دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

«مرگ همسر» سایه ترس بر زندگی سالمند
 
وابستگی های عاطفی، مراقبتی و مالی مهمترین علت ترس و اضطراب از مرگ همسر در سالمندی است.
رادیو سلامت -پاسخگو «مرگ همسر» سایه ترس بر زندگی سالمند



وابستگی های عاطفی، مراقبتی و مالی مهمترین علت ترس و اضطراب از مرگ همسر در سالمندی است.

مرگ همسر"" موضوع بخش گفتگوی پزشكی مجله پاسخگو بود.
در این برنامه دكتر یداله ابوالفتحی ممتاز گفت: قبل از سالمندی افراد ترس و اضطراب مرگ خود و در سالمندی اضطراب مرگ همسر را دارند. وابستگی های عاطفی، مراقبتی و مالی مهمترین علت ترس و اضطراب از مرگ همسر در سالمندی است.
ایشان ادامه داد: معمولا افراد در مواجه با مرگ همسر 5 مرحله انكار، خشم، التماس یا چانه زنی، توسل و پذیرش را طی می كنند. این مراحل می تواند با حمایت خانواده و دوستان راحت تر سپری شود.
وی توصیه كرد: در دوران سوگواری گریه كنید و از گریه كردن احساس شرم نداشته باشید. در مورد همسر خود با دیگران صحبت كنید و حتی با همسر خود از طریق نوشتن نامه و خاطرات خودتان ارتباط برقرار كنید. این موضوع می تواند به كاهش اضطراب شما كمك كند. در ضمن سعی كنید روابط اجتماعی تان را حفظ كنید.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: بیشتر افراد فكر می كنند كه مردان در مقابل مرگ همسر مقاوم تر هستند. در صورتی كه مردان به شدت آسیب پذیرترند و از نظر ساختار روانشناسی معمولا نسبت به خانم ها ضعیف تر هستند. علت آن هم این است كه آقایان از صحبت كردن با دیگران پرهیز می كنند و به دلیل تفكراتی كه در جامعه هست گریه نمی كنند. تحقیقات هم نشان داده است كه مردان 2 تا 5 سال بعد از مرگ همسر خود فوت می كنند.
منبع خبر:
رادیو سلامت
   تاریخ: ۱۵:۱۳ - ۱۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