دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

از افزایش تعداد كم شنوایان تا چرایی آن
 
عضو انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با بیان اینكه تعداد افراد دچار كم شنوایی در جهان به شدت در حال افزایش است، می گوید: حدود 60 درصد از كم شنوایی ها قابل پیشگیری است؛ به طور مثال یكی از عوامل كم شنوایی كه در میان جوانان همه كشورها بسیارشایع است، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و با هندزفری است كه ...
از افزایش تعداد كم شنوایان تا چرایی آن گیتا موللی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به روز جهانی شنوایی مصادف با (13 اسفندماه) بیان كرد: شعار جهانی روز جهانی شنوایی در سال 2021، مراقبت شنوایی برای همه، غربالگری، توانبخشی و ارتباط موثر است. امسال به این موضوع تاكید شده است كه افراد در تمام طول زندگی از بدو تولد تا مرگ و در همه سنین تسهیلات و امكانات و آگاهی لازم را دریافت كنند تا بتوانند از شنوایی خود مراقبت كنند.

موللی با اشاره به شعار جهانی روز شنوایی اظهار كرد: لازم است كه تمامی افراد در تمامی سنین به مراقبت های باكیفیت گوش و شنوایی دسترسی همگانی داشته باشند و این موضوع از طریق غربالگری شنوایی و اقدامات مداخله ای به موقع، پیشگیری از بیماری های گوش و درمان آنها (مانند عفونت های گوش میانی)، دسترسی به فناوری ها، خدمات توانبخشی شنوایی و دریافت خدماتی برای بهبود میزان ارتباطات افراد از جمله خدمات توانبخشی و زبان اشاره، كاهش سر و صدای محیط و تعامل بیشتر افراد جامعه برای كسب آگاهی بیشتر در این خصوص امكان پذیر است.

كم شنوایی سالانه 980 میلیارد دلار به جهان هزینه تحمیل می كند

به گفته دبیر كمیته مطالعات ناشنوایی و كم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و براساس آمارهای موجود، تخمین زده شده است كه كم شنوایی سالانه 980 میلیارد دلار به جهان هزینه تحمیل می كند.

بنابر اظهارات عضو انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، اقدام برای كم شنوایی نوعی سرمایه گذاری پر منفعت برای همه كشورها و ملت هاست و لازم است كه ارتباط، آموزش و توانمندسازی افراد كم شنوا صورت گیرد و تسهیل شود و كودكان دچار كم شنوایی نیز در بدو تولد شناسایی شوند.

افزایش تعداد كم شنوایان جهان

وی با بیان اینكه در صورتی كه به كم شنوایی رسیدگی نشود می تواند موجب تاخیر در رشد و تكامل زبان و گفتار، افت تحصیلی افراد، انزوای اجتماعی، آسیب دیدگی و نقصان شناختی شود، گفت: تعداد افراد دچار كم شنوایی در جهان به شدت در حال افزایش است. اكثریت افراد دچار كم شنوایی به مداخله های درمانی و توانبخشی مناسب دسترسی مناسبی ندارند و زمانی كه به كم شنوایی رسیدگی درستی نشود، پیامدهای گسترده ای در زندگی خواهد داشت و موجب می شود كه هزینه های زیادی به بودجه جهان تحمیل شود، البته در حال حاضر بودجه های زیادی صرف كم شنوایی می شود.

از افزایش تعداد كم شنوایی تا چرایی آن

عضو انجمن علمی شنوایی شناسی ایران در ادامه با اشاره به اینكه تعداد افراد دچار كم شنوایی به شدت در حال افزایش است، گفت: در حال حاضر 5.5 درصد از افراد سراسر جهان با كم شنوایی هایی كه شرایط ناتوان كننده ای را برایشان ایجاد می كند در حال زندگی هستند و در ایران نیز پنج میلیون فردِ دچار كم شنوایی وجود دارد كه نیاز به رسیدگی به وضعیت شنوایی شان است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص چرایی افزایش تعداد كم شنوایی در جهان بیان كرد: این موضوع علتهای متعددی دارد؛ به عنوان مثال گوش دادن به موسیقی با صدای بلند یكی از رفتارهایی است كه موجب ایجاد كم شنوایی در جوانان و نوجوانان می شود و روبه افزایش است. از دیگر موارد می توان به افزایش جمعیت كلی جهان و طولانی تر شدن عمر به دنبال پیشرفت علم، اشاره كرد.

