   تاریخ: ۰۵:۱۸ - ۱۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۶