60 درصد از كم شنوایی ها قابل پیشگیری است

موللی ادامه داد: اما نكته مهم این است كه حدود 60 درصد از كم شنوایی ها قابل پیشگیری است به طور مثال همانطور كه گفته شد یكی از عوامل كم شنوایی كه در میان جوانان همه كشورها شایع است، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و با هندزفری است كه این موضوع قابل پیشگیری است. مورد دیگر عفونت های گوش میانی است كه میان كودكان بسیار شایع است و لازم است درمان سریع و لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: همچنین داروهایی كه اصطلاحا به آنها داروهای اتوتوكسیك گفته می شود نیز موجب كم شنوایی می شود و لازم است كه این داروها شناخته شوند. لذا از طریق افزایش بهداشت و سلامت عمومی در دوران زندگی، و سواد سلامت می توان از بسیاری از كم شنوایی ها پیشگیری كرد.

وضعیت مداخلات درمانی كم شنوایی در كشورهای درحال توسعه

دبیر كمیته مطالعات ناشنوایی و كم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی به تاثیر مداخلات درمانی در درمان كم شنوایی اشاره كرد و با بیان اینكه بیشتر افرادی كه دچار كم شنوایی هستند به مداخله و درمان مناسب دسترسی لازم را ندارند و این موضوع در كشورهای درحال توسعه بیشتر است، افزود: حدودا 91 درصد از موارد در كشورهایی با درآمد پایین و 75 درصد در كشورهایی با درآمد بالا مداخلات لازم وجود ندارد و این درحالیست كه رمز موفقیت برای درمان كم شنوایی مداخله سریع، صحیح و لازم است.

موللی یادآور شد: نكته بسیار مهم این است كه كلید درمان موفق كودكان، تشخیص در بدو تولد و مداخلات سیستماتیك كامل در سطح كشور است؛ لازم است غربالگری شنوایی در بدو تولد انجام و سپس غربالگری در مهد كودك، در دوران مدرسه و در دوران نوجوانی و جوانی و سالمندی تكرار شود و در سنین مختلف و در مراكز عمومی غربالگری ها به صورت دوره ای صورت گیرد.

وی در ادامه این گفت وگو و با بیان اینكه براساس آمارهای جهانی به طور متوسط میان شروع كم شنوایی و انجام مداخلات و درمان صحیح آن هفت سال فاصله وجود دارد، گفت: یكی از دلایل این موضوع می تواند ناشی از ناآگاهی افراد باشد و یا اینكه برخی آن را به صورت نوعی انگ می دانند. این درحالیست كه عدم مداخله و درمان صحیح موجب بدتر شدن وضعیت خواهد شد.

دبیر كمیته مطالعات ناشنوایی و كم شنوایی دانشگاه علوم بهزیستی همچنین درباره وضعیت غربالگری شنوایی در كشور نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: وضعیت غربالگری شنوایی نوزادان در كشور خوب است، اما چالش بسیار بزرگ در این خصوص این است كه یا بعد از غربالگری مداخله مناسب در دسترس خانواده ها نیست و یا خدمات آن هزینه بر و حمایت ها ناكافی است. همچنین نیاز به حمایت بیشتر از افراد و مراكزی است كه مداخله را انجام میدهند، لذا متخصصان كمتری به این حوزه علاقه نشان می دهند و این معضلی است كه باید به آن توجه كرد.

وی معتقد است كه باید آگاهی و سواد سلامت در همه كشورها از جمله ایران افزایش یابد و مسئولان حمایت و همكاری لازم را در این حوزه انجام دهند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۳:۳۵ - ۱۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۰